Stappenmotor in plaats van servo??

Hoi Allemaal,

Even een vraagje; ik ben met een boot bezig waar twee Schottels onder komen te hangen. Schottels zijn in principe twee schroeven die 360 graden kunnen draaien. Op die manier heb je geen roer nodig en de motoren hoeven niet achteruit te draaien om achteruit te varen.

2335.jpg

Foto; Graupner

Graupner heeft schottels in zijn assortiment zitten en die wil ik dan ook gaan gebruiken. Graupner heeft twee verschillende typen in zijn assortiment; de kleine versie 1 (no. 1761) en de grote versie 2 (no. 2335). Ik ga versie twee gebruiken omdat deze groter is en mechanisch niet beperkt is in zijn uitslag. Versie 1 kan namelijk maar 90 graden draaien, versie twee kan 360 graden draaien.

3896.jpg

Foto; Graupner

Om de schottels in de rondte te kunnen krijgen beveelt Graupner de "High Preformance servo" C4821 aan. Deze servo is sterker dan een normale servo en heeft een stelweg van 120 graden (als je een computerzender gebruikt). Door middel van deze servo's zijn de Schottels helemaal in de rondte te krijgen.

Ik wil door twee kanalen te mixen de Schottel aansturen, als de stick naar voren staat dan staat de Schottel met de schroef naar achteren gericht en als de stick naar achter staat moet de Schottel met de schroef naar voren gericht. Met links en rechts geldt dan natuurlijk hetzelfde verhaal. De snelheid van de schroef wordt via een aparte schuifregelaar bediend.

Het nadeel van de servo is dat deze niet oneindig rond kan draaien op een bepaald punt zal de Schottel eerst weer helemaal terug moeten om verder te kunnen draaien.

Daarom zoek ik eigenlijk een manier waarmee ik de Schottels wel oneindig kan laten draaien. Dus was mijn idee om in plaats van een servo een stappenmotor te gebruiken. Die kunnen wel oneindig rond draaien en zijn vrij exact te regelen.

Het probleem; hoe stuur ik een stappenmotor aan met mijn zender?! :?

Heeft één van jullie een idee, dan hoor ik het graag :wink: ,

Groetjes, Danny.

Ik denk, dat je eerst eens moet gaan knobbelen hoe je de mixers van de zender in moet stellen om zoiets voor elkaar te krijgen. Met name vooruit-achteruit lijkt een zeer lastig probleem als je dit op de kruisknuppel wil realiseren.

Allereerst het links-rechts sturen. Je geeft eerst wat links, zodat het schip vooruit-bakboord richting vaart. Nog meer links en het wordt uitsluitend in bakboord-richting gedreven en als je nog wat meer links geeft wordt de vaar-richting achteruit-bakboord. Het lijkt mij bar lastig om jezelf aan te leren om op deze manier te varen.
Vervolgens bij vooruit-achteruit geven zal de schottel in één keer 180 graden moeten draaien. Ik ken geen mixer, waarmee ik dat op een knuppel voor elkaar krijg.

Zelf zou ik als volgt gaan experimenteren:
- de gasregeling blijft gewoon op de kruisknuppel.
- op de zender zou ik de stuurfunctie mixen met een 2-positie schakelaar.
Ik zou eerst eens twee vrije mixers over-en-weer laten werken (je hebt al een FC16):
mix 1) master is 1, slave is 5.
mix 2) master is 5, slave is 1.
Uiteraard is op kanaal 5 dan de 2-positie schakelaar aangesloten.
Met beide zou ik beginnen met 50% mix in te stellen. Mix 1 kan dan later altijd nog in %% worden opgehoogd.
Bij vooruit varen wordt dan de achterste 180 graden van de volledige cirkel door de links-rechts functie afgedekt, bij achteruit varen de voorste 180 graden (tenminste, als ik het inderdaad goed heb, dat bij het overhalen van de schakelaar de schottels in één keer 180 graden draaien).

Waarom een stappenmotor ?
Als je dat goed wilt doen moet je denk ik een processor nemen met een ijkingspunt om bij neutraal de standaard positie in te nemen.
Dan moet je de processor zo programmeren dat die de pulsbreedte omzet bnaar een antaal stappen en dat vertaalt naat hoeveel pusen verder of minder en een stukkie intelligentie als hij over de 180 graden hoek is om door te traaien naar de 0-stand...

Maar je kunt ook een klein 2A vooruit/achteruit regelaartje nemen en een 180 motor met een flinke vertragingskast. OK, je kunt hem niet naar een 0-punt krijgen maar wel alle kanten opdraaien.

Cheeta zei:
is een servo niet aan te passen zodat die verder kan draaien?

Zelf een servo-mechaniek bouwen en vanaf de hoofd-as met een verhouding 1:4 de potmeter aftappen.

op de website van www.servocity.com staan aanpassingen voor servo's waarmee je de grootte van de uitslag kan regelen en de kracht die daarbij wordt geleverd. Dit laatste gaat natuurlijk ten koste van snelheid...maar wellicht vind je daar een oplossing die je kan gebruiken.

Hans Delemarre

Als je de potmeter loskoppelt van het laatste tandwiel en het nokje op dat tandwiel eraf vijlt kan de servo gewoon ronddraaien.
Het werkt dan als een vertraagde elektromotor met een traploze snelheidsregeling. Je kan er ook andere potmeters in doen zodat hij verder kan draaien, maar met potmeter kan hij nooit eindeloos draaien.
Dan is zo'n apparte regelaar en een 180 motor met vertraging niet nodig.

Robert

Bij een boot met deze aandrijving worden de roerpropellers met een joystick aangestuurd. De prop draaid in de richting waarin je de knuppel duwt. En hoe groter je de uitslag maakt hoe sneller de prop gaat draaien of hoe verder de bladen versteld worden dus hoe meer kracht er geleverd wordt.
Dit zou je kunnen maken met behulp van een microprocessor. Die processor "kijkt" dan naar de signalen van de twee kanalen die op die ene stuurknuppel zitten. Uit de verhouding tussen die twee signalen kan de processor de stand van de stuurknuppel bepalen. Daaruit kan dan de richting en de snelheid gedestileerd worden.
Een stappenmotor om de roerpropeller te laten draaien lijkt mij dan ook de enige oplossing om echt volledig 360 graden bereik te hebben en dat ook ongelimiteerd. De processor kan dan de stappenmotor aansturen voor de richtig en een "normaal" ppm signaal opwekken dat via een regelaar de aandrijfmotor regelt.
Het lijkt mij een heel interessant project maar niet echt eenvoudig.

Hoi Allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle reacties :thumbsup: , als ik jullie reacties bekijk zijn er gelukkig wel mogelijkheden maar het is wel lastig te maken :| .

Kortom in eerste instanite ga ik de schottels aansturen met de servo's zoals Graupner aanbeveelt.

Maar.......... ik wil de schottel op den duur wel aansturen zoals bij het origineel dus ga ik me er wel in verdiepen. Eerst zal ik me dan even moeten verdiepen in hoe een ontvanger een servo/regelaar aanstuurt, want dat zegt me op het moment nog niets. Met stappenmotors heb ik gelukkig wel ervaring, want ik heb weleens een beweegbare camerahouder gemaakt met een stappen motor. Die werd welliswaar aangestuurd door de PC (m.b.v. Visual Basic) maar de stap naar een microcontroller moet dan niet moeilijk zijn. Gelukkig heb ik ook met microcontrollers al het nodige gebouwd (m.b.v. Realizer).

Natuurlijk zijn alle tips en trucs nog welkom, maar in eerste instantie zijn de servo's aan de beurt :D.

Groetjes Danny.

Danny,

Hier staat wellicht heel nuttige info voor je; http://www.windmolensite.be/index.html en dan doorklikken naar hoofdstukje "windrichting". Daar praten ze over een "oneindige" potmeter. Misschien kun je de potmeter in je standaard servo vervangen voor zo'n oneindige potmeter. Onderaan staat ook leuke info over de hoekberekening.

Gr.

Erik

hallo

ik heb de karl van krick met deze shottles uitgerust
en ik vind gewoon heel de boven gemelde text niet nodig

vaar eens eerst met het model zoals het is
en als het dan niet lekker vaart doe dan een poging om iets te veranderen

het ECHT schip kan je toch niet 100% na bouwen
dus waarom zou je met een aandrijving die nu met reeds teveel power (niet schaal getrouw) vaart
willen ombouwen zoals de echte boot???????

tussen willen en kunnen zit een hemels breedt verschil

je wil zoals het echte schip varen
ok geen probleem
maar al de extra onder delen zullen die je schip niet tezwaar gaan maken???

groeten raf
ps de karl (als hij vaart ) werkt perfect met de twee shottles 2 van graupner
wel de voorgestelde servo's gebruiken en niet zoals ik gedaan heb de hitec
die sneuvelen want die zijn juist 200 gr stelkracht lichter dan de origineel voorgestelde

Danny:
Een vrij simpele (maar wat duurdere!!) oplossing is om de Graupner Regatta Eco zeilwinch te gebruiken. Deze kan 7 x in de rondte draaien, maar heeft een instelpotmoter bovenop zitten waarmee je het aantal slagen kan instellen.
5173.jpg

Specificaties:
Goedkopere versie van de succesvolle REGATTA.
Geschikt voor inzet in de kleine en middelgrote zeilschepen, zoals de Saphir. Robuuste kunststof tandwielen, krachtige electromotor, moderne electronica. Instelling van aantal omwentelingen, BEC-systeem.

Best.-Nr. 5173 EUR 102.70
Adviesprijs 102 Euro.

Technische gegevens:
Bedrijfsspanning 4,8/ 6 ... 7,2 V
Stelmoment ca. 45 Ncm /6 V
Snelheid 1 omwenteling per 1,2 seconde
Trommel- Ø 25 mm
BEC- System 5,5 V/ 0,5 A
Afmetingen 46 x 42 x 23 mm
Gewicht ca. 70 g

Het is natuurlijk geen katte(n)drek, 102 Euro per stuurservo, maar ja, als je je schottels 360 graden wil laten draaien is dit een vrij ongecompliceerde oplossing als je genoeg munten hebt... 8O

Maar dan nog zijn er genoeg problemen, want hoe stuur je gas en roer van twee units aan?
Zoals RAF al opmerkte: wellicht is het beter om eerst te varen zoals aanbevolen; daarna is er altijd nog de mogelijkheid om de boel te modificeren. Met de Seabex One die ik in een grijs verleden had, kon ik prima manoeuvreren met 4 schottels die 'slechts' 180 graden te draaien waren. Het verschil in vooruit/achteruit ('pushen' of 'pullen' van de schroeven) was tijdens manoeuvres niet te merken. Succes!

Ik zie nog een ander probleem bij gebruik van een stappenmotor: je bent niet meer zeker van de stand van de schottel. Met een servo weet je precies wat de stand is, hij volgt de positie van de stuurknuppel. Als je een stappenmotor of iets dergelijks gebruikt, heb je de juiste stand niet meer in de hand, je hebt geen terugkoppeling via een potmeter. Of je moet in staat zijn om een of andere digitale aansturing te maken die de stand van de stuurknuppel omzet in een precies aantal pulsen voor de stappenmotor, zodat deze stopt op de juiste stand.

Frank,

Gelukkig zijn er voor jouw "probleem" simpele oplossingen die, zeker als je een microprocessor gebruikt, vrij eenvoudig in gebruik zijn. Deze systemen worden ook in de printers gebruikt, hoe denk je dat ze anders zo precies de printkop kunnen positioneren om elk inktdruppeltje op z'n plek te krijgen?

hallo

er bestaan stappen motoren met een sensor er in
dat is zo een schijfje met gleufjes die door een infrarood poortje draaien
zo weet de motor regeleinheid juist waar de positie van de motor zich op dit ogen blik in bevind

dit is helemaal geen probleem hoor heel dat regel spul en toestanden
maar hoe groot gaat het zaakje worden
wat stroom verbruik ge je hebben
en wat haal je er mee uit
wat win je er mee door heel deze toestand in die boot te steken
shottles motoren kunnen even goed voor als achteruit draaien.
en je hebt toch regelaars nodig om je motoren te sturen
of ga je er ook nog verstel propellers onder zetten
dan had je beter meteen voith sneiders er onder gezet

groeten raf

Hoi Allemaal,

Wederom bedankt voor het meedenken :thumbsup:.

De Schottels en de (bijbehorende) servo's zijn besteld, dus daar ga ik daar eerst eens mee stoeien. En inderdaad misschien ben ik wel hardstikke tevreden over het stuurgedrag en laat ik alles lekker zoals het is :D .

Groetjes Danny.

Back