Star Destroyer 1/2090 (a long time ago in a galaxy far far away)

erikborgers

Vriend van modelbouwforum.nl
Een sterrenschip ditmaal. Een mijzelf beloofd kerstproject, dat hopelijk niet uit de hand loopt in de tijd omdat ik eigenlijk bezig ben met de Johan van Oldenbarneveldt en die asap wil afkrijgen voor een nieuw project in 2022.

Met mijn excuus voor hen die dit geen schip vinden, maar er is geen matchend topic. En anderzijds: op een sterrenschip gelden veel van de gebruiken als op de scheepvaart. En kijk eens naar een film als “space battleship yamato (2010)”

https://images.app.goo.gl/iVFZwBKHk2t7zgNh6

Laatst bewerkt:
Dit is een kartonnen model van 342 stukken, recent uitgegeven door 4dmodelkit.com onder de vlag van Disney. Niet in Nederland te krijgen voorzover ik weet,?maar wel verhandeld via ebay. Pas op de prijzen, met verzend en importkosten kunnen die flink verschillen!

Dit is de originele Star Destroyer uit de eerste/vierde film. Als je hem niet kent…. Tja, jammer, ga ik niks aan doen, gaat je niet meer interesseren [emoji6].

Het origineel is 1.6 kilometer lang, heeft 9235 officieren, 27850 crew en 9700 mariniers, beter bekend als stormtroopers. Daarnaast passen er nog leuke zaken als T-fighters en ATAT (looptanks) in.

Het model is schaal 1/2090 (76 cm lang). Het komt uit canada en ik kon er dus alleen via ebay aankomen.

Het kost daar $60, maar is uitverkocht. Met invoer en verzending kwam ik toch een stukje hoger uit.

Dit is natuurlijk geen topmodel maar een leuk tussendoortje, want mijn hoofdproject is de johan van Oldenbarnevelt (zie elders). Dit is een voor kinderen bedoelde 3d puzzel, maar toch leek het me leuk zon grote destroyer te hebben.

Voor een echt indrukwekkende destroyer als scratch gebouwd uit karton zie dit!

Google op “star destroyer paper model project”. Dat was dan ook wel een paar jaartjes werk.

Mijn bedoeling is een snel model. Misschien kom ik toch in de verleiding van een diorama (princess leias corvette vangen of gecrashed op Jakku.

Een probleem is hierbij dat het model 42 cm breed is, en mijn kast 37.5. Een crash zou hem dunner moeten maken, niet breder!

Laatst bewerkt:
Gecrashed op Jakku

Image1640426182.723949.jpg

Image1640426445.939621.jpg

De doos, met een poster (helaas opgevouwen), de destroyer en als bonus twee TIE figgters en een troepenschip. Deze zijn echter op veel grotere schaal (ongeveer 1 op 100).

Image1640426606.803438.jpg
Image1640426618.251186.jpg
Image1640426637.313805.jpg
Image1640426657.786675.jpg

Mijn eerste werkje: een TIE fighter.

Tips:

Snij eerst de puntjes, vijl eventueel met een nagelvijl weg. Zwart of grijs de randen met een stift

Image1640426804.970250.jpg

Ik gebruik de fantastische faber castell stiften.

Acryl potlood kan ook, maar dit werkt veel sneller

Zorg dat je wel eerst past. Ik ging toch een paar maal fout. Lijm daarna met kittifix wit, dit droogt niet glanzend op.

Image1640426996.434066.jpg

Feitelijk zijn dit allemaal geleerde lessen uit mijn papiermodellen (zie mijn handtekening)

Image1640427062.365475.jpg

De meegestanste uitdrukker is inderdaad praktisch. Jammer wel is dat er zo gaten komen in de fraai gedrukte oppervlakten. Zonde! Ipv door en door zouden dit halfdiepe gleuven moeten zijn

Image1640427380.758909.jpg
Image1640427394.463397.jpg

De voorgestandste gaten bevatten gewoon de afbeelding. Zonde dat ze na montage een gat geven waar als het tegenzit het lipje uitsteekt. De print is echt prachtig. Een oplossing is niet uitsteken maar alleen lijmen, maar dat geeft een hoop snijwerk. Halve lipjes zou ook kunnen maar de stansgaten blijven dan zichtbaar. Mijn plan is voor storende plekken het karton te kopiëren en dan de gaten met stukjes papier (beplating) te verbergen. Stiften helpt overigens ook al

Image1640441688.694463.jpg
het eerste stukje destroyer dry fitted. Zit bij een papieren plaat alles meestal in volgorde (1,2,3…), hier gaat het van 46,155,204,241,164,4,…. Waardoor je meer bladert dan bouwt

Image1640441809.609258.jpg

Beste mijnheer @erikborgers.
Je vorige project "De Johan van Oldenbarnevelt (1930)" had nog iets te maken met scheepsbouw.
Dit nieuwe topic heeft niets te maken met scheepsmodelbouw,
Mijn verzoek, verplaatst dit naar Statische Modelbouw, Diorama's.
Groet. Henk.

Beste mijnheer @erikborgers.
Je vorige project "De Johan van Oldenbarnevelt (1930)" had nog iets te maken met scheepsbouw.
Dit nieuwe topic heeft niets te maken met scheepsmodelbouw,
Mijn verzoek, verplaatst dit naar Statische Modelbouw, Diorama's.
Groet. Henk.

Hoezo had de JvO nog “iets” te maken met scheepvaart? Wat is dat nou voor vreemde opmerking? Of is dit forum niet voor papier? Moet het van hout of zo? Ik maakte ook al eens een schip van metaal. Er staan meer verslagen van schepen die bv op een werf staan.

En … hieronder valt van een kenner (of fan) al te lezen: een ruimteschip is een schip. Compleet met rangen en standen. [emoji6].

“This is captain (!) Kirk, aboard (!) the starship(!) Enterprise”.

Laatst bewerkt:
OK duidelijk. Jij vindt, dat een ruimte schip ook een schip is, het is jouw topic.
Volgende project, een zeppelin, is een luchtschip compleet met kapitein, gezagvoerder.
Veel succes met je project.
Groet Henk.

Laatst bewerkt:
OK duidelijk. Jij vindt, dat een ruimte schip ook een schip is, het is jouw topic.
Volgende project, een zeppelin, is een luchtschip compleet met kapitein, gezagvoerder.
Veel succes met je project.
Groet Henk.

Je hebt wel een punt hoor Henk [emoji6]. Ik vind het ook wel wat jammer dat de verdeling van titels wat ongelijk is op dit forum. Je zou maar van treinen houden! En voor sciencefiction of ruimtevaart is geen sectie maar voor scheepvaart heel veel. Vreemd, het zal wel historisch zijn. Teveel categorieën is ook weer niet leuk, want dan zit je zo in je bubbel.

Ik zou trouwens ook niet weten hoe een topic te verplaatsen.[emoji15]

Bedankt voor je opmerkzaamheid en goede wil het zuiver te houden. [emoji1303]

Dus voor nu: verder met het verslag, alhoewel vandaag de JvO centraal staat!

Groetjes Erik

Erik, er is een manier om het topic te verplaatsten.
Indien je je topic laat verplaatsen, dan verlies je waarschijnlijk veel trouwe lezers, dus niet doen!
Buiten scheepvaart, vind ik het ook fijn om over andere disciplines te lezen.
Zelf vind ik de volgende leuk en of interessant.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/asche-aan-zee.277684/page-10#post-4213902
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-1-87-plastic-hout.277681/page-5#post-4213234
https://www.modelbouwforum.nl/threa...te-stad-nieuwpoort.275784/page-6#post-4212514
Er zijn zoveel leuke topics.
Ik kijk uit naar je volgende bijdrage.
Groet. Henk

Erik, er is een manier om het topic te verplaatsten.
Indien je je topic laat verplaatsen, dan verlies je waarschijnlijk veel trouwe lezers, dus niet doen!
Buiten scheepvaart, vind ik het ook fijn om over andere disciplines te lezen.
Zelf vind ik de volgende leuk en of interessant.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/asche-aan-zee.277684/page-10#post-4213902
https://www.modelbouwforum.nl/threa...-1-87-plastic-hout.277681/page-5#post-4213234
https://www.modelbouwforum.nl/threa...te-stad-nieuwpoort.275784/page-6#post-4212514
Er zijn zoveel leuke topics.
Ik kijk uit naar je volgende bijdrage.
Groet. Henk

Nou, die kan ik jou dan als eerste verklappen op dit forum: het wordt de bouw van de Fuso, weer een combinatie van karton en eigen 3d ontwerp. Vandaag bestellingen de deur uitgedaan van dit absolute topmodel in de scheepspapierbouw van de beroemde priducent/tekenaar Halinski uit Polen. Ik hoop dat ik het waard ben. Het wordt een megaklus! Niks vergeleken met mijn Bismarck op dezelfde schaal, (1/200), die vele malen makkelijker is (papier is niet voor watjes [emoji6])

Image1640684716.431408.jpg

Back