Start FPV avontuur met een TBS Discovery

Aangestoken door de coole FPV filmpjes hier op het forum heb ik besloten dat ik dat ook maar eens moet gaan proberen ;).

Om de andere topics niet teveel te flooden met vragen en om de boel een beetje bij elkaar te houden heb ik maar een aparte draad aangemaakt. Het zal geen zeer uitgebreide bouwbeschrijving worden (daarvoor kun je beter het bouwverslag van Psygho (Emil) bekijken) maar ik zal wel wat voorgangsfoto's plaatsen en daarna natuurlijk de eerste filmpjes.

Hier een overzicht van de spullen die ik wil gaan gebruiken:

Al ontvangen:
- TBS Discovery frame
- SunnySky X2212-13 980Kv II motoren
- Naze32 acro flight controller
- ImmersionRC 5.8 Ghz 600mW VTx
- Airwave 5.8 Ghz VRx
- HobbyKing E-OSD
- Sony FPV 520tvl camera
- 2.8mm Board len for CCTV Camera 120 Degree lens
- 3.6mm Board len for CCTV Camera 92 Degree lens
- HobbyKing F-30A (geflasht met de laatste SimonK firmware) ESC

Onderweg:
- GoPro Hero 3 black edition camera
- FatShark Dominator v3 goggles
- RC Timer 9x5 props

Nog te bestellen:
- Lipos: 3000-4000mAh 4S
- Props: 9x5 Graupner props (of soortgelijke carbon props van multirotorparts.nl)
- ImmersionRC Spironet antennes
- DVR
- TBS Loveseat (anti-jello schuim voor onder de GoPro)
- Lost and found beeper

Mogelijke uitbreidingen in de toekomst:
- FC met GPS
- OSD met GPS
- UHF Tx/Rx
- Diversity

Ik zit nog even te dubben of ik een aparte lipo ga gebruiken voor de VTx of dat ik hiervoor de main lipo ga gebruiken (wat volgens mij de meesten hier doen, scheelt natuurlijk wel weer gewicht).

Qua zender zit ik ook nog een beetje te twijfelen. Normaal gebruik ik een DX6i (waar ik nog wel een AR500 full-range Rx voor heb liggen) maar ik heb hier ook nog een Turnigy 9X liggen waarmee ik wat meer kanalen tot mijn beschikking heb. Misschien eerst maar even wat range-tests doen voordat ik een beslissing neem.

To be continued... :cool:

Laatst bewerkt:
Vanavond de ESC's geflashed met de laatste SimonK bs_nfet.hex firmware. Een van de ESC's weigerde, iets met een invalid device signature melding van avrdude, maar gelukkig had ik nog een reserve F-30A ESC op voorraad.

acro_quad1.jpg

Daarna de 3.5 mm connector busjes aan de ESC's vastgemaakt (wat een gepruts is dat zeg) en de boel voorzien van zwarte krimpkous (het is ten slotte een Team BLACK Sheep :wink:).

tbs001.jpg

Deze ga ik ook in de gaten houden!

Qua FC: misschien een idee om voor een APM te gaan? Voor 140 dollar heb je er eentje bij rctimer, inclusief GPS en 433 MHz telemetrie set. Icm een minimosd kan je alle vluchtdata en gps info op je osd krijgen!

Ik ben zelf ook aan het oriënteren op een fpv quad en overweeg deze FC sterk. Maar goed, stap 1: iemand vinden die me kan helpen met het frezen van een QX-9 :)

Dat is de HK variant van de APM, maar dan zonder GPS en telemetrie set. Koop je die er nog los bij, dan ga je over de 140 dollar heen.

Deze ga ik ook in de gaten houden!

Qua FC: misschien een idee om voor een APM te gaan? Voor 140 dollar heb je er eentje bij rctimer, inclusief GPS en 433 MHz telemetrie set. Icm een minimosd kan je alle vluchtdata en gps info op je osd krijgen!

Ik ben zelf ook aan het oriënteren op een fpv quad en overweeg deze FC sterk. Maar goed, stap 1: iemand vinden die me kan helpen met het frezen van een QX-9 :)

Die APM ziet er inderdaad zeer interessant uit! Ik ga de draadjes daarover ook goed in de gaten houden. Wanneer ik wat 'verder' ga vliegen wil ik eigenlijk wel de beschikking hebben over een GPS en RTH functie, eerst maar eens de boel aan de praten maken met de Naze32.

De TBS Discovery is niet 100% symmetrisch, ook zitten de bevestigingspunten/gaten voor de FC ook niet in precies boven het CoG. Ga ik daar met die Naze32 nog last van ondervinden of komt dat allemaal niet zou nauw?

Dit weekend ga ik de fpv camera en vtx monteren (maandag komt mijn dominator setje binnen ;) ).

Nu had ik in het bouwdraadje van Emil gezien dat je alle draden zoveel mogelijk moet 'twisten' en een ferriet kern moet gebruiken zo dicht mogelijk bij de camera. Ik ga ook een step-up gebruiken om de camera te voorzien van 12 volt.

Mijn vraag is nu, moet ik nog een LC filter gebruiken of 'filtert' die step-up module alle storing al weg?

Zucht, net de cameraprint bevestigd op de mount, zie ik een smd componentje scheef zitten, ik druk er een beetje tegen aan met een kleine schroevendraaier en hij valt er ineens van af :hammer:. Het was buiten en na 10 minuten voorzichtig rondspeuren op de grond had ik hem toch nog terug gevonden :rolleyes:.

Maandag op het werk eens kijken of de 'techneuten' dat ding nog terug kunnen plaatsen, balen zeg. Misschien voor de zekerheid toch alvast maar een nieuwe bestellen.

Dit is toch de juiste camera van securitycam2000?: 600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera with OSD Menu DNR

Je kan het componentje terug op het plek zetten en heel eventjes aantippen met de soldeerbout aan beide kanten.
Is het componentje wel heel gebleven?

Het is zo'n kleine gelige keramische condensator, die zou nog wel heel moeten zijn.

Maar een reserve camera kan natuurlijk geen kwaad, die uit de link hierboven is toch zo'n beetje degene met de beste prijs/prestatie verhouding?

Heb nog een andere camera gevonden, maar daar moet eerst ff iemand voor meekijken om te bevestigen of ie beter is of niet

Douwe74;3026090 Dit is toch de juiste camera van securitycam2000?: [URL="http://www.securitycamera2000.com/products/600TVL-SONY-SUPER-HAD-CCD-D%252dWDR-Color-Board-Camera-with-OSD-Menu-DNR.html" zei:
600TVL SONY SUPER HAD CCD D-WDR Color Board Camera with OSD Menu DNR[/URL]

Correct. en dan met of zonder de uv filter..

Kleuren worden net iets beter weergegeven. Als je het niet hebt, mis je het niet.. ik heb onlangs 2 pixims gekocht. Persoonlijk vindt ik die veel beter dan de sony's. ze passen alleen niet zomaar op een discovery.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back