Start FPV avontuur met een TBS Discovery

Ja ken de pixim wel. Is denk ik beste ccd cam zeker als het om de kleuren gaat, maar de prijs ervan was altijd idioot hoog, maar bij securityvam2000 valt het nog wel mee.

Heb er toch maar geen nachtje over geslapen en zojuist deze besteld: SONY Super HAD CCD 600TVL D-WDR DNR Board Camera For FPV - SecurityCamera2000.com

Vandaag de postbode met de GoPro Hero 3 gemist helaas :rolleyes: dus die komt maandag wel binnen. Als het goed is komt maandag ook de FatShark dominator set binnen vanuit Spanje (electronicarc.com).

Nu maar hopen dat m'n huidige camera gerepareerd kan worden anders moet ik nog een paar weken geduld hebben voordat ik m'n eerste FPV vlucht kan maken :D.

Even opzoeken welke spanningen je bril en ontvanger aankunnen. Volgens mij kunnen de meestse fatsharks en video ontvangers gewoon 3s aan. Ik gebruik een 3s lipo voor mn dominator, vrx en dvr.

Ik ga voor de groundstation spullen inderdaad gewoon direct een 3S gebruiken.

Voor de aansluiting van de componenten op de multicopter heb ik even lopen puzzelen maar dit gaat hem worden. De VTx maakt van 4S (max 16,6) weer een 'schone' 5V voor de camera. De camera die ik heb heeft echter 12V nodig dus vandaar de step-up module. Het aansluiten van de OSD was iets lastiger, hij haalt zijn gebruiksspanning van de Batt2 aansluiting (7-12V) vandaar dat hij gevoed wordt vanuit de step-up. Op Batt1 komt dan direct de 4S input te staan; dit is ook de belangrijkste waarde om in de gaten te houden.

De 'ground' voor de OSD komt van de batterij en als het goed is hoef ik de ground van Batt2 en Video ingangen/uitgangen niet aan te sluiten. De draden die uit de camera komen gaan allemaal nog een keer of 5 door een ferriet ring.

Verder worden alle draden zoveel mogelijk gedraaid/getwist.

Ik heb wel een L-C filter van hobbyking besteld maar deze mag max tot 12V (en dus geen 16V) en ik ga het eerst maar eens zonder proberen.

OSD-connection.png

Zo, even prutsen maar het 'wire-harness' is klaar. De step-up module moet nog wel even van krimpkous voorzien worden maar die maat had ik zo niet liggen. Ook zijn de kabels nog wat aan de lange kant, ga ik daar nog last mee krijgen of valt dat wel mee als ze zo getwist zijn?

Hier de dradenboel (links een 'oldskool' ImmersionRC 600mW VTx, de latere versies zijn 40% kleiner geloof ik ;)):

tbs002.jpg

Net even voor het eerst gekeken of ik beeld kon ontvangen op mijn Dominators en dat ging prima! Helaas valt er op de Dominators niet veel in te stellen qua 'cups', ik heb het idee dat ik een beetje tegen de bovenkant van de 'tunnel' aankijk en dat wordt een beetje 'blurry'. Ik snap nu ook waarom mensen het vaak bij de FOV van de Dominators over een bioscoop effect hebben.

Die aankomende Dominator-HD's dat worden waarschijnlijk wel hele brute goggles, met glazen lenzen en een FOV van 45 (ipv de 30 graden van de huidige serie).

Ik heb een Turnigy X9 en hoor over de standaard zendermodule wisselende verhalen. Zit nu te kijken om evt. te upgraden naar een Frsky combo met telemetrie zodat je terugkoppeling krijgt wanneer je uit range vliegt. Of is die orangerx open lrs ook een optie, iemand tips/suggesties? Ik hoef in eerste instantie niet heel ver te vliegen maar een beetje om/door bosjes heen zou wel leuk zijn ;).

Zo weer terug van vakantie en ik heb zowel de FrSky combo als de OpenLRS combo besteld (samen met een Turnigy 9XR zender).

Hopelijk komen morgen de lipo's binnen en dan kan ik eens voorzichtig een beetje rondhoveren :grin:.

Op ebay (en bij conrad) een hele zwik onderdelen besteld om een deftige Ground Station koffer in elkaar te zetten. Eerst maar eens simpel beginnen met een 5.8GHz set en een enkele ontvanger voordat ik overstap naar andere frequenties die wat beter tegen bomen/obstakels kunnen in combinatie met een 'diversity' setup.

Wordt vervolgd...

Weer iets verder gegaan met m'n ground station, onderdelen zijn allemaal besteld nu wachten tot ze binnenkomen :D.

De VRX ga ik niet inbouwen, deze komt bovenop een statief te staan. De voeding voor de VRX komt wel uit te koffer. Misschien dat er in de toekomst nog een diversity setup komt (eagle tree ground station of oracle) dus ik heb al wel rekening gehouden met de ondersteuning voor 2 VRX en.

Dit is het koffertje:

821027_BB_01_FB.EPS_400.jpg

En dit is een eerste opzet voor de 'inhoud'. Ben een beetje doorgeslagen met het aantal schakelaars maar via ebay had ik een set van 10 van die dingen gekocht dus dan zal ik ze gebruiken ook ;).

Het plan is om 2 lipos te gebruiken, de MAIN lipo is een 3S en die voedt rechtstreeks de VRX, de goggles en de video booster. De AUX 4S lipo gaat gebruikt worden voor de DVR, het scherm en overige 12V apparaten (via een 12V UBEC).

Het koffertje is niet zo hoog dus de DVR moet ik 'schuin' plaatsen.

Aan de zijkant van het koffertje komen nog banaan aansluitingen en balanceerstekkers om de lipo's te kunnen laden. Via een schakelaar boven de lipo-checkers zijn deze in en uit te schakelen.

De voltage, amperage en temperatuur meters en sensoren zijn natuurlijk niet noodzakelijk maar wel 'leuke' opvulling in het deksel van de koffer :cool:.

gs_lid.jpg

gs_base.jpg

Iemand trouwens een idee wat voor kabel ik het beste kan gebruiken voor de interne 'composite video' verbindingen? Ik dacht altijd dat je coax moest gebruiken maar sommige van de kant-en-klare composite kabels zijn zeker weten geen coax... :rolleyes:

Back