start probleem os 160 fx

Ik heb een nieuwe os 160 fx op mijn mega xtreme.
Soms wil de motor gewoon niet starten en soms start hij bij de éérste tik.
Zou dit misschien iets te maken hebben om dat de motor op zijn kop is gemonteerd?
Weet misschien iemand hoe ik dit start probleem kan oplossen?

op een vleugeltip zeten en dan starten
bij mij met 2choke slagen is het 2 tikken en hij loopt

clublid heeft hetzelfde probleem, model op een standaard op de kop en hij loopt meteen

De vleugel tippen van mijn xtreme zijn niet geschikt om het model op te steunen.
Dus zal ik er is overnadenken hoe ik de vlieger op zijn kop kan houden.

Ach, bij mij hangt ie schuin naar beneden, altijd 2 tikken en hij loopt....

Grt.

Omdat de motor op zijn kop hangt zal waarschijnlijk zal de brandstof de gloeiplug verzuipen en daardoor minder lekker starten.

John

Mijn (ex-)irvine 150 liep ook erg rijk, en startte ook wel eens lastig, dit heb ik toen met een O.S. F viertakt plug opgelost, mogelijk biedt dat hier ook uitkomst. Hoewel ik het wel merkwaardig vind, op mijn X-tra 2000 hangt ie ook bijna op z'n kop. Er zijn eventueel van hardschuim diverse steunen te koop waar je het model op zijn kop op kan leggen met starten, misschien ook een idee.

Grt.

Ik zou wel even twee keer kijken of de four stroke plug past!! die is namelijk net ietsie pietsie langer dan een 2 takt plug...zou toch jammer zijn als plots er een afdruk van je plugje in je zuiger staat...

Gaat 100% zeker weten werken in de 160FX en de Irvine 150, in beide motoren heeft de F vele uren keurig gewerkt. Andere motoren waarin ik hem heb gebruikt; Super Tigre .51 en de 23cc van ST.

Grt.

Er is een enorm groot verschil of je motor op de kop hangt of een tikje schuin. Wanneer hij op de kop hangt loopt alle brandstof en olieresten naar de gloeiplug. Draai hem er maar eens uit wanneer de motor een weekje heeft stil gelegen. Dan zie je meteen dat hij helemaal vol olie zit, en die moet je er voorzichtig uitblazen.

Wanneer de motor een tikje schuin hangt, loopt alles gewoon naar één kant, dus niet naar de gloeiplug. Er is dan ook meestal geen startprobleem.

Zelf heb ik wat gevlogen met de OS 140RX, de F3A toestellen waarop deze gemonteerd waren, diende in een standaard op hun rug gestart te worden (voor de eerste start van de dag). Er is wat werk aan een deftige, instelbare standaard voor je modellen, maar eens je het hebt is het o zo handig. Ik heb er nu enkele in verschillende maten, en het is gewoon een must voor iedere modelbouwer!

gloeiplug voor zware methanolmotoren: OS F of OS A3

Ik heb ook een 160FX op de kop in mijn Raven. De plug loopt inderdaad vol met brandstof en kan dan niet meer gloeien. Starten is dan hopeloos.
Als de motor een beetje schuin staat heb je daar minder last van.
Ik vind een OS-F geen oplossing. Die plug is langer en zal minder snel vollopen maar is ook een stuk heter als de OS-8. Je gaat dan een hetere plug in je motor steken om een start probleem op te lossen maar eindigd met een heter lopende motor of zelfs meer kloppen bij volgas.

Gewoon een standaard maken van wat hout of piepschuim. Ik heb een standaard van multiplex gemaakt waarin het profiel van de romp precies past. Het vliegtuig ligt dan stevig en er ontstaan geen beschadigingen. Met de motor rechtop start hij na 1 of 2 tikken.

diablotinxlpilot zei:
Er is een enorm groot verschil of je motor op de kop hangt of een tikje schuin. Wanneer hij op de kop hangt loopt alle brandstof en olieresten naar de gloeiplug. toestellen waarop deze gemonteerd waren, diende in een standaard op hun rug gestart te worden

hoe komt het dan eigenlijk dat bezine motoren die op de kop hangen wel altijd goed starten?

Als je benzine motoren wat teveel aanzuigt wordt de bougie ook nat en vonkt er ook niks meer. 8O
Een benzine motor loopt over het algemeen wat droger en daardoor is er minder last van een te natte bougie. Daarnaast wordt er met een vonk gewerkt en niet met een gloeiende draad.

Benzinemotor kan niet vollopen door de membraam-carb :wink: (of je moet te ver doorchoken)

Het is een draadje, maar wil hem toch even naar boven halen.

We vliegen met f3a modellen. Een clubgenoot vliegt met een rx140..
Deze start in 2 slagen. Motor hangt op zijn kop, maar start altijd perfect.

Op mijn model zit een fx160. Deze ligt iets schuin, maar niet onder 45 graden. Zonder het model op de kop te leggen krijg ik hem niet aan.

We waren aan het denken dat het komt oomdat de rx140 een pomp heeft en de fx160 niet. Maar dan zou zeggen, dan verzuipt hij juist
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Zou ook graag gewoon op de kop starten zonder een rx140 te moeten aanschaffen

Back