startbox op een loodaccu??, of booraccu??

• Topicstarter Topicstarter M@@rten
  • Startdatum Startdatum
M

M@@rten

Guest
hoi ik heb gehoord dat je inplaats van gewone accuus ook een loodaccu kunt gebruiken bij een startbox? is dit zo?
en hoe moet je deze dan aansluiten op je startbox?
moet het dan een echte auto accu zijn of is 1 van een quad/crossmotor of brommer ook goed? aangezien deze veel kleiner zijn.
weet iemand toevallig ook of ze in het "vak" passen waar normaal de gewone accuus zitten?
groetjes maarten.

Een normale auto accu 12v, moet volgens mij wel aan te sluiten zijn op de startbox. In sommige gevallen zitten hier voor ook aansluitingen om hem te koppelen aan een accu. Maar ik denk niet dat die accu erin past, om de simpele reden dat een gemiddele auto accu iets groter is dan 2 st 7.2v accu-packs. En een brommer accu is volgens mij 6v. Hou er tevens rekening mee dat een lood accu zwaarder is dan een accu-pack( je stopt makkelijker 2 reserve accu-packs in je binnen zak :-) ), en die lood accu moet ook af en toe weer opgeladen worden.

Je hebt gel-lood accu's nodig, geen gewone accu met zuur...

Dit soort accu's:
loodaccu.jpg

bedankt voor de reacties alvast :D
het opladen van de accu is geen probleem, neem aan dat dit op de acculader van de gewone accu vande auto kan.
en wat kost zo`n gel-lood accu, zijn deze gewoon bij de auto-winkel tekoop? :)
en zijn deze er ook in redelijk klein formaat?
groetjes maarten.

M@@rten zei:
en wat kost zo`n gel-lood accu, zijn deze gewoon bij de auto-winkel tekoop? :)
en zijn deze er ook in redelijk klein formaat?
groetjes maarten.

Je kunt ze vaak goedkoop vinden LINK

en de maten staan erbij zijn wel zwaar overigens :wink:

wel even opletten meestal mag je de 7Amp uitvoering maximaal met 2,1Amp Laden

ok, maar hoeveel volt moet hij dan zijn?
en maakt het geen verschil met 2 gewone accupacks?

M@@rten zei:
ok, maar hoeveel volt moet hij dan zijn?
en maakt het geen verschil met 2 gewone accupacks?

Ja maakt wel verschil de gel accu is veel krachtiger dus je kunt veel vaker starten

en door het lagere voltage 12v gaan je start motor(en) langer mee

ah oke! :D
hoe komt het dan dat het zowat niet gebruikt word?
door het gewicht?
en kan ik deze gewoon laden met de lader van de auto om die loodaccu te laaden?
ooja kan iemand me zeggen hoeveel plaats die ongeveer heeft in zen startbox voorde accus, dan kan ik er ook rekening mee houden of er mischien een kleinere loodaccu in past.

Ik heb onze Serpent startbox omgebouwd met een scooter loodaccu er in, het werkt perfect.
Je kan in een goede elektronica zaak voor 50 euri een goede accu halen met bloklader.
Wat je moet verbouwen kan ik je niet zeggen, je hebt immers een andere startbox.

en past deze in het vak van de normale accuus?
of hangt die er los naast?

M@@rten zei:
en past deze in het vak van de normale accuus?
of hangt die er los naast?

Deze accu zit op de plaats waar de normale accu's zitten, het vult dan wel alle ruimte op en je zal wat moeten vrezen om hem er in te kunnen krijgen (breedte).

het beste is gewoon de accu ernaast tehebben
of het moet zon kleintje zijn dat het in de box past ..

ik zelf heb nu ook een 12 volt accu van een quad brommer ...

en die werkt perfect alleen ik weet nog niet met hoeveel amp
ik die moet opladen ik heb um nu op 180 amp maar kan die ook op de 600 amp ?

want mijn multi lader gaat van 60 - 60 - 150 - 150 - 180 - 600 amp !!!

dus ja zeg het maar de beste is 180 amp maar dat gaat me veel telang duren voor ie vol is ...

wie weet raad ?

zoo heb nog wat rondgekeken,
nu zag ik dat we hier tuis ook een accu van een accuboormachine hebben liggen, 2ampere, en 1 van een grote zaklamp, 4ampere, beide 12 volt.
deze zijn vrij klein en zoude deze evegoed sterk genoeg zijn om de auto aan te krijgen??
en zoude deze in het vakje van de normale accupacks passen, ze zijn ook niet zo groot namelijk.
en welke zou ik beter nemen?

groetjes maarten :D

Daar zitten de zelfde soort Sub-C cellen in als een (goedkoop) stickpack. Dus zo'n boormachineaccu is gewoon een soort 'stick pack' met 10 sub-C cellen van 1,2 volt.
De cellen zelf zijn dus 2.000mAh voor de boormachine en 4.000mAh voor de zaklamp...

en hoeveel ampere is die thybaut?
want ben nog een beetje aant twijfelen, of een booraccu die van 4 ampere denk ik dan, of de stickpaks, maar met stickpaks word het wel duurder,
groetjes maarten

Ik gebruik zelf een oude auto accu. 45Ah, daar kun je je startkist wel een hele dag continue mee laten draaien en heeft helemaal niks gekost :D

In een auto is de capaciteit misschien niet meer genoeg ( starten is dacht ik iets van 100A piek ofzo ) maar voor dit soort toepassingen ( paar Ampere continue ) meer dan voldoende.

Ik heb ook een 12V lader voor m'n racingpacks voor in mijn TT-01. Die hang ik ook aan de autoaccu.

Wel een beetje lomp om me te nemen, maar kan de hele dag starten en laden zonder maar 1 keer de accu te hoeven laden :D

ja, daar had ik ook aan gedacht zo`n grote auto accu.
maar omdat ik geen auto heb, en met de fiets moet gaan, is zo`n accu niet echt een optie om mee te nemen :P
maar als ik een booraccu ofzo heb van 6-7 ampere, zou die beter werken, of is die accu die ik heb van 4 ampere al goed?
groetjes maarten.

De booraccu die ik gebruik is 1,2 Ah, niet erg veel maar heb nooit problemen met een lege accu. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een lastig te starten motor hebt het wel een probleem kan zijn.

Back