Starten 1/10 Circuit rijden (onroad)

Discussie in 'Electro onroad' gestart door de79, 23 sep 2021.

  1. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Beste leden,

    Ik wil gaan starten met het rijden op circuit. Elektro 1/10. Nu ben ik op zoek naar een setje waar ik een tijdje mee verder kan. Het zal in eerste instantie niet competitie rijden zijn maar het is natuurlijk altijd leuk als je mee aan kan en als je auto nog wat marge over heeft. Dus niet dat je er gelijk bent uitgegroeid als je beter kan rijden. Ik zou bij voorkeur een (linkshandige)zender aanschaffen waarmee ik de D/R en Expo kan aanpassen zodat ik de wagen bv om te beginnen een beetje kan temmen.
    Echter qua wagens is er zoveel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    Dus ik zou ineens een goede aankoop willen doen. Ik zie bijvoorbeeld dat Tamiya leuke wagentjes heeft (TT-01 en 02) maar hoor ook dat als je hier beetje serieus mee wil rijden dat het duur wordt aan upgrades.
    Ik ben onlangs naar een opendeurdag bij een club geweest om info in te winnen. Binnenkort nog eens naar een aantal modelbouwzaken.

    Ik wilde eens van de mensen met ervaring horen welk merk/type wagens goed/interessant zijn om aan te schaffen.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    handigste is eerst om te kijken in welke klasse(n) je wilt rijden. na een tijdje vrij rijden wil je toch ook iets van wedstrijden mee pakken, die wedstrijden zijn vaak in klassen met ieder hun specificaties ingedeeld.

    zelf altijd veel plezier gehad met de Tamiya-Cup klassen, daar kon je met een beperkt geupdate TT-01 of TT-02 gewoon leuke dagen hebben met close racen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Tamiya is heel leuk maar wordt amper op clubniveau gereden. De enige Tamiya klasse dat nog een beetje populair op clubniveau is is de TT01 truck klasse.

    De meest populaire klasse door heel Nederland is de Tourwagen stock. Met stock wordt bedoeld een vaste motor, regelaar en FDR. Veel clubs hanteren gewoon de NOMAC/ETS regels maar andere clubs zijn wat opener en eisen alleen een 13.5 of 17.5T motor met een regelaar in blinky mode.

    Qua chassis zijn het toch vooral de snaar aangedreven wedstrijd chassis. Xray, Serpent, Schumacher, Awesomatix en Yokomo zijn veel gezien.Nieuw kost zoiets al snel 400 tot 600 voor een kaas chassis. Op marktplaats kan je prima wel een 2e hands 2017/2018 model Xray T4 vinden. Er is ook een facebook groep waar veel wedstrijdrijders hun ouder spul aanbieden., https://www.facebook.com/groups/674344602575795

    Maar loop eens bij de club langs en laat je informeren wat ze rijden.

    Qua zender raad ik je aan om iets als Sanwa of Futaba te mnemen. Sanwa MT4 en MT44 als ook de Futaba 3PL, 3PV en 4PV zijn prima instappers met een snelle en betrouwbare communicatie. Of de stuur om te draaien is weet ik niet, kan je in de manuals wel vinden. Anders kan je ook eens kijken naar de Frysky Noble dat van dat merk de eerste echte serieuze zender voor de wedstrijdrijder is en ook het stuur in alle posities te plaatsen is.
     
  4. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    thx voor de info. Idd Tamiya is leuk voor de cups te doen maar ben je snel in uitgegroeid. Is wel leuk volgens mij als je met een paar man bent met zo'n wagen.
    Dat was ook nog een vraagje: wat wil dat juist zeggen de regelaar in 'Blinky Mode'?
    Bij de club waar ik geweest ben rijden ze voornamelijk Pan car. Maar dat zou nogal moeilijk zijn voor een beginner. Zo tourwagen stock lijkt me wel interessant. Bestaat zoiets in kant klare wagen of is dat altijd zelf bouwen?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, Tamiya heeft wat klasses om op te klimmen, de GT klasse is wel degelijk een snelle klasse van een volwaardig hoog niveau, hier wordt dan ook veelal met de TRF419/420 chassis gereden.

    Een goede motorregelaar heeft onderhuids een flinke programmeerbare motormanagement waarmee je de prestaties flink kunt opvoeren maar ook optimaliseren naar je rijstijl en het circuit en helaas waarmee ook te ver kunt gaan met rooksignalen als gevolg. Vaste timing, variabele timing, boost, overschakelen van sensored naar sensorloos en veel meer. Door de jaren heen is gebleken dat dit voor sommige rijders een moeilijke materie is als ook fabrikanten speciale software voor alleen teamrijders kent. Dit past niet in het plaatje van een stock klasse waar men met gelijke motorprestaties meer moet focussen op de auto en de rijkunsten.
    Blinky is een mode in de regelaar waarbij alle timingen op 0 wordt gezet en ook niet veranderbaar zijn. Hierbij gaat een controle LED op de regelaar knipperen om die mode aan te geven voor de technische controle.

    Pancar is 2wd met foambanden die gesmeerd worden voor een betere grip. Overigens praat je wel over 1:10 pancar? Dat is namelijk niet zo populair, wel is de 1:8 pancar redelijk in opkomst. Dat zijn ook hele andere auto's

    Steeds meer populair wordt de zgn fronti, dit zijn voorwiel aangedreven tourwagens welke ook iets meer realistische bodies hebben.

    Hoewel we niet weten waar je vandaan komt kon ik als mod een IP check doen. Jij komt uit de buurt van de clubs in Genk en Houthalen?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    Klopt! Verleden week ben ik gaan kijken in Genk (was GP) en naar de opendeurdag in Houthalen geweest. In Genk waren er een deel leden daar, reden bijna allemaal met pan car 1/8. Ze vertelden ook wel dat dit moeilijker om te beginnen was dan een TC. Enkele waren met nitro aan het rijden. In Houthalen was niet veel volg ivm festival in de buurt (Extrema Outdoor) en GP in Genk. In Genk met de secretaris geproken en tot de conclusie gekomen dat een 1/10 TC interessant voor me is om te beginnen. Vandaar dat ik met aan het oriƫnteren ben. zoals met echte auto's zal er wel zoiets zijn als 'goedkoop en slecht', 'goede prijs/kwaliteit' en 'heel duur en heel goed'. Ik ben dus op zoek naar de merken die een goede prijs/kwaliteit hebben.
    Aangezien ik niet zo thuis ben in de RC automerken... Een handelaar in de buurt verdeelde Team Magic en was hier ook wel te spreken over. Kan hier echter niet zoveel van terug vinden. Dus voor ik naar de winkel stap of eventueel 2de hands iets koop wil ik wel goed op de hoogte zijn.
    Uit ervaring weet ik dat om te beginnen iets eenvoudigers vaak leuker en makkelijker is dan iets te geavanceerd met teveel toeters en bellen en instelmogelijkheden (heb heli en vliegtuig gevlogen). Zo kan je rustig in een hobby groeien.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2021
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Een winkelier verkoopt wat hij heeft.....
    Team magic is als electro auto het nooit helemaal geweest en ook erg zeldzaam in de Benelux. Maar mogelijk voor een beginner een prima start.

    3Racing heeft ook een zeer betaalbare auto, mogelijk niet echt in de buurt te vinden maar daartegen in Aziƫ volop. Een nieuw wedstrijdwaardig chassis kost al snel 500+ euro en dan heb je echt alleen een kaal chassis. In principe een 2e hands Xray T4 van 2017 of later kan niet mis gaan. Xray kent een zeer goed support met ook een database aan setups.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Om even terug te komen op de 1/8 pancars. Op zich rijden die heel makkelijk omdat je de banden mag bewerken met een gripmiddel, door zelf te bepalen hoeveel je van de totale breedte van de band inmeert kan je heel veel met je voor/achter gripbalans spelen. Bij electro 1:10 tourwagens moet/kan je de band ook smeren voor de beste grip maar na iedere run goed reinigen doet ook al heel veel.

    Maar inderdaad, een starre achterkant, een pendelend voorkant met een beerkte vering biedt weinig afstellingen om de auto goed te krijgen hoewel er toch heel veel mogelijk is. De aanschaf van zo'n auto valt nog mee, ik geloof dat de Buri en de Corally SSX8 voor 400 over de toonbank gaan. Maar dan komt je motor/regelaar dat kan varieren van nog net geen 100 euro voor een sensorloze aliexpres ding tot ruim 300 euro voor bv een sensored Tekin set. En dan komen er 2 accu's in en zal je dus ook een degelijke dual poort lader moeten hebben.Hoewel een degelijke dual poort lader ook voor de 1:10 klasse handig is. En omdat de stromen hoog op kunnen lopen kan het zijn dat een accu het snel begeeft.....
    Banden zijn goedkoop want veelal kan je de afgedankte banden van de brandstofrijders zo krijgen.
     
  9. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    en voor de touring cars, voorwielaandrijving of 4 wielaandrijving? Wat is het interessantste/makkelijkste? Dus een Xray T4 of T4F zou een goede keuze zijn?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Beide rijden heel makkelijk, de voorwielaandrijving is alleen nog niet zo groot en zal niet echt op iedere club gereden worden. Mijn eigen club hier organiseert sinds tijden weer een clubrace electro maar de fronti staat niet op de lijst van inschrijvingen.....

    Tourwagen 4wd is het meeste gereden en dan wel in 2 klasses

    1) Modified. Hierin is de motor en regelaar vrij en daarmee zijn snelheden tot 130km/u mogelijk..... Als je net begint zeker geen klasse voor je gezien het veel rijderskunsten maar ook afstelkunsten vereist.
    2) Stock. Hiervoor moet je bij de club kijken welke regels ze hanteren. Veelal wordt er een 13.5 turns motor verplicht. Bij de ene club kan dat de ETS Muchmore en/of Scorpion set zijn en bij de andere club een willekeurige 13.5T motor met een blinky regelaar. En veelal met een minimale FDR (drive ratio)

    Uiteraard als je niet met de races mee doet kan je er alles in lepelen wat je wilt en zou je kunnen beginnen met een goedkope aliexpress set met een 3000~3500kv motor.

    Als je de volle 500 tot 600 euro aan een nieuw chassis wilt uitgeven ligt er een wereld open. Wil je 2e hands is een Xray de meest veilige optie gezien veel winkels Xray voeren maar ook Xray zelf een brede support voor ook oudere modellen kent.
     
  11. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Hallo, Ik wil eigenlijk ook wel racen, maar niet te duur en wel wat sneller(80kpu) Wat is een goede klasse en chassis? Een TT01 of TT02 lijkt mij wat te langzaam. Tourwagen klasse lijkt me het mooist. Een zender en accu heb ik trouwens al ;)
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat heb je uitgezocht of wat heb je al geleerd van dit topic. Er zijn al wat opties in dit topic besproken. De Tamiya klasses vereist geen club lidmaatschap maar je moet wel het land door om te racen. Een lokale club heb je niet echt en kom je uit bij Groningen, Deventer, Lelystad of Apeldoorn, alle 3 zo'n 60 tot 70km bij je vandaan.
    Een accu heb je al? Deze is hardcased en 2S? Want dat zijn de accu's die in de 1:10 klasse gebruikt mogen worden.
     
  13. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ja kijk dat wordt dus het probleem. Er is niks dichtbij, ik weet dat in enschede een baan zit? Accu heb ik wel, maar moet ik waarschijnlijk een nieuwe voor kopen, want die van mij zijn niet geweldig, dat komt wel goed.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Enschede een baan? Ik heb ooit nog NK's gereden bij de RACE dat lag op een parkeer terrein bij de Vredestein banden maar die club is al vele jaren weg. Als je praat over EU-regio in Hengelo, dat is een offroad club.
    Verder als je net begint op een heus circuit te rijden hoef je niet direct het beste van het beste te hebben, als de accu voldoet aan de eisen en het nog gewoon doet kan je die prima gebruiken.
    Verder misschien even met de 9292OV app kijken of de reis te doen is per OV, dan kan je met een trolly met al je spullen makkelijk op pad.
     
  15. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Sorry Ik bedoel Deventer, bij DMC RC. Dat is een onroad baan. Klopt, ik hoef niet het beste van het beste, maar oliedempers, en bearings zouden wel mooi zijn, dan is een TT01 of TT02 niet gelijk de beste keuze, weet iemand een andere optie?
     
  16. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Dat over OV is inderdaad wel handig, daar zal ik zeker aan gaan denken :)
     
  17. de79

    de79

    Lid geworden:
    22 feb 2012
    Berichten:
    103
    @Roelof: ik zie ook regelmatig Tamiya's langskomen. Echter hebben ze zoveel chassis dat ik het verschil niet echt ken. Zo enig idee welke types Tamiya chassis geschikt zijn voor op circuit?
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2021
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat zullen dan de TRF419 en TRF420 zijn, dit zijn racewaardige chassis met ook ontwikkelingen door toprijders. Probleem is alleen dat TRF (Tamiya Racing Factory) aan het begin van de TRF420 het sponseren van toprijders heeft stopgezet en de huidige ontwikkelingen een wat onbekende oorsprong hebben. Om die reden zijn deze auto's ook minder populair geworden. Een stap daaronder zijn de TA modellen, de laatste is geloof ik de TA08, een beetje een mix van de TRF modellen en de wat goedkopere TT modellen.

    De kosten van een TRF chassis zijn niet veel anders dan ieder ander wedstrijd chassis.
     
  19. Gerrie's rc's

    Gerrie's rc's

    Lid geworden:
    22 jun 2021
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik denk, dat als je wat meer een beginner bent (zoals ik), dat de klasse waar een TRF chassis is zit, een stuk moeilijker is. Een TA08 of een TA07 lijkt mij een betere keuze. Is ook lang niet zo duur. Ik hoorde trouwens, dat een TA06 door de Liggende voor dempers veel onderstuur heeft, weet iemand of dit klopt?
     
  20. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Als je met deze hobby start is het een feit dat je tijdens je leercurve een foutje maakt en schade rijd.

    Dus voor de beginnende rijder wil je het liefst 1 rijdende auto hebben en een chassis als back-up.
    Het backup chassis doet dienst als onderdelen donor.
    Als je begint met de hobby en veel rijd doe je geen jaren met 1 chassis, dus start niet met een te duur chassis.

    Wat wel lang(er) meegaat is je motor, esc, lipo, lader en zender.
    Deze zet je over op je nieuwe auto.
    Kijk op de club waar je wilt rijden wat hiervan de specs (lipo, esc, motor) moeten zijn wil je wedstrijden gaan rijden en koop deze.

    Zorg dat het voor jou betaalbaar blijft zodat je veel meters kunt maken :)
     

Deel Deze Pagina