Ik heb er al een aantal aan de praat, netjes volgens de hier op het forum beschreven methodes. Maar ik heb nu een MK-17 die ik niet aan de praat krijg. Knallen, ploffen en bijten doet ie. Maar het beste dat ik er uit krijg is ploteploteploteploteplote, dan gaat de prop van links naar rechts en weer terug, maar doorlopen doet hij niet hoe hard ik em ook aanwerp. Bekend? dan ben ik benieuwd. PS. 1/1/1 fuel. Pieter Jan
He, kijk oude bekende motor. Mijn eerste diesel. Doet i hakkeplofplofplofplof. Ok dan minder compessie. Ik krijg hem wel aan hoor. Is een leuke motor met wat nukken. Maar lopen doet i wel.
Nou dan wil ik hem wel eens in mijn handen hebben. Want dan is er echt iets vreems aan de hand. Tis toch nie waar???? een MK17 die nie wil, kan niet hoor!
Ik heb het een keer bij een motor gehad die verkeerd gemonteerd bleek. Als de zuiger een bepaalde orientatie moet hebben ivm het openen en sluiten van spoelkanalen en -poorten kan het zijn dat hij 180 graden gedraaid zit. Ook moet je eens kijken naar de passing van de contrazuiger. Bij motoren waarvan de kwaliteitscontrole niet geweldig was (en voor de val van het ijzeren gordijn was dat bij elke russische motor zo), kan het zijn dat de passing te ruim is, de contrazuiger zit dan dus te los en laat compressie weglekken waardoor het mengsel de ontbrandingstemperatuur niet bereikt. In extreme gevallen gaat de contrazuiger mee in de op- en neergaande beweging van de zuiger (gehad bij Webra Winner, MVVS 1,5cc en Chinese Jin Shi). Misschien moet je het ook eens proberen met andere brandstofsamenstelling, dus iets minder olie. 33% is ook wel erg veel! Of door toevoeging van 1 - 2 % IPN, DII of iets dergelijks. Mensen hebben verschillende bronnen voor dat spul. Paul Rietbergen kan het geloof ik leveren, ik neem het zelf mee uit Engeland.
Verkeerd om gemonteerd lijkt me niet, want alles is rond, en de zuiger is symetrisch-conisch zonder baffle. Heb net even gekeken naar de symmetrie en dat is de cylinder / zuiger. 3 uitlaatpoorten ( even groot ) en drie inlaat poorten. De contrazuiger past als een kurk in een fles. Zit dus strak. Als ik de comressie iets opdraai dan start ie nog niet. Als ik vervolgens de compressie weer wat terugdraai dan hoor ik wel bij de eerste klap een 'karakteristieke' TIK van de contra die terug gaat. Bovenin lekken doet ie ook niet, want ik vind geen olie oid boven de contrazuiger. Heb net het volgende bedacht 'What if?' je snapt het al, wat als de rotor niet goed zit. Niet met het ronde gaatje aan kruktap, maar met de inlaat opening. Voelen doe je dat niet, maar echt lopen zal die ook niet de timing dan helemaal way off. Openmeubelen maar. Brandstof heb ik ook aan gedacht, maar m'n andere motoren lopen er ook op. Natuurlijk ga ik expirimenteren met wat minder ether en olie kijken of dat helpt. Als ik de bestaande brandstof aanleng met wat extra petroleum dan gaan olie en ether aandeel vanzelf naar beneden. Vanavond weer roken in de tuin Thanx zover....[/img]
Witte rook !!!!! Eindelijk! m'n rechter arm is een decimeter langer van het klappen, maar hij loopt. Vraag me niet waarom maar hij doet het. Alstie warm is loopt ie zelfs weer met 1 klap. Inlopen moet maar op het veld, want de buurkinderen willen ook slapen. Een ieder bedankt voor de aanwijzingen.
Beetje late reactie, krijg je als je een paar dagen bouwen aan MTR achter de rug hebt, en geen tijd om te internetten. Idd de MK17 brengt wat oude herinderingen boven. Nieuw uit doos inderdaad iets wat lastig, maar daarna moet hij toch echt de 1 klap... lopen eigenschappen hebben. Leuke motor, geen lange levensduur overigens...
Ok, dacht ik ook aan toen ik de foto zag. Het zal toch niet die roterende schijf zijn? Pas op met de sproeiernaaldzitting, de schroefdraad waarmee de zitting in de venturi is gedraaid is erg snel stuk "dol". Maar goed te horen dat i loopt, een MK-17 die niet wil "dat kan niet". Het moet echt een motor zijn die snel start.
Ik weet 't niet, hoor...... :roll: Maar ik tik MK-17 in en dan krijg ik dit 8O : http://www.atomicmuseum.com/tour/cw2.cfm
Te weinig olie is niet goed, maar te veel zou kunnen zorgen voor te veel wrijving waardoor de motor niet door de compressie heen komt. Te veel ether zou van de andere kant voortijdige ontsteking kunnen veroorzaken waardoor de zuiger wordt teruggedrukt voor hij door de compressie heen komt. Dit kan lijkt mij eerder optreden bij motoren waarbij de krukas niet (dmv een contragewicht) is gebalanceerd, wat bij de meeste goedkopere motoren het geval is. Ik ben blij dat het probleem is verholpen. Ik heb zelf nog een Frog 100 die hetzelfde doet. Ik weet dat aan een te lage compressie (hij doet nog steeds niets als de contrazuiger de zuiger raakt), dus ik zal ook die eens een brandstof voeden met 5% minder olie en ether.