Starten Diesel.

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Pieter Jan van Woerkom, 15 okt 2006.

  1. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb er al een aantal aan de praat, netjes volgens de hier op het forum beschreven methodes. Maar ik heb nu een MK-17 die ik niet aan de praat krijg. Knallen, ploffen en bijten doet ie. Maar het beste dat ik er uit krijg is ploteploteploteploteplote, dan gaat de prop van links naar rechts en weer terug, maar doorlopen doet hij niet hoe hard ik em ook aanwerp.

    Bekend? dan ben ik benieuwd.

    PS. 1/1/1 fuel.

    Pieter Jan

    [​IMG]
     
  2. Edward

    Edward Guest

    He, kijk oude bekende motor.
    Mijn eerste diesel.
    Doet i hakkeplofplofplofplof.
    Ok dan minder compessie.
    Ik krijg hem wel aan hoor.
    Is een leuke motor met wat nukken.
    Maar lopen doet i wel.
     
  3. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Edward,

    Minder kompressie gaat niet!
     
  4. Edward

    Edward Guest

    Nou dan wil ik hem wel eens in mijn handen hebben. Want dan is er echt iets vreems aan de hand.
    Tis toch nie waar???? een MK17 die nie wil, kan niet hoor!
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb het een keer bij een motor gehad die verkeerd gemonteerd bleek. Als de zuiger een bepaalde orientatie moet hebben ivm het openen en sluiten van spoelkanalen en -poorten kan het zijn dat hij 180 graden gedraaid zit.

    Ook moet je eens kijken naar de passing van de contrazuiger. Bij motoren waarvan de kwaliteitscontrole niet geweldig was (en voor de val van het ijzeren gordijn was dat bij elke russische motor zo), kan het zijn dat de passing te ruim is, de contrazuiger zit dan dus te los en laat compressie weglekken waardoor het mengsel de ontbrandingstemperatuur niet bereikt. In extreme gevallen gaat de contrazuiger mee in de op- en neergaande beweging van de zuiger (gehad bij Webra Winner, MVVS 1,5cc en Chinese Jin Shi).

    Misschien moet je het ook eens proberen met andere brandstofsamenstelling, dus iets minder olie. 33% is ook wel erg veel! Of door toevoeging van 1 - 2 % IPN, DII of iets dergelijks. Mensen hebben verschillende bronnen voor dat spul. Paul Rietbergen kan het geloof ik leveren, ik neem het zelf mee uit Engeland.
     
  6. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verkeerd om gemonteerd lijkt me niet, want alles is rond, en de zuiger is symetrisch-conisch zonder baffle. Heb net even gekeken naar de symmetrie en dat is de cylinder / zuiger. 3 uitlaatpoorten ( even groot ) en drie inlaat poorten.
    [​IMG]
    De contrazuiger past als een kurk in een fles. Zit dus strak. Als ik de comressie iets opdraai dan start ie nog niet. Als ik vervolgens de compressie weer wat terugdraai dan hoor ik wel bij de eerste klap een 'karakteristieke' TIK van de contra die terug gaat. Bovenin lekken doet ie ook niet, want ik vind geen olie oid boven de contrazuiger.


    Heb net het volgende bedacht 'What if?'
    [​IMG]
    je snapt het al, wat als de rotor niet goed zit. Niet met het ronde gaatje aan kruktap, maar met de inlaat opening. Voelen doe je dat niet, maar echt lopen zal die ook niet de timing dan helemaal way off. Openmeubelen maar.


    Brandstof heb ik ook aan gedacht, maar m'n andere motoren lopen er ook op. Natuurlijk ga ik expirimenteren met wat minder ether en olie kijken of dat helpt. Als ik de bestaande brandstof aanleng met wat extra petroleum dan gaan olie en ether aandeel vanzelf naar beneden. Vanavond weer roken in de tuin :)

    Thanx zover....[/img]
     
  7. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Witte rook !!!!!

    Eindelijk! m'n rechter arm is een decimeter langer van het klappen, maar hij loopt. Vraag me niet waarom maar hij doet het. Alstie warm is loopt ie zelfs weer met 1 klap. Inlopen moet maar op het veld, want de buurkinderen willen ook slapen.

    Een ieder bedankt voor de aanwijzingen.
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Beetje late reactie, krijg je als je een paar dagen bouwen aan MTR achter de rug hebt, en geen tijd om te internetten.

    Idd de MK17 brengt wat oude herinderingen boven.
    Nieuw uit doos inderdaad iets wat lastig, maar daarna moet hij toch echt de 1 klap... lopen eigenschappen hebben.

    Leuke motor, geen lange levensduur overigens...
     
  9. Edward

    Edward Guest

    Ok, dacht ik ook aan toen ik de foto zag.
    Het zal toch niet die roterende schijf zijn?
    Pas op met de sproeiernaaldzitting, de schroefdraad waarmee de zitting in de venturi is gedraaid is erg snel stuk "dol".
    Maar goed te horen dat i loopt, een MK-17 die niet wil "dat kan niet".
    Het moet echt een motor zijn die snel start.
     
  10. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    De peut is duurder. Die motoren koop je per kilo op ebay :)
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    de MK17 waar Noord Korea nu ook een blauwdruk van heeft gevonden :help:
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat dieseltje is blijkbaar een echt powerhouse ;)
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Te weinig olie is niet goed, maar te veel zou kunnen zorgen voor te veel wrijving waardoor de motor niet door de compressie heen komt. Te veel ether zou van de andere kant voortijdige ontsteking kunnen veroorzaken waardoor de zuiger wordt teruggedrukt voor hij door de compressie heen komt.

    Dit kan lijkt mij eerder optreden bij motoren waarbij de krukas niet (dmv een contragewicht) is gebalanceerd, wat bij de meeste goedkopere motoren het geval is.

    Ik ben blij dat het probleem is verholpen. Ik heb zelf nog een Frog 100 die hetzelfde doet. Ik weet dat aan een te lage compressie (hij doet nog steeds niets als de contrazuiger de zuiger raakt), dus ik zal ook die eens een brandstof voeden met 5% minder olie en ether.
     

Deel Deze Pagina