Starten met 1:10 en rijden bij AMCC

• Topicstarter Topicstarter 205GTi16
  • Startdatum Startdatum
2

205GTi16

Guest
Beste mensen,

Als autoliefhebber ben ik altijd zeer geïnteresseerd geweest in RC modelauto’s, maar ik heb er tot op heden nog nooit iets mee gedaan. Ik zou graag willen starten met een electro RC auto en sinds enige tijd ben ik mijzelf aan het inlezen in de electro RC autohobby. Op dit forum (en ook andere) heb ik al zeer veel verschillende topics doorgelezen over zeer uiteenlopende onderwerpen. Maar als beginner vind ik het toch wel lastig om goede beslissingen te nemen m.b.t. de aanschaf van een 1:10 onroad electro auto.

Omdat het mij leuk lijkt om ook in clubverband met de auto te gaan rijden overweeg ik om lid te worden bij AMCC. Helaas was ik afgelopen zondag niet in de gelegenheid om naar de vrij rijden dag te komen zodat ik daar om advies e.d. had kunnen vragen.

Als ik ergens aan begin dan wil ik het graag wel meteen goed doen en ik betaal over het algemeen liever meteen iets meer omdat ik van mooie en goede spullen hou.

Voor de aanschaf van een kit overweeg ik om toch direct te starten met iets uit de “high-end” categorie. Zo vind ik de Xray T3 2012 en de Tamiya TRF417 wel heel erg mooie kits. Waar rijden ze bij AMCC veel mee?

Omdat het rijden voor mij echt nog helemaal nieuw is, zal ik nog veel moeten oefenen en ik denk dat ik wat de wedstrijden betreft het beste kan starten in de stock klasse. Via de site van AMCC heb ik begrepen dat de stock klasse daar met een Ezrun 17.5T motor rijdt. Dus de motor om mee te beginnen is voor mij wel duidelijk. Op Ebay kan je relatief voordelige setjes kopen: Ezrun 17.5T motor met een 60A ESC.

Daarnaast heb ik o.a. nog een servo, batterijen met een lader en een controller nodig en op die punten vind ik het lastig om een goede keuze te maken.

Verder heb je voor de montage en het onderhoud natuurlijk nog allerlei gereedschap en materialen nodig. Ook op dat gebied zou ik graag meteen goed willen starten. Maar het is me nog niet duidelijk wat echt essentiële gereedschappen en materialen zijn om direct aan te schaffen. Zo’n “all-in-one” setup station van Hudy is vrij prijzig, is zoiets toch aan te raden om aan te schaffen? Welke materialen zoals oliën, banden en reserve onderdelen (die relatief snel stuk gaan) heb ik verder nodig?

Om wedstrijden te kunnen rijden moet je natuurlijk zoveel mogelijk oefenen. Maar ik heb begrepen dat de baan van AMCC alleen voor wedstrijden wordt neergelegd. Zijn er ook permanente banen waar je bij wijze van spreken altijd terecht kunt om te oefenen?

Al met al natuurlijk allemaal beginners vragen, maar ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Groeten Martijn

hallo Martijn,

Jammer dat je afgelopen zondag niet kon komen maar over twee weken kan je ook langskomen.
het is dan wel een wedstrijd dag maar er is tijd genoeg om op al je vragen antwoord te geven.
de meest gebruikte wagen bij de club is volgens mij de XRAY, daarintegen is de snelste tijd door een 416 neergezet.
de baan word idd elke twee weken neergelegd. het is de ene keer vrij rijden en de andere keer wedstrijden. In Haarlem ligt er wel een vaste baan maar die is een stuk kleiner.
tja, wat heb je nodig voor gereedschap enz. ik red het al jaren met goeie inbussleutels en een camber meter van serpent. ik heb dus geen hele set up set.
ik zou zeggen kom gewoon langs, halverwege de tafels staat in priciepe een bord met :informatie: en daar kan je alle vragen kwijt. dat kan overigens ook bij alle andere leden van de club.

gr Sander

Beste mensen,

Daarnaast heb ik o.a. nog een servo, batterijen met een lader en een controller nodig en op die punten vind ik het lastig om een goede keuze te maken.

Welke materialen zoals oliën, banden en reserve onderdelen (die relatief snel stuk gaan) heb ik verder nodig?

Groeten Martijn

servo: Kopropo 2413
Zender/ontvanger: Spektrum
Accu: 2 stuks zippy 4000 van Hobby K...... is riant voldoende voor stock
Banden: Sorex 28
Banden smeermiddel carpet
Transponder AMB (kun je waarschijnlijk voordelig bij Mach Heemstede kopen)

Zeker eerst eens langs gaan bij het AMCC,
je kunt iedereen gewoon vragen en alles bekijken.

Voor de auto: de nummer 1(Björn) 2(Johan) en 3 (Oscar) rijden met een Tamiya 416.

de Tamiya 417 is ook erg goed maar je moet wel het bovendek en de motormount op diverse plaatsen doorzagen.

de Tamiya 417 is ook erg goed maar je moet wel het bovendek en de motormount op diverse plaatsen doorzagen.

Ik heb best veel info gelezen over de TRF416 en ik ging ervan uit dat de 417 gewoon het laatste model is, maar ik snap niet zo goed waarom je bij voorbaat in een nieuw model zou moeten gaan zagen. Kan je dat misschien uitleggen?

Aangezien ik een beginner ben, verwacht ik niet dat ik binnen no-time bij de snelste rijders van de club zal horen, maar zoals ik al schreef wil wel graag meteen goed beginnen.

Kan iemand misschien nog iets zeggen over de voor- en nadelen van verschillende modellen?

@Oscar en 205GTI16...De nieuwe 417X heeft dit reeds vanaf de fabriek.
Dus weer een split motormount(net als de 416) topdeck is anders ivm meer flex, nieuw type geardif(de witte uitvoering) en nog wat kleinere dingen.
Als ik de "grote" jongens mag geloven is deze op een buiten baan nog prettiger te rijden.
Indoor schijnt hij ook erg veel grip te hebben.
De "oudere" 416,WE en X doen het ook erg goed bij AMCC.
Martijn?
Indien je een keer buiten wil rijden kun je altijd uitwijken naar de baan van MRM.
http://www.modelracingmidland.nl/
Deze link geeft een impressie aan ivm de veranderingen die we afgelopen jaar hebben door gevoerd
https://picasaweb.google.com/100116252735046233137/MRMTheMakingOfTheCurbs#

mvg Roy

@Roy
Lelystad is zeker ook nog een optie, leuk dat je die foto's hebt laten zien.

YW:cool:
Bij ons word er in de stock met 13.5 motoren gereden.
Ook mag je, tenminste dit was afgelopen jaar nog zo, met vertiming rijden in de stock klasse.
Tevens hebben we ook een nitro klasse en als het mee zit ook Pro10.
Indien je eventueel ook aan een serie mee wil doen door het hele land is misschien de Dutch Tamiya Challenge wat voor je;)
In die serie rijden ze met de TT01 chassis in de beginnersklasse,de TRF modellen rijden in de GT1 klasse(vergelijkbaar met 13.5 stock zonder vertiming), de M-chassis klasse en de Formule 1 klasse.
Er zou ook sprake zijn voor een FWD klasse maar dat is niet zeker.
Ik heb zelf ook reeds meerdere malen bij AMCC gereden en kan zeggen dat het een uitdagende baan is en voor indoor begrippen een grote baan.
Ik heb zelf als stuurservo een Team Orion, Ace DS1015 of de Savox HS1257MG.
Regelaar gebruik ik de Tekin RS of RSPro.
De Hobbywing Xerun serie is ook een erg goede regelaar tegen een betaalbare prijs en te updaten.

mvg Roy

Roy, via de website en het mini forum van MRM had ik inderdaad begrepen dat de stock klasse daar met een andere motor rijdt dan bij AMCC.
Maar dat is iets waar ik bij de aanschaf van de set rekening mee kan houden.

Gisteravond heb ik nog vrij info gelezen over de TRF417 op een buitenlands RC forum, het is allemaal wel heel erg mooi hoor. ;)

Ik begin de buitenbaan van MRM nu trouwens ook wel erg interessant te vinden als optie om lid te worden van een club.
Een buitenbaan sluit (denk ik) beter aan bij mijn mogelijkheden om te oefenen bij mij in de buurt (div. asfalt parkeerterreinen).

Ik begin steeds enthousiaster te worden om er gewoon mee te starten. :p

mijn mogelijkheden om te oefenen bij mij in de buurt (div. asfalt parkeerterreinen).

Ga asjeblieft geen 417 slopen op een parkeerterrein,
daar liggen altijd steentjes en troep,en hobbels.
daar kan deze competitie auto niet tegen.

Koop daarvoor gewoon een Mini cooper of een swift ( M-03 fo M-05 chassis)
die kunnen daar uitstekend tegen.
En ook daarmee kun je echt heel leuk wedstrijden rijden!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Martijn...Luister naar Oscar.
De 416/417 modellen zijn net als de meeste top of the line toerwagen chassis, snaar aangedreven en deze lusten absoluut geen kleine steentjes tussen de poelies en snaren.
Doe je dit wel dan kom je gegarandeerd voor meer kosten ivm de snelle slijtage van de bovengenoemde onderdelen.
Voor het idd leren is een M-chassis een zeer goede optie.
BTW je hebt een PB terug.

mvg Roy

OK, ik snap nu dat ik met een high-end-RC niet op een parkeerterrein moet gaan rijden (sorry dat ik het heb overwogen). ;)

Hallo Martijn,
Je bent alvast goed begonnen door eerst in te lezen wat er wel niet mogelijk is. Heel belangrijk.
Als je met een high end toerwagen wilt beginnen moet je een paar dingen meenemen in je overweging welke te kopen.
Het is dus niet zo dat het merk waar de persoon mee rijdt die de snelste ronde heeft gereden binnen een club ook meteen het beste merk is/de beste auto is om mee te beginnen. De huidige toerwagens zijn aleemaal goed. Vaak past de een net iets beter bij je rijstijl als de ander. Wat belangrijk is dat als je een auto koopt dat je er ook reserve onderdelen voor kunt kopen waarbij je niet eerst het net af moet struinen wie wat heeft.
Als je bij AMCC wilt gaan rijden moet je dat doen. Daar rijden/komen regelmatig mensen rijden met veel ervaring. Steek eerst rustig je licht op, stel eventueel je vragen hier en weeg dan voor jezelf af wat je wilt en hoe.
Iets kopen is het makkelijke deel, daarn akomt het trainen, trainen en nog eens trainen.

succes met je keuze.

Wat ik uit eerste hand kan vertellen is: Als je een auto compleet koopt of zelf in elkaar zet laat de auto dan door iemand van de club even controleren en afregelen. Laat hem er even mee rijden. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die setup spullen bij zich heeft en je auto goed kan afregelen.
Wat ik ondervonden heb is dat als je alles na meet met een shuifmaat wil dat nog niet zeggen dat je setup OK is.
Je auto gaat dan meteen een stuk beter over de baan heen, dat geeft bij jouw een stuk minder frustaties en meer fun.

Laatst bewerkt:
Back