starten met een graupner eco speed

aha, volgende week gaat die waarschijnlijk komen!
er komt een standaard 40mhz zendertje in die ik over heb, samen met een tamiya regelaar.

heb nog 3 goede stickpacks die gebruikt kunnen worden, allen 6 cellen
ik heb gedacht aan een 23 turns motor op 6 cellen.
welke maat schroef zit er standaard bij een eco speed?

ik heb zelf ook een eco speed.
vaar met speed 600bb 8,4v
nu ga ik een andere moter kopen en ga denk voor de speed 480bb race 7,2 v.
deze moter maakt 27000 rpm. is dit teveel denken julie en welke schroef moet ik dan gebruiken? nu vaar ik met X 32,5

m.v.g

ruben tas

Toerental zegt niets.. D
De speed 480 BB race is een 480 motor en dus kleiner en lichter en kan gewoon niet dat vermogen en koppel bereiken van een speed 600 8,4 V. Dat het toerental hoger is, is leuk maar eenmaal belast zal deze motor zeker geen 27000 toeren in het water maken, zoals bij elke motor.

Een 32,5 X schroef is voor een 480 motor ook volledig ongeschikt, dat kost je na 1 keer varen al de motor! Bij 480 (BB) Race motoren moet je niet verder gaan dan 29-31 K schroeven, bij onderwater aandrijvingen dan. Voor Hydro aandrijving gelden iets andere regels.

Komt nog een ander probleem, de speed 480 types zijn motoren die een slag kleiner zijn dan de 500/600 types, dus de gaatjes om de motor vast te zetten zitten ook op een andere plaats. Dan zul je de motorspant ook aan moeten passen en dat betekent dat je deze er weer volledig uit zult moeten halen! Plus dat het qua snelheid niets oplevert, je bent zelfs langzamer met een 480 borstelmotor.

Wil je 's een andere motor proberen, neem dan een speed 600 Race 7,2 V (graupnernr. 6370). Deze kan veel meer vermogen leveren dan een standaard speed 600/8,4 V en daarmee ben je goed gemotoriseerd, en nog goedkoop. Zet er dan een 29 of 31 K schroef onder, je zult zien dat je al stukken sneller bent. Een 32,5 X schroef is wat heftig voor deze motor en boot, tenminste als je wat langer van een speed 600 Race motor wilt genieten.

Groeten
BJ

@BJ
ik ben het niet met je eens dan een 480 langzamer hoeft te zijn dan een 540 of 600,,

waarom omdat je veel lager gewicht overhoudt,,

ik vaar zelf met een jamara cobalt 480/9 in een catamaran van 50cm,, ik denk dat een 540 of 600 motor daarin een slagje te groot is,, vooral de cellen die daarvoor benodigd zijn,,

Het hoeft niet, dat klopt. Mijn mini eco vaart ook sneller dan een Eco Speed in standaard setup.
Maar in dit geval zal in de Eco Speed een Speed 480 Race motor zeker niet sneller zijn dan een speed 600/8,4 V motor, aannemend dat de rest zoals het accupakket hetzelfde blijft en de schroef een 29-31 K type zou worden, ook al ben je zo'n 100 gram lichter.

De Jamara Cobalt 480/9 is wel een 480 type motor, maar qua magneetmateriaal, stroom, prijs e.d. natuurlijk totaal niet te vergelijken met een Speed 480 (BB) Race of zo en daar was ik wel even van uit gegaan.

Of je daarop moet overstappen bij een Eco Speed is maar de vraag, qua vaarstroom zal je met deze motor al veel minder lang varen dan een Speed 600/8,4 V (of 480 Race), of je nu 100 gram lichter bent of niet. En het blijft een 480 motor dus verandering van motorsteun is noodzakelijk.
En of je met deze motor dan echt (veel) sneller bent in een Eco Speed?
De eenvoudigste oplossing blijft een Speed 600 Race 7,2 V motor.

Groeten
BJ

nou lekker is dat :cry:
ik heb aan quartel gevraagt of dat een goede keus was en zei natuurlijk zeggen dat het goed is (omdat hij veel duurder is) dus nu zit ik met een K*t moter waar ik niks aan heb en ben ik 31E kwijt :? ik kan ze daar wel afschieten :2gunfire:

verkeert advies:(

maar ik ga het tog proberen want anders kan ik heb meteen weggooien
waar moet ik presies mijn draatjes vast maken aan mn moter...

ik heb een mailtje ontvangen dat ik de moter kan inruilen:D
complimenten aan quartel!!

maar welke moter raden julie mij aan om het uiterste uit mijn eco speed te halen en welke schoer daarbij

bedankt!

Zoals al eerder vermeld in dit draadje, een Speed 600 Race (Graupner 6370) doet het goed, evt. een Venti 600 HS BB (Jamamra 130550) of anders de bekende automotoren 540 Modified, al dan niet gekogellagerd 19-21 turns en als schroef een 29K of 31K van Graupner, beter is een messing schroefje in de grootte van 29-31 mm. Met deze uitrustingen vaar je met dit bootje het beste als je een goede verhouding zoekt tussen snelheid en vaartijd. Wil je alleen maar sneller varen dan kom je op Modifieds motoren uit vanaf 5 turns of zo t/m 16 turns, maar dat levert uiteindelijk alleen maar ergenis op.
Een motor van bijv. 14 of 16 turns levert een zeer moeilijk te controleren Eco Speed op, het trekt veel stroom weg en vaartijd is dus ook beduidend minder, en de regelaar moet dit geweld ook nog maar zien op te vangen.
Borstelloze aandrijving kan natuurlijk ook nog, maar dat zou voor dit Eco Speed bootje écht teveel van het goede zijn. Hou het met deze ABS rompjes maar redelijk standaard, tenzij je mee doet aan wedstrijden en zodoende de beste set up probeert te vinden. Bij de huidige ecowedstrijden is dat eigenlijk ook de norm.
Alleen maar snel varen op rechte stukken, daarvoor zijn weer andere type wedstrijden (zgn. SAW), maar zul je al zeker geen Eco Speeds aantreffen...
Kom anders 's langs bij een ecowedstrijdje aan de waterkant, juist gehouden voor die ecoboten. Daar zie je naast eco's ook nog allerlei andere boten die een goede balans hebben in snelheid en vaartijd. Het is in feite het vinden van de juiste combinatie tussen romp, inwendig materiaal en vaartijd.
Op zondag 13 mei is er in Zutphen op de vijver naast het Graaf Otto zwembad een ESH wedstrijd, waar iedereen aan mee kan doen. Ook de fun- of recreatievaarder kan hier nog genoeg ideeën op doen, en evt. meevaren als hij/zij dat wil.

Groeten,
BJ

in competitie doe ik met een 17 turns en 7 cellen met een messingen prop van diameter 29,5 toch een 7:50 min vaartijd, maar dit is dan wel in een competitie romp, en super cellen ( v-tec 4200 p&m door cs electronics)

willem

Ah kijk, dat is het betere werk! En dan nog zie je dat je met een 17 turns motor de 8 min. vaartijd dus net niet haalt... En zelfs met een wat rustiger motor en in wedstrijden bijv. wat meer problemen op het water (kleine aanvaring, boei missen, blaadje of zo in de schroef) en de 8 minuten vaar je dan ook al zeker niet meer uit. Maar als je met 7:50 min vaartijd dan bijv. meer als 45 ronden haalt dan doe je het over het algemeen niet slecht, toch?!
Maar een echte competitieromp mag je natuurlijk niet vergelijken met een Eco Speed van Graupner. Op dat gebied lopen merken als Robbe en Graunper bijv. nog flink achter maar toch, Graupner doet het de laatste tijd zeer goed met de Mega Dragster II en III in de Mono 2 klasse, en ook de Eco Manta kan best wel 's hoge ogen gooien op wedstrijd gebied. Het vaargedrag en de look van de Manta is wel prachtig om te zien!
Voor fun is de Eco Speed wel een leuk bootje, maar voor de hedendaagse techniek is dit rompje niet echt geschikt meer.

Groeten BJ

die 7:50 runtime is op plat water en dan ben ik alleen aan het varen als je dan de redenering maakt als je bv. met 5 aan het varen bent dat je boot losser ligt en dan heb je 20 tot 30 seconde meer runtime. dan vaar je dus wel uit .
ik heb op het belgisch kampioenschap 46 ronden gedraaid en toen waren we met 4. dus slecht is het zeker niet maar ik heb daarna een 19x2 gekocht en een motor samengestelt uit verschillende motoren en deze ging even snel als de 17, maar dan wel met 9 min runtime .

groetjes willem

Back