starten met heli vliegen

Je hebt er echt niet meer werk mee hoor.
Een elektro heli is in tijd veel meer werk dan een Nitro/brandstof heli.
Je zal hem ook moeten poetsen/smeren en je moet je vlucht lipo's laden van te voren.
Stinken doet het ook niet echt.
Het maakt wel herrie en het rookt, maar dat vind ik juist wel leuk eraan ;).
Verder heb je de gehele vlucht dezelfde power, en je hoeft je niet druk te maken over overbelasting van je lipo cellen.
Het is tegenwoordig wel duurder dan elektro vliegen.
Het is allebei leuk en heeft allebei voor en nadelen.
 
@mikerokkenjager: Koop nou eerst eens een sim en ga oefenen meld je eens aan op een club, daarna een trex600 bijvoorbeeld. voordat er rondjes gevlogen worden ben je zeker een half jaar tot een jaar verder. je kan wel 3 maanden gaan kiezen over toekomstige heli's voor schaalrompen ed. maar dat wil je echt niet als beginner...(rompje 400 euro.. stuk bij een crash)
 
Daar sluit ik me bij aan. Eerst simmen en naar een club. En een simpele goedkopere (ook qua onderdelen goedkoper bij crashes, niet vragen hoe ik dat weet...) heli om te beginnen. Zie mijn sig als voorbeeld. Ik heb ook een 600 die langzaam vordert, en die ooit een schaalheli moet worden, maar wat moet ik nog veel oefenen met die 450!

Hugo
 
Je hebt er echt niet meer werk mee hoor.
Een elektro heli is in tijd veel meer werk dan een Nitro/brandstof heli.
Je zal hem ook moeten poetsen/smeren en je moet je vlucht lipo's laden van te voren.
Stinken doet het ook niet echt.
Het maakt wel herrie en het rookt, maar dat vind ik juist wel leuk eraan ;).
Verder heb je de gehele vlucht dezelfde power, en je hoeft je niet druk te maken over overbelasting van je lipo cellen.
Het is tegenwoordig wel duurder dan elektro vliegen.
Het is allebei leuk en heeft allebei voor en nadelen.

ja okay je hebt daar wel een punt.maar ik wil gewoon geen nitro.persoonlijk had ik daar altijd gezeik mee in mijn rc car tijd.praat ik wel over jaren terug maar goed.daarom voor mij nooit meer .

simmen is zowie zo de eerste stap.ben eigenlijk niet zo clubmens.....
alles op zijn tijd :p
 
Ik zal ook maar een duit in 't zakje doen. Ik ben net als mijn broertje Rob Tweak ook met onze Geliebte Vario Benzin Trainer begonnen na eerst Heel veel (nu nog steeds) op Phoenix gesimmed te hebben.
In denk dat als je Brandstof (in mijn geval Mengsmering) afzet tegen Elektro qua werk dat 't toch heel erg meevalt. OK je moet afhankelijk van de atmosferische omstandigheden af en toe je carburateurtje een beetje bij stellen, af en toe wat brandstof mengen, een Nieuw bougietje etc erin doen, maar dat zijn truukjes waar je ook wel weer overheen stapt. Maar verder heb je ook een staart rotor die wel eens gecontroleerd moet worden of een swashplate die een druppeltje olie nodig heeft etc.
Alleen ik vlieg nu op een tank een minuut of 25 (omdat ik gewoon een auto Zenoah 230RC heb met een 26cc cilindertje en een gewone WT990 carbuarateur) en ik denk dat de mensen met een orginele vario Zenoah nog iets langer kunnen. Gewoon brandstof erin doen en weeeer vliegen tot vervelens toe (of tot de 5 liter jerrycan leeg is). Ik denk dat je dan toch een hoop lipo's moet hebben wil je dit kunnen evenaren, en die zijn niet goedkoop, plus dat je een hoop tijd verliest met laden. En dan hebben we 't nog niet eens over temperaturen.

Een vario is groot, duur en zwaar maar hij is om te vliegen heel erg stabiel wat 't ook weer wat makkelijker maakt.

Maar goed je moet doen waar jeje pretig bij voelt........wil alleen aangeven dat elk nadeel zijn voordeel heeft en dat elk nadeel ook niet perse een nadeel hoeft te zijn.
En als je er dan toch een wilt kopen koop dan iets van Thunder Tiger want bij dat winkeltje in Bosschenhoofd hebben ze alles van 't merk zo op de plank liggen liggen mocht je crashen.
Gr.Tino
 
Laatst bewerkt:
Als er een losse zend module in zit, dan kan je er een geschikte 2.4 ghz module voor kopen.
En een 2.4 ontvanger natuurlijk.
 
en hoe kom ik daar dan achter ?
Als 't een FF9 (T9C) is zou dit 'tzelfde moeten zijn als bij mijn FF10(T10CP). Deze is namelijk qua uiterlijk identiek, de menustructuur is exact 'tzelfde.
Dan zit er aan de achterkant van de zender een soort socket, rechthoekig, met 4 of vijf pinnen. Hier kun je dan een 2.4GHz module met antenne inklikken. Evt kun je de 35MHz antenne eruitschroeven en hier dan een dopje in doen (orgineel verkrijgbaar).

Nummer van de module is F1958 en van de dopjes F1602. Dus effe googlen en je ziet 't

Gr.Tino
 
Als 't een FF9 (T9C) is zou dit 'tzelfde moeten zijn als bij mijn FF10(T10CP). Deze is namelijk qua uiterlijk identiek, de menustructuur is exact 'tzelfde.
Dan zit er aan de achterkant van de zender een soort socket, rechthoekig, met 4 of vijf pinnen. Hier kun je dan een 2.4GHz module met antenne inklikken. Evt kun je de 35MHz antenne eruitschroeven en hier dan een dopje in doen (orgineel verkrijgbaar).

Nummer van de module is F1958 en van de dopjes F1602. Dus effe googlen en je ziet 't

Gr.Tino

de verkoper zegt tegen mij dat het een T9chp is, en hij had het zelf ook al over een module.
maar wat is een verstandige keuze ?

t9chp voor 250+
of gewoon voor een t8gp of 10CG want bij de zender komt dan nog de module van 119 euro.
 
Kijk ik weet niet wat je uit wilt geven.
Ik ben zelf ook een beginner en vlieg nog maar net met een Vario trainer. Mijn zender is een FF10 (T10CHP) Dit is dus een FM zender waar een 2.4GHz module in geprikt zit. antenne is eruitgeschroeft en er zit een dopje op.
Je hebt ook de gewone 2.4GHz FF10 zender, de T10CHG.
De FF10 is niet echt een instapzender qua prijs, maar........ Een goede zender koop je maar een keer, je kuntbeter iets meer in een goede zender investeren. Dus met 't oog op de toekomst en nog vele heli's zit ik dus al goed.
De FM uitvoering heb ik gekozen omdat je altijd iets 2dehands kan tegenkomen wat met FM werkt. Vooral schaalmodellen. Voormij hoeft dat 3d niet en omzetten naar FM is zo gepiept alleen een andere ontvanger en zendermodule.
Daarbij komt nog dat bij de TT10CHP de 2.4GHz zender module erbij geleverd wordt plus zenderaccu, plus 6014 ontvanger, laadkabel, ontvangerkabel met switch.

Zenders - RC Heliparts

Gr.Tino
 
Laatst bewerkt:
de centen is het probleem niet maar als k voor een mooie prijs een zender kan regelen ben ik daar niet vies van :)

ik wil gewoon weten of dit prima werkt ...
 
timo geen last van storingen of zo ? dan weet ik igg genoeg bedankt !

is het mogelijk om elke futaba aan te sluiten op de phoenix sim ? in dit geval een T9chp

Nee, ik heb geen last van storingen, is er voorgemaakt. Ik denk dat je de FF9 wel op phoenix aan kunt sluiten. De FF10 doet 't wel.
Je hebt een adapterkabel voor futaba nodig.

Ik heb gewoon de phoenix (BMI) game pilot erop staan. Kun je nooit fouten maken.
Wel een tip as je toch de FF9 erop aansluit. Gebruik voor Phoenix 't vliegtuig logo op je scherm en voor Heli modellen 't helicopterlogo. Dan weet je dat je eerst je zender goed moet zetten voordat je gaat vliegen.
Heb al een keer gehoord dat 't niet goed stond. Was ook met een Vario en dat ging gelijk mis. Eind van 't verhaal was dat hij eerst weer 350 Euris moest verspijkeren eer dat hij weer kon vliegen.
Beter is gewoon voor 30Euro de gamepilot van BMI erbij te kopen.

Je moet ook nog een nieuwe 2.4GHz ontvanger erbij kopen. Kost je ook nog eens ong 150 Euris. Kun je dan niet meter voor een FF10CHP gaan compleet met ontvanger (6014), module etc.?

Gr.Tino
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen last van storingen, is er voorgemaakt. Ik denk dat je de FF9 wel op phoenix aan kunt sluiten. De FF10 doet 't wel.
Je hebt een adapterkabel voor futaba nodig.

Ik heb gewoon de phoenix (BMI) game pilot erop staan. Kun je nooit fouten maken.
Wel een tip as je toch de FF9 erop aansluit. Gebruik voor Phoenix 't vliegtuig logo op je scherm en voor Heli modellen 't helicopterlogo. Dan weet je dat je eerst je zender goed moet zetten voordat je gaat vliegen.
Heb al een keer gehoord dat 't niet goed stond. Was ook met een Vario en dat ging gelijk mis. Eind van 't verhaal was dat hij eerst weer 350 Euris moest verspijkeren eer dat hij weer kon vliegen.
Beter is gewoon voor 30Euro de gamepilot van BMI erbij te kopen.

Je moet ook nog een nieuwe 2.4GHz ontvanger erbij kopen. Kost je ook nog eens ong 150 Euris. Kun je dan niet meter voor een FF10CHP gaan compleet met ontvanger (6014), module etc.?

Gr.Tino

das idd wel licht de betere keuze
 
Back
Top