Starten met heli vliegen

Hallo allemaal,

Ik wil gan starten met het heli vliegen.
Ik heb een Shuttle Z staan die nog compleet gemaakt moet worden.
Maar voordat die klaar is en ik daar mee kan / wil gaan vliegen, heb ik de gedachten om het eerst een beetje te gaan leren met een Micro heli.

Nou heb ik een beetje rond gekeken en zie dat er redelijk wat te krijgen is op micro heli gebied.
Daar ik geen liggende gelden heb, is mijn vraag:
Waarmee is het beste / goedkoopste te starten.
En zijn deze 2e hands ook verkrijgbaar / aanraadbaar?

Groetjes,

John

PS: heb je nog een goedkoop setje in de aanbieding, laat me dit graag even weten.

Hallo Fuzzy,

Je kan beginnen met de zoekfunctie op dit forum. Over de voors en tegens van starten met een micro zijn al talloze topics geweest, en ik denk dat je wel even leesstof hebt..
Mijn mening is dat als je al een 30'er hebt, je beter daarmee kan beginnen omdat die veel stabieler vliegen. Verder is het nu buitenseizoen, en een micro kan je alleen buiten vliegen op die zeldzame volkomen windstille dagen.
Zoek in ieder geval een helivlieger in je buurt op, desnoods bij een club ;) Er gaat niets boven een middagje ouwehoeren over heli's, ook geen forum (Sorry jongens).

Groetjes,

Ton.

Met een micro is het ook niet eventjes goedkoop leren vliegen !
Je kunt dat geld dan beter besteden aan je brandstofheli.

Een simulator kan een optie zijn. Zo`n 100 euro micro raad ik je af. Dat vliegt niet of slecht en kost een bom geld om hem toch vliegend te krijgen.

Dank voor het antwoorden :D

Dat het niet 1, 2, 3 leren is vermoede ik al. :lol:

Als jong manneke van 10 a 11 jaar stond ik de ramen van een modelbouwzaak te cleanen uitkijkend naar de Heli's van toen.
Die tijd waren Heli's alleen weggelegd voor mensen met een dikke portomonee. In de jaren ben ik wel bekend geraakt met auto's, vliegtuigen en boten (electro / Nitro / benzine).
Nu wil ik die kleine jongesdroom waar gaan maken, maar durf eigenlijk niet gelijk een brandstofhelie te nemen, de is mede dat het voor mij nieuw is en ook best kostbaar maar ook zonde :oops:

maar goed... eens moet het gebeuren 8)

Maar is het met een Micro niet een beetje leren cq aanvoelen oid ?

Groetjes,

John

Yep, en als je t met een micro kunt, schijnt de grote niet zo moeilijk meer te zijn.

Alleen geen hond die zijn grote bak door mij durft te laten proberen?! ;)

Niek zei:
Yep, en als je t met een micro kunt, schijnt de grote niet zo moeilijk meer te zijn.

Alleen geen hond die zijn grote bak door mij durft te laten proberen?! ;)
Iets met aapje en aanvliegen in nek.......
Wolfje666 voelt weer een pijnlijke plek in zijn nek opspelen :lol: :lol:

Een micro kan best leuk zijn hoor en wat Niek zegt klopt.

Vertel even wat je allemaal wel hebt en niet, voor de aanschaf van een micro kan dat veel uitmaken. Heb je al een zender ? zo ja welke ? met dat gegeven zullen wij een micro uitzoeken die het ook doet. Dan zullen we zien of je interesse hebt.

Ik ben al 20 jaar in het trotse bezit van een

Multplex Europa Sprint. Uit mijn hoofd een 7 kanaals zender.
Ik weet dat er gevlogen word op 35Mhz.
maar met de Micro zal ik in mijn tuintje gaan oefenen.
Later als ik de stap maak naar de grote ( en deze opgebouwd heb) zal ik moeten kijken naar een 35Mhz zender.
Voor de rest heb ik een Gyro van Robbe (type moet ik even opzoeken. ( als ik het goed heb is het er een met wieltjes in de Gyro )

Als je nog meer info wil, vraag gerust... :D
Ik hoop dat jullie er iets van kunnen maken.

John

Gezien je woonplaats kun je het makkelijkst naar Quartel gaan,
Een goeie micro vind ik de Piccolo, heli kost 79, servo`s 2x = 30,- piccoboard : dat is een alles in 1 board ontvanger plus gyro 119,-
lipo accuutje zal ong. 25 euro kosten. Ladertje erbij 20 euro.
Zit je aan de 275 euro. Daar heb ik goede ervaringen mee, ze verkopen ook de Hummingbird, daar heb ik geen ervaring mee maar die is compleet voor 100 euro. Het voordeel als je naar Quartel gaat is dat terug kunt gaan als er een probleem is. Ga gewoon eens kijken !

Ik heb het 2 jaar geprobeerd met een dragonfly 4, en dat ding vliegt nu nogsteeds niet. :roll:

Ik heb pas een corona gekocht en de eerste keer was meteen een vlucht tot de accu leeg was.

Dus blijf weg van die goedkope rommel. :P Een picolotje zal mischien nog gaan, maar die chineze boght moet je lekker metrust laten. ;)

Er was wel eens ergens een draadje hier over, maar volgens mij was de eigenaar er niet over te spreken.

En de DragonFly krijgt de 1 hem nooit in de lucht en de ander vliegt er lekker op los.

Maar naar mij idee zou ik ook gaan voor een Piccolo V2 (crash vriendelijker landing gestel).

BTW hoeveel Mhz is de zender? want een piccoboard is er alleen in 35- en 40 Mhz.
Dus aan een 27Mhz zender heb je dan niks.

De Zender is 40Mhz.

Ik had even gekeken voor een piccoboard.
Maar deze kwam alleen al op €119.- en als daarbij de rest nog komt, is dat teveel buiten mijn budget...

John

Dan zul je voorlopig moeten uitwijken naar zoiets als een E-sky lama. Al vind ik dat niet zo heel veel meer op heli vliegen lijken. ;)

Ik zou zelf gaan voor een simulator. Dan kan je in ieder geval onbeperkt je reakties trainen. Vervolgens zou ik de helicopter bouwen en richting een vereniging gaan om daar verder geholpen te worden.
Zo heb ik het trouwens ook geleerd.
Op het moment vlieg ik alleen nog maar met een piccolo. Met wat geringe aanpassingen (Kyosho M24 bladen en een dubbele tuimelschijfmeenemer) vliegt dit niet verkeerd. Hiermee leren vliegen is echter nog steeds een lange weg. Belangrijk voordeel van een micro: crashes zijn niet zo duur en het toestel vliegt relatief snel weer.

Freakazoid zei:
Ik heb het 2 jaar geprobeerd met een dragonfly 4, en dat ding vliegt nu nogsteeds niet. :roll:

Dan heb ik kennelijk geluk gehad. Ik ben 4 maanden geleden begonnen met een DF4 en die doet het nog steeds. Hij staat hier naast me. Ik gebruik hem nooit meer. Nu heb ik twee T-Rexen waar ik met dit weer lekker mee buiten vlieg en als het rotweer is zit ik er lekker aan te prutsen.

Zelfs de ontelbare crashes in het begin waren te overzien omdat je voor dit FP helitje voor een paar euro weer vliegt.

De mijne "doet" et ook nog wel, maar je moet voor zon ding enorm goed kunnen vliegen wil je dat in de hand kunnen houden.

Een T-rex lijkt mij ook een mooie heli, maar ik ben bang dat je zon klein ukkie in de buitenlucht zo uit t oog verliest. Et is immers niets meer dan een pinnetje met een bolletje wat je in de lucht ziet hangen, de vleugel orientatie van een "plank" heb je dan niet. Ik zou dan eerder iets van een logo pakken, maar dan betaal je denk ik ook wel heel wat meer. ;)

Back