Starten met model heli's

• Topicstarter Topicstarter seb8iaan
  • Startdatum Startdatum
S

seb8iaan

Guest
Hallo,
Ik ben Sebastiaan van Putten, 23 Jaar oud en woon in Zoetermeer.
Al enige tijd ben ik aan het rondkijken in de wereld van RC Heli's.
Onlangs heb ik een zeer simpel IR "speelgoed" helicoptertje gekocht om is mee te gaan spelen. Direct na dit gedaan te hebben is het gevoel ontstaan naar iets volwaardigers.
Binnenkort wil ik de eerste stap gaan zetten om uiteindelijk ook met het echte werk te kunnen gaan vliegen.
Ik ben me nu in het verdiepen in de materie en ben zo ook bij dit forum terecht gekomen.
Na dit gehele topic gelezen te hebben, en naar mijn huidige budget (€500) kijkend kom ik uit bij de Thunder Tiger mini titan E325. Echter ontstaan hierna nog veel meer vragen:
-Wat voor zender kan ik goed mee beginnen (ook i.c.m. PhoenixRC)?
-Ik zie opmerkingen staan over ontvangers met een satelliet, wat wordt hier precies mee bedoeld?
-Met welke zaken dien ik rekening te houden qua aanschaf (naast spare parts voor crashes natuurlijk:razz:)?
-Op internet zijn veel shops te vinden, maar is er een shop (met groot assortiment) aan te raden waar ik ook fysiek bij langs kan gaan voor advies?
-Is er een stappenplan om van al die losse delen één geheel te maken? Ik heb namelijk geen idee hoe ik de zender uiteindelijk aan de heli koppel en dan ook nog functioneert.
-is er regelgeving v.w.b. verlichting ed. bij deze sport

Ik heb gezien dat er in de directe omgeving een model luchtvaart club is, ik wil daar ook is gaan kijken. Is er toevallig iemand die in mijn regio actief is en mij eens wat facetten van deze mooie wereld kan laten zien?
Want ik merk dat er toch heel wat informatie op je af komt, en sommige zaken niet echt een plaats kan geven door het ontbreken aan kennis.

Alvast bedankt!

Om te beginnen wat promotie http://www.modelbouwforum.nl/threads/kijk-hier-eerst-waardevolle-posts.146490

en verder kort door de bocht alvast snel een reactie.

Qua zender is de keuze voornamelijk tussen Specktrum en Futaba.
Specktrum gebruikt sateliet ontvangers icm met een main ontvanger.
Spektrum-AR-8000-DSM2-8-ch-094SPMAR8000_b_0.jpg

Futaba gebruikt 2 antennes op dezelfde unit.
In principe heb je voor elektro 6 kanalen en voor brandstof helis 7 kanalen nodig.
Subtrim en expo zijn ook belangrijke functies.
Dus de futaba 7C of T8FG zijn heel mooi, of de Spektrum DX6, 7 of 8
voor wat lager budget kun je ook naar de KDS K7XII kijken.

check eens hobbymaniac in Den haag.
Edit overbodige vraag over woonplaats verwijderd, tip handig om deze in je profiel te vermelden.

Geen regels over verlichting. Modeltoestellen hebben vrijstelling van een aantal punten in de luchtvaartwet.
Regeling Modelvliegen

Stappenplan is de handleiding :) en heel veel bouwdraadjes en filmpjes op het internet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke het is me nu duidelijk wat er met sateliet ontvangers wordt bedoeld.
Als ik even kijk naar het bijgesloten plaatje, zijn de antenne kabels dan niet erg kort, ik kan me namelijk herinneren dat ik "vroeger" veel langere kabels gezien heb. Of heeft dit te maken met de 2.4GHz band?

Ik woon zelf in Zoetermeer, dus Den Haag is een mooi punt om te gaan kijken.

Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met de aanschaf van een zender en PhoenixRC. Dan kan het oefenen alvast beginnen, zonder extreme (crash)kosten. Wordt er in de winter nog vaak gevlogen als het kouder en natter wordt. Ik kan me namelijk voorstellen dat regen en vorst invloed hebben op de modellen.

Je geeft aan dat subtrim en expo belangrijke functies zijn, waar dienen ze voor. Ik ken namelijk wel trim en kan me voorstellen dat subtrim het mogelijk maakt om te trimmen met kleinere stappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik even kijk naar het bijgesloten plaatje, zijn de antenne kabels dan niet erg kort

Je geeft aan dat subtrim en expo belangrijke functies zijn, waar dienen ze voor. Ik ken namelijk wel trim en kan me voorstellen dat subtrim het mogelijk maakt om te trimmen met kleinere stappen.

Langer is niet meer nodig in tegenstelling tot de klassieke frequenties.

Ik denk dat je nog wat opzoekwerk hebt. Lees zoals Danny aanhaalde eens alles netjes door

Stevo

Het verschil tussen trim en subtrim zit meer achter dan alleen de stapgrootte.

Bij een "moderne" Collective pitch heli wordt er CCPM (Cyclic Collective Pitch Mixing) toegepast. 3servos op meestal 120graden afstand sturen gezamenlijk de swashplate aan om zo Cyclic en Collective te besturen. Dit wordt softwarematig gemixt in de zender. Om instellingen te kunnen wijzigen heb je bepaalde dingen die de servo wijzigt maar ook instellingen die de combinatie van de 3 servos wijzigt.
Subtrim is feitelijk trim per servo en normale Trim is trim voor de stuurfunctie. Dus subtrim op kanaal 1 zorgt ervoor dat 1 servo zijn middenpunt wijzigt. En Trim op aileron zorgt dat de ene servo omlaag gaat en de andere omhoog om zo dus de CCPM combinatie te trimmen.

Settings die voor 1 servo gelden
-servo reverse
-endpoints
-subtrim

Settings voor CCPM (dus voor stuurfuncties)
-trim
-expo
-dualrate
-swash mix

Back