Dan zal ik even vragen deze discussie te verplaatsen naar het forum "Historische Zeilschepen", ik denk dat het daar meer op z'n plaats is en je daar ook zeker meer respons zult krijgen. Wel even geduld, een moderator moet dat oppikken.
Wat handleidingen betreft, de enige merken bouwkits met Nederlandse handleiding die ik ken zijn Billing Boats en Mantua. Billing Boats heeft maar een beperkt aanbod op dit gebied, en de handleidingen zijn erg summier. Mantua heeft voor zover ik weet alle (uitgebreide) handleidingen 5-talig (Italiaans, Frans, Duits, Engels en Nederlands. Het Nederlands is soms wat krom omdat het door een Waal is gedaan die ook het Frans voor zijn rekening neemt. En zoals je misschien wel weet is het Nederlands van veel Walen niet al te best. Hij vormt hierop geen uitzondering, maar met goede wil is er wel uit te komen (en soms is het nog wel komisch ook).
Caldercraft heeft uitsluitend Engelse handleidingen, van Corel weet ik het niet, maar in het Historische Zeilschepen forum zijn diverse leden actief die een Corel kit bouwen of gebouwd hebben. Dus dat krijg je nog wel te horen.
Groet,
Ad Bakker