starten met zweefvliegen

hallo iedereen,
ik heb namelijk een zwever die ik eerst te koop had staan toch eens vliegklaar gemaakt, ik kon het niet laten om ermee te vliegen. nuja, van zweven heb ik niet zoveel ervaring, ik heb er ook een motor ingestoken en heb nu vanavond een eerste vlucht gedaan, en die vloog goed, maar vanaf dat ik bocht, valt hij rap uit de lucht, heb hem bijna echt niet meer onder controle. aan wat zou dit kunnen liggen? doordat ik stuur met de rolroeren? of zou dit kunnen komen omdat ik te traag vlieg tijdens het bochten? de zwever heeft een span van +- 2m10 dacht ik en hij weegt vliegklaar een goede 650 gram
ps het gaat om deze zwever, de naam weet ik wel niet.

Belangrijkste verschil met een motorvliegtuig is natuurlijk het ontbreken van een motor ( in de zin van een constante aandrijving).
Dus heel belangrijk is inderdaad om de zwever te laten 'zweven'.
Bij een te langzame bocht kan het inderdaad zijn dat hij overtrekt. Afhankelijk van de kist kan dat venijnig gaan of heel dociel.

Heb je ailerondifferentiering toegepast? Dat is een kleine uitslag naar beneden en een grotere uitslag naar boven.

Richtingsroer meesturen wil ook helpen soepeler door een bocht te vliegen. Verder moet je er wel snelheid in houden...

hallo, neen die ailerondifferentiering heb ik niet toegepast. maakt dit veel verschil verschil in het vliegen? en zal dan ook eens proberen te mixen met de rudder, dat kan inderdaad al wat schelen hé. heb het nu ook thuis geprobeerd, en heb hier niet zoveel plaats om te zweven. maar zaterdag ga ik naar de club, en daar kan ik dan gerust de plaats nemen om rustig hoogte te halen, en daar hoef ik niet zo kort te draaien :p wat ik me ook nog afvroeg. is het mogelijk als ik naar een grote hoogte ga om toch zo een half uur te zweven zonder mijn motor te gebruiken, of is dit niet mogelijk? (ik bedoel dit wel gewoon in de club en niet op een heuvel)

Bocht inzetten met ailerons, doorsturen met je richting en weer vlak leggen met de ailerons. Rustig sturen want des te meer uitslag je geeft met een roer des te meer weerstand je opwekt en ook dat gaat ten koste van je snelheid.

Ailerons en richting mixen is overbodig.. zonder leer je tenminste mooie bochten maken en.. met een beetje ervaring kan je die ervaring gebruiken om de kist tijdens de landing in een slip te gooien mocht je snel extra hoogte willen verliezen.

Maar dat is iets voor later, eerst bochten draaien zonder de kiste te overtrekken.

hallo, mijn zwaartepunt is goed denk ik, op de vleugels was aangeduid waar ik hem moet vasthouden voor het zwaartepunt te testen, en dan helt de zwever lichtjes naar voren. ik heb vandaag nog eens geprobeerd te zweven, en het ging al wat beter, maar hij doet echt raar in het bochten, soms vliegt ie gewoon recht, en vanzelfs zakt hij dan volledig naar de ene kant, en ookal stuur ik tegen, hij gaat dan recht naar beneden. je kan praktisch geen gewone bocht nemen. ik geraak er niet aan uit

Als je altijd gewend bent geweest aan een toestel met "aandrijving" dan is zweven even wennen. Vooral aan dat ontbreken van motorvermogen. Je moet er altijd zorgen dat de snelheid in het toestel blijft. Vooral in bochten waar de weerstand van het toestel groter wordt.

Al wat ailerondifferentiering ingesteld?

hallo, ja die rolroerdifferentiering heb ik al ingesteld, en heb ook gebropeerd dus eerst met rolroeren te draaien en daarna verder met richtingsroer, maar denk dat het ook ligt omdat ik ja hier thuis niet veel plaats had, en daardoor niet naar grote hoogte kon gaan en zo dus niet veel snelheid kon maken om te draaien. morgen ga ik naar de club en daar zit er een 'zweef' expert zal dat aan hem ook eens vragen

@dutchy haha, misschien inderdaad een beetje raar verwoord. ik bedoelde: ik kon het niet laten om al eens de zwever uit te testen, en daarom heb ik thuis al eens proberen te vliegen. wij wonen helemaal in de velden dus heb wel plaats, maar het nadeel is dat er daar grote hoogspanningskabels lopen, dus ben ik beperkt in plaats hé om te vliegen.(zou niet graag mijn vlieger in die kabels zien hangen :p) dus vanaf dat ik nog maar 20meter hoog zat moest ik al beginnen bochten. dus waar het op neer komt, was dat ik eigenlijk constant moest draaien en zo geen snelheid kon opbouwen en niet hoog kon gaan.

ik heb zaterdag dus eens gaan vliegen in de club, en daar ging het al pakken beter, nu vloog ie mooi het was omdat ik dus veel te traag bochtte, maar nu heb ik nog 2 kleine probleempjes, tijdens het vliegen pompt de vlieger wel redelijk veel, waardoor ik dus al snel wat hoogte verlies, en wanneer ik de motor aansteek, gaat de zwever recht omhoog, en moet ik echt enorm veel down geven

ik heb zaterdag dus eens gaan vliegen in de club, en daar ging het al pakken beter, nu vloog ie mooi het was omdat ik dus veel te traag bochtte, maar nu heb ik nog 2 kleine probleempjes, tijdens het vliegen pompt de vlieger wel redelijk veel, waardoor ik dus al snel wat hoogte verlies, en wanneer ik de motor aansteek, gaat de zwever recht omhoog, en moet ik echt enorm veel down geven

om het pompen tegen te gaan cg 1 a 1.5 cm verder naar achter leggen
voor als je je motor aan zet een mixer schrijven waarmee je diepte bij krijgt begin met 10 procent
of je motor naar benden kantelen
het cg van de fabrikant uit is meestal ver naar voor in praktijk ligt dat meestal een paar cenitmeters achteruit

gr peter

om het pompen tegen te gaan cg 1 a 1.5 cm verder naar achter leggen
voor als je je motor aan zet een mixer schrijven waarmee je diepte bij krijgt begin met 10 procent
of je motor naar benden kantelen
het cg van de fabrikant uit is meestal ver naar voor in praktijk ligt dat meestal een paar cenitmeters achteruit

gr peter

Eh sorry hoor, ik ga hier toch (ik probeer) positieve kritiek weerleggen voordat iemand zijn kist aan puin vliegt. Hoe kan je nou zeggen dat het zwaartepunt 1 a 1,5 cm naar achteren moet? (je hebt tenslotte zelf niet gevlogen met het toestel) Begin eerst met 2 mm naar achteren en ga zo steeds een stapje verder tot jij vind dat het toestel fijn vliegt.

Met 1-1,5 cm maak je namelijk grote kans dat jij jouw zwever aan stukken vliegt.

Het zwaartepunt word door de fabrikant meestal wel té ver naar voren gelegt, maar beginnen met een PAAR CM naar achteren dan opgegeven is dat is vragen om problemen.

Voordat ikzelf ga vliegen met een toestel wil ik eerst weten wat het instelhoekverschil is. Daar pas ik mijn zwaartepunt op aan, om vervolgens een handstart te doen. (als het toestel dat toelaat) Maar als ik heel zeker van mijn zaak ben gaat ie bij voorkeur achter een sleper of lier. (in die volgorde, maar bij een electro gaat ie dus met de motor omhoog)

Eh sorry hoor, ik ga hier toch (ik probeer) positieve kritiek weerleggen voordat iemand zijn kist aan puin vliegt. Hoe kan je nou zeggen dat het zwaartepunt 1 a 1,5 cm naar achteren moet? (je hebt tenslotte zelf niet gevlogen met het toestel) Begin eerst met 2 mm naar achteren en ga zo steeds een stapje verder tot jij vind dat het toestel fijn vliegt.

Met 1-1,5 cm maak je namelijk grote kans dat jij jouw zwever aan stukken vliegt.

Het zwaartepunt word door de fabrikant meestal wel té ver naar voren gelegt, maar beginnen met een PAAR CM naar achteren dan opgegeven is dat is vragen om problemen.

Voordat ikzelf ga vliegen met een toestel wil ik eerst weten wat het instelhoekverschil is. Daar pas ik mijn zwaartepunt op aan, om vervolgens een handstart te doen. (als het toestel dat toelaat) Maar als ik heel zeker van mijn zaak ben gaat ie bij voorkeur achter een sleper of lier. (in die volgorde, maar bij een electro gaat ie dus met de motor omhoog)

Je slaat een spijker op zijn kop ;)

hallo,
bedankt voor de vele reacties. ik heb wel nog een vraagje. dus ik heb ook handstart gedaan, en dan vloog ie mooi recht, maar eenmaal hoog in de lucht pompt hij dus. maar dat pompen is dat niet omdat hij staartlastig is? moet het zwaartepunt dan juist niet naar voor? of ben ik nu zo mis?
grtjs sam

Back