Starten OS91 SX-H tips&tricks?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door bruteforce, 7 apr 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Op mijn recent gekochte Raptor 90 SE zit een OS 91SX-H C-spec geweldenaar, voorzien van een Curtis Youngblood MusclePipe. Deze motor is Scott Gray getuned en daardoor ook voorzien van een Cline Fuel Regulator.
    Zoiets zit ook vaak standaard op een nieuwere OS91HZ.

    De motor moet eerst tankdruk opbouwen via de carteraansluiting (geen druk van uitlaat nodig) en kan pas daarna gestart worden. Dat lukt me vrij aardig maar er is toch heel wat geweld voor nodig om het ding aan de gang te krijgen. Loopt hij eenmaal, dan is het een BEEST.
    Ik heb een nieuwe starteraccu moeten kopen voor de bekende Align starter anders ging het helemaal niet. :D

    Heeft iemand van jullie nog wat tips&tricks om het starten wat handiger te maken?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    geen ervaring met die exacte motor.. laten we dat voorop stellen ;-)

    hoe zet je hem uit?
    laat je de motor leegdraaien tot hij stopt door brandstofgebrek, of gooi je hem gewoon uit?
    After run?

    als je hem leegdraait, moet hij eerst weer een brandstofniveau opbouwen in de motor. dat kan ff een paar tellen duren.
    bij mijn helimotor OS 55HZ moest ik al ff een tijd doorstarten wilde hij de eerste keer van de dag aan de gang komen. Daarna was iedere vlucht 1 tik en draaien.

    het is me ook wel eens opgevallen, dat wanneer ik de after run er meteen na het draaien in gooi, de motor de eerstvolgende keer rampzalig aan de praat ging.
    blijkbaar bakte de olie een beetje vast op de plug oid.
    sindsdien gooi ik de after run er pas in na het poetsen etc, daarna ging het goed.

    Vaak als je er achter bent hoe nat de motor wil zijn voor het starten, ben je al op 80% :D

    carter druk is er meteen. motor hoeft niet op toeren te zijn... wat je dus bij uitlaatdruk wel hebt.
    voordeel.
    wat evt nog kan (kun jij het beste bepalen denk ik ;-)) is dat de tank wat hevelt.
    dus dat er bij stilstand al brandstof richting motor loopt, en dus verzuipt als hij een tijdje met volle tank staat te wachten.
    dan ben je ook een stevige tijd aan het starten om dat weer goed te krijgen..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... leg de heli een tijdje op zijn linker zijkant (uitlaat naar beneden) om zo weinig mogelijk olie in de cylinder te hebben.

    Een tamelijk botte methode om hem toch door de compressie te krijgen, is om hem, liggend op die zijkant, te starten met een heleboel korte startpulsen kort achter elkaar. De motor kan het wel hebben, maar de starter krijgt flink op zijn donder. Echter, het "klaart" de cylinder van overtollige olie. Uiteraard is het beter om de plug er uit te draaien, maar dat is niet bij alle heli's handig, en je verliest op het veld vaak het koperen ringetje....

    Het vervelende is namelijk dat bij deze motoropstelling het laagste punt van het carter hoger ligt dan het laagste punt van de cylinder, dus na verloop van tijd loopt die olie in de cylinder. Ik zie dat heel regelmatig met de Raptors en T-rexen bij ons op het veld, en ook mijn romp-raptortje laat merken dat hij soms wat moeilijk doet (maar een align starter drukt een 6 cc motortje er wel doorheen)

    EDIT: ik zie dat je geen terugslagklep in de carterdruk aansluiting hebt. Kun je beter wel doen, want er kan, zeer zeker als je tank niet leeg is, brandstof terugkomen via die lijn, en dan wordt bovenbeschreven problem nog erger.... Daarnaast bouwt je motor VEEL sneller tankdruk op bij het starten.
    Let wel, dat moet een "hoogfrequent" terugslagklep zijn, niet alle klepjes zijn hiervoor geschikt. In de huidige Cline-set zijn die bijgevoegd, en ik geloof dat Just Engines hier ook wat voor heft.

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine aanvulling op mijn eerdere verhaal:
    mijn trex 600 hevelt ook als een gek.
    5 minuten laten staan, en de motor zit vol.

    ik heb dus een paar klemmen tussen carb en tank zitten. motor uit, meteen klem erop.
    klem gaat er pas af wanneer er gestart wordt.
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi mannen, bedankt voor de snelle reactie.

    -Er zit wel degelijk een terugslagklepje in de carterdruk aansluiting (in de slang). Anders zou het idd snel fout gaan
    -De Cline Fuel Regulator sluit de opgebouwde brandstofdruk volledig af, en gaat pas open als de motor eraan "zuigt". Volhevelen kan dus niet, daarbij heb ik nog een extra klemmetje op de motorslang bij opslag.
    -Ik laat 'm nooit leegdraaien want dan zit het systeem vol lucht. Na even stationair afkoelen gaat gewoon de throttle cut erop.
    -De trick met de heli op zijn kant leggen om de olie eruit te krijgen kende ik al van de oude Schlüter 222, die heeft daar ook veel last van ;)
    -Ik gebruik geen afterrun olie, behalve als een heli een hele periode stil zal staan. Daarvan heb ik ook de ervaring (Raptor50 met OS50SX-H) dat de plug dit niet leuk vind en dan start hij helemaal niet meer.
    -De compressie is zo hoog dat je met "pulseren" op de startmotor moet werken, want hij slaat gewoon steeds in de beveiliging. Dit is normaal bij deze 15cc-ers heb ik me laten vertellen. Je krijgt er iig gespierde onderarmen van!

    Zie onderstaand de constructie van de CFR, het doel ervan is altijd de zelfde constante brandstofdruk te hebben. Dat werkt prima, in welke stand de heli ook vliegt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die CFR is gewoon een afgezaagde Walbro drukregelaar en ook (bij mijn weten) te repareren met Walbro onderdelen.

    Werkt inderdaad goed op veel carburateurs, maar niet op allemaal, want veel "glow" carburateurs zijn ontworpen op een met de gasklepstand mee stijgende en dalende brandstofdruk. Maar inderdaad kun je je motor er "scherper" mee afstellen. Onder omstandigheden werkt "gewoon helemaal niets" (geen tankdruk) echter net zo goed.

    Wellicht heeft die motor een hogere compressive dan standard, want de 15 cc OS-sen bij ons op de club, startten allemaal redelijk gewoon met een Align starter, zolang je eerst die overtollige olie verwijderde.
    Doe je dat niet, dan krijgt die starter zelfs een .55 niet rond....

    Groet, Bert
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    start jouw motor altijd zo "vervelend", of alleen de eerste keer van de dag?

    dat een 15cc redelijk heftig kan zijn voor de align starter, weet ik..
    Heb er ook een tijdje een normale .90 os mee gestart. die motor wilde graag een beetje "droog" starten, vond de starter ook veel prettiger.
    gaat hij een beetje rijk tijdens de start, vind de starter het al vlot niet grappig meer.
    maar "normaal" pakt hij ze best goed.
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De motor start altijd even lastig, koud of warm, op de kant of niet. Ik heb laatst een Raptor G4 met OS 105HZ zien starten en die ging zeker net zo zwaar.
    je hebt gelijk vwb dat volhevelen, mijn OS50 heeft daar ook last van en dan moet je niet vergeten de clip dicht te doen anders heb je liquid lock met alle gevolgen.

    De beste specifieke tip met deze CFR setup die ik tot nu toe kreeg, is om alvast druk op te bouwen bij tanken. Je vult 'm tot ca 85%, doet dan de ontluchting dicht en vult vervolgens de rest. Omdat je dan met gang de brandstof terug in je smond krijgt als je de vulslang losmaakt, heb ik de aansluitingen wat aangepast zodat je af kunt sluiten vóór de vulnippel. Zie foto, het clipje zit nu tussen vulpunt en hoppertankje. Dit ga ik zo eens proberen en zien wat het brengt.

    Let ook op de slangclips!:cool:

    Vanavond ga ik nog met een maatje een Align 700N ophalen met een OS91HZ, kijken hoe dat start.

    [​IMG]
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kortweg: hij is te droog..
    lijkt een beetje op mijn problematiek sinds de vonk ombouw..
    eerste keer van de dag moet ik ff tijdens tanken de clip richting motor open gooien, om zo alvast brandstof in de carb en motor te krijgen.
    de pomp perst het een stuk beter door dan de motor zelf, duurt nogal

    volgende vlucht moet ik ff primen, daarna start hij vrij simpel.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een klacht die ik wel eens van CFR hoor, dat de motor soms wat lastig aanzuigt.
    Dit omdat ze vaak gebruikt worden i.c.m. grote carbs die weinig zuigkracht hebben, en de starter meestal bij lange na niet het stationaire toerental (voor een heli plm 5000~6000 toeren) haalt.

    Een oplossing die je ZOU kunnen gebruiken, is een primerbalgje op de CFR. Die sluit je op de drukvereffeningspoort aan, en daarmee zet je een heel klein beetje druk op het membraan. Hierdoor gaat de CFR open zonder dat de motor zuigt.
    Ik heb dat mensen zien doen met gewoon zo'n petrifles zoals je die vroeger voor je Coxje gebruikte: druk opbouwen in de tank zoals Marco beschrijft, dan heel even (1 a 2 seconden) met die knijpfles tegen dat membraan blazen, en de motor zou nat genoeg moeten zijn om te willen starten.

    Groet, Bert
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Nog een truukje van vroeger.
    Leun de heli tijdens het starten richting de uitlaat.
    Hierdoor kan direct de onverbrande bandstof weg vloeien en voorkom je een hydro-lock.
    Hij hoeft dan geen vloeistof te compressen (wat niet kan) en start makkelijker.

    Het wordt niet rete easy, maar dit helpt zeker.
    Ik startte eerst mijn 90'ers altijd zo.
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nog even een slotconclusie voor degenen die de moeite namen met me mee te denken.:p

    Ik ben een vluchtje of 5 verder en daardoor is alle lucht en vooral oude olie uit het systeem. Dit zorgt ervoor dat de heli veel vlotter druk opbouwt en eigenlijk moeiteloos start. De compressie is nog steeds superhoog, hoger dan die van mijn maatje met de OS91HZ met CFR. Vermoedelijk is dat gewoon vanwege de Scott Gray tune die de motor gekregen heeft. Dus moet ik echt pulserend met de Align startmotor werken maar eens dat gewend dan is er niks aan de hand.

    Het is echt een BEEST om te vliegen!

    Thanks guys!
     

Deel Deze Pagina