Starten zonder rotors te laten draaien?

Zag de DS620 voor 49.95 Euro bij Hobbymaniac, geen verzendkosten.

Als je dan toch 75 Euro wilt uitgeven, de DS650 voor 59,95, geen verzendkosten ook bij hobbymaniac.:confused:

Heb geen ervaring met HM.

Van RC weet ik dat de service goed is en als je in de buurt woont, de koffie staat klaar.....;)

Gr.Tino

En die 3001 gaat wel werken brutus. Of weet je nog een goede digitale servo die een beetje in mijn budget valt van max 40 euro?

Ja, die 3001 gaat werken. Ik gebruik ze al 8 (acht) jaar zonder problemen op onze lesheli's (3 heli's in totaal) en heb er al wel eentje moeten vervangen in die 8 jaar (en onze lesheli's vliegen best wel veel....). Die deed het nog wel maar begon wat te bibberen. Dat noem ik toch echt gewoon goed presteren voor heel weinig geld.

Je moet geen heading hold verwachten, dat wil er niet mee.
Maar gewoon een goed controleerbare, rustige staart met de gyro in normal mode, dat doet ie tot ongeveer .60 heli's zonder problemen. bij grotere heli's begint de stelkracht wat tekort te schieten, maar dan praat je ook al over hekrotors van meer dan 30 cm.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Vandaag nogmaals met quartel gesproken, en hij vertelde mij dat deze servo wel degelijk geschikt is, niet optimaal, dat vertelde hij mij erbij toen hij de servo verkochtte, en dat die 3001 veel minder capabel was. Ik ga het dus gewoon proberen met deze servo.

Dan moet ik je echt teleurstellen. En geloof mij, of geloof quartel.... ik verdien mijn brood niet met wat jij koopt, quartel wél.... Die keuze is aan jou.

Ik heb 3001 op de staart van AL mijn lesheli's.... heeft quartel lesheli's?

De 3001 is een heli servo, de 3010 NIET. De 3001 is sneller dan de 3010, preciezer, en sterk genoeg voor de hekrotor van een .60 heli.

Zet ze naast elkaar, en luister alleen al naar het geluid wat ze allebei maken....

I rest my case.... het is jouw heli, niet de mijne....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
het Wordt voor.mij een beetje lastig een keuze te maken zo. bertus ik waardeer je tips en hulp om mij verder te krijgen. De persoon die bij quartel werkt vliegt zelf uitsluitend met helis, hij heeft mij ook uitgenodigd bij hrm op de club te komen lessen en de Heli in te vliegen. Dat geeft toch wel vertrouwen. Ik hoop dat mijn keus om deze servo te houden geen dure fout Wordt.

Mvg

Oh, daar hoef je op zich niet echt bang voor te zijn: zoals ik het inschat, gaat die servo niet super resultaat geven (slechter dan de 3001, maar nog steeds vliegbaar) en een kortere levensduur (een 3001 houd minimaal 5 jaar redelijk intensief vliegen uit, geen flauw idee hoeveel sneller de 3010 begint met problemen geven), en uiteindelijk zul je dus de kostprijs van een 3010 onnodig uitgegeven hebben.
Wat dat betreft valt het wel mee. Als je je spullen goed in de gaten houd, zul je er echt niet om crashen (doe je vroeg of laat toch wel, maar niet om die servo)

Wat mijn persoonlijke inschatting is: onze heli's vliegen tot 2 UUR per middag (gemeten van skids van de grond tot skids weer aan de grond) en dat is best veel. Dat houd een 3001 naar mijn ervaring gewoon minimaal 5 jaar uit, give or take. De kwaliteit van de 3010 inschattend zeg ik dat die bij dergelijk gebruik met 6 maanden tot een jaar al slecht zal gaan functioneren. Hij is bedoeld voor rolroeren en landinskleppen, ofwel rustige bewegingen, krachtig en niet 10x per seconde aangestuurd.
De 3001 is wel (kijk maar op de verpakking van beide servo's) een heli servo, en doet het goed op tuimelschijf tot .50 heli's en tail tot .60 heli's (is mijn ervaring, staat niet op de verpakking).

Maak je dus ook weer niet al te sappel.
Maar ik denk wel, dat zodra je die 3010 eruit schroeft en een 3001 terugplaatst, dat je een heel duidelijk verschil in vliegen merkt en jezelf afvraag waarom je niet eerder die servo gekocht hebt (een 3001 kost minder dan 2 tientjes).

De 3010 heeft een hogere stelkracht, dat is waar. 5 kilo tegenover 3 kilo voor de 3001. Echter, de 9254 (zeg maar, tot 5 jaar terug dé hekrotorservo) heeft in de praktijk maar anderhalve kilo bruikbare stelkracht, en daarmee kun je zelfs nog 23 cc benzine heli's goed aansturen. Dus dat die 3010 capabeler is omdat hij 5 kilo stelkracht heeft, is quatsch, voor een hekrotor gaat het om snelheid en nauwkeurigheid, en op beide vlakken wint de 3001 het van de 3010

Groet, Bert

Ik vlieg mijn 19 jaar oude .30 size 7.5 cc MD 500 van 4.5 kg ook met een 3001 op de staart.. geen enkel probleem. Net ff snel gezocht op de site van Futaba en zij geven aan dat de 3010 wel geschikt is voor een heli.. in theorie althans.

Nog een optie:

Bel Sam van Hobby Maniac of de jongens van rc heliparts maar eens op over hun mening van de S3010 op de staart van een heli. Beide zijn heli speciaalzaken met erg veel kennis en verstand van zaken.

Laatst bewerkt:
voor een hekrotor gaat het om snelheid en nauwkeurigheid, en op beide vlakken wint de 3001 het van de 3010

Toch niet de S3010 is sneller: 0.20s/4.8V/60gr...... de S3001 0.23s/4,8V/60gr

@Jonkje, misschien geeft futaba wel de S3010 alleen voor de swash als geschikt aan.

Persoonlijk zeg ik een tweedehands S9257 of iets dergelijks.....

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen, (ik heb ze allebei, en heb ze allebei op de tail geprobeerd) dat de 3001 in de praktijk toch echt beduidend beter stuurt.... Mogelijk dat de 3001 sneller acellereert?

Toen ik de mijne kocht, stond er "ailleron/flap" op de verpakking van de 3010 als toepassing.

Of ze moeten ondertussen de specs gewijzigd hebben?

Ik heb de 3010 ook als gasservo geprobeerd in combinatie met een GV-1 governor, en dat werkt ook niet wegens servo te traag/onnauwkeurig.

Groet, Bert

Hoi,

ik moet ook zeggen dat ik zeer positieve ervaringen heb met de S3001. Ik heb echter geen vergelijk met een S3010. Ik heb de S3001 op heel wat gyro's aangesloten gehad en zelfs een JR G550t heading hold gyro. Mijn tip met deze servo: maar de arm 18mm lang ipv de veelal aangegeven 16mm. Het verlengen heeft tot gevolg dat de servo iets sneller de staart aanstuurt. Ik kon duidelijk verschil merken.
Als ik jou was zou ik even kijken of er nog iemand zo'n servo ergens werkeloos in de hobbyruimte heeft liggen.......

Wil je toch nog op zoek naar een andere servo kijk dan eens naar de graupner DES 808:
Graupner Servo DES 808 BB, MG, G-7954 - MHM-Modellbau®
ik heb deze nu enige tijd op mijn beide Hirobo freya's zitten. Ik ben er zeer tevreden mee. Jij kan tevreden zijn over de prijs en je kan hem meenemen naar je volgende heli. Ook goed voor heading hold en hogere pulsfrequenties.

Steven.

Back