Oh, daar hoef je op zich niet echt bang voor te zijn: zoals ik het inschat, gaat die servo niet super resultaat geven (slechter dan de 3001, maar nog steeds vliegbaar) en een kortere levensduur (een 3001 houd minimaal 5 jaar redelijk intensief vliegen uit, geen flauw idee hoeveel sneller de 3010 begint met problemen geven), en uiteindelijk zul je dus de kostprijs van een 3010 onnodig uitgegeven hebben.
Wat dat betreft valt het wel mee. Als je je spullen goed in de gaten houd, zul je er echt niet om crashen (doe je vroeg of laat toch wel, maar niet om die servo)
Wat mijn persoonlijke inschatting is: onze heli's vliegen tot 2 UUR per middag (gemeten van skids van de grond tot skids weer aan de grond) en dat is best veel. Dat houd een 3001 naar mijn ervaring gewoon minimaal 5 jaar uit, give or take. De kwaliteit van de 3010 inschattend zeg ik dat die bij dergelijk gebruik met 6 maanden tot een jaar al slecht zal gaan functioneren. Hij is bedoeld voor rolroeren en landinskleppen, ofwel rustige bewegingen, krachtig en niet 10x per seconde aangestuurd.
De 3001 is wel (kijk maar op de verpakking van beide servo's) een heli servo, en doet het goed op tuimelschijf tot .50 heli's en tail tot .60 heli's (is mijn ervaring, staat niet op de verpakking).
Maak je dus ook weer niet al te sappel.
Maar ik denk wel, dat zodra je die 3010 eruit schroeft en een 3001 terugplaatst, dat je een heel duidelijk verschil in vliegen merkt en jezelf afvraag waarom je niet eerder die servo gekocht hebt (een 3001 kost minder dan 2 tientjes).
De 3010 heeft een hogere stelkracht, dat is waar. 5 kilo tegenover 3 kilo voor de 3001. Echter, de 9254 (zeg maar, tot 5 jaar terug dé hekrotorservo) heeft in de praktijk maar anderhalve kilo bruikbare stelkracht, en daarmee kun je zelfs nog 23 cc benzine heli's goed aansturen. Dus dat die 3010 capabeler is omdat hij 5 kilo stelkracht heeft, is quatsch, voor een hekrotor gaat het om snelheid en nauwkeurigheid, en op beide vlakken wint de 3001 het van de 3010
Groet, Bert