Starthaak met kogeltje

Discussie in 'F3B' gestart door AllardvanW, 24 okt 2010.

  1. AllardvanW

    AllardvanW

    Lid geworden:
    15 sep 2006
    Berichten:
    175
    Wie o wie heeft meer informatie betreft een starthaaksysteem, dat in de tachtiger jaren door sommige Duitsers werd gebruikt (Ralf Decker). Aan de startlijn zat een stalen kogeltje en in de romp een gaatje. Het kogeltje werd op een listige manier vergrendeld en kon middels een servo ontkoppeld worden. We zijn naar alternatieven aan het kijken voor een haak in een VV F1A model. Daar wordt tegenwoordig ook met flaps gevlogen en van 50 naar soms 100 meter gelanceerd. Een klassieke haak neemt de startlijn een stukje mee bij de lancering en dat geeft weerstand.
    Alle info is welkom.
     
  2. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Hallo Allard,

    Het systeem dat jij bedoeld komt inderdaad van Ralf Decker en Dieter Pfefferkorn.
    Zij hebben samen het model No-Name (1983) ontwikkeld en ook deze starthaak. Het was een kogeltje aan een stalen kabeltje. In de romp zat het gat met de diameter van de kogel en erboven zat een pal die je via het servo kon bedienen, waardoor de kogel losgelaten kon worden.

    Uiteindelijk zijn zij er ook weer van afgestapt omdat het juiste moment van loslaten weer een extra besturing was en timing van het loslaten lastig was. Ook ging het kogeltje vaak los ging van het stalen draadje waarmee deze vastzat aan de lierlijn met een herstart tot gevolg.

    De haak was gedeeltelijk gemaakt van Titanium ivm het gewicht.

    Ik denk dat het het handigste is om Ralf even een mailtje te sturen.
    Ik zal het adres nog wel even opzoeken.

    gtn

    Jeroen.
     
  3. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Hallo Allard,

    Ca 1986 ben ik met een aantal clubgenoten bezig geweest met het bouwen van een aantal F3B modellen. Het was toen de bedoeling om een dergelijke haak in het model te bouwen.
    Ik heb hier nog één haak liggen die volgens dat principe is gebouwd.
    Kun je wel een keertje op de club bekijken / demonteren / nameten.
    Wel van tevoren even een seintje geven.

    Groeten,

    Paul
     

Deel Deze Pagina