Startkarretje voor kleinere zwevers zonder wiel

De vorige ( tweede ) startkar is alleen bruikbaar voor zwever op te leggen zonder electro-aandrijving...
Hij is te laag bij de grond en mijn propeller van de Cularis ( 12 inch ) raakt zo de piste .
Daarmee is startkar drie ontstaan :yes:
HPIM4309.JPG

HPIM4328.JPG

Ook goed bekeken Arjan, dat uw startkar kan opgevouwen worden.
Ik vul de binnenruimte v/d kar op als hij in de camionette steekt, zo gaat er ook géén plaats verloren.
Aangezien ik nu drie startkarren heb , gaat er ééntje ( de eerste ) naar een clublid toe.
Altijd makkelijk als er meerdere personen een kar hebben.

Dit was ons start karretje.

Het nadeel vond ik, dat ze bij ons op de club er moeite mee hadden al stond er een karretje op het veld, het werkte wel handig.
De wielen kosten een paar euro bij de praxis.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat dacht ik ook, we hebben er een jaar of 10 schik van gehad denk ik.
Foto's heb ik er niet meer van, ik heb er wel eens een draadje van gemaakt volgens mij maar daar zijn alle foto's ook uit verwijderd.

startkarretje-voor-zwevers

Vliegboot

full

Mmm... Lijkt me ook wel goed bruikbaar voor mijn vliegboot (Puddle Twin)

Er is in Boxtel erg weinig water waardoor hij moet worden opgegooid.
Een karretje gaat lijkt mij wat beheerster.

Alleen lijk mij een zwenkwiel achter wat logischer (zoals Raoul aangeeft) omdat je met het rudder stuurt.

Een fiets heeft zijn stuur toch ook vanvoor :rolleyes:
Ik heb een fiets nog niet zien vliegen :confused: ;)

Het is natuurlijk erg kort door de bocht om te stellen dat een zwenkwiel voor zo'n startkar vooraan moet zitten omdat een fietsstuur ook vanvoor zit. Boten bijvoorbeeld hebben hun "stuur" achteraan zitten. De Puddle Twin (een vlieg-boot) dus ook. :D
Veel vliegtuigen sturen op de grond ook met het staartwiel, dat dan aan het rudder gekoppeld zit.

Hmmm... allemaal bijzonder interessant. En... mooie wieltjes... Waar had je die van geleend?
Over zwenkwieltjes gesproken. Kan toch ook als taildragger? Zou wel eens rustiger kunnen sturen. Spoorbreedte voor groter dan achter... krijgt je het effect van een taildragger? Of pakt het sturen op de grond juist nerveuzer uit?
En hoe langer de kar, des te stabieler de koers.

Maakte als kind zijlwagens... Meccano en van hout. Meccano hadden we mooie grote wielen bij. Die met lange staart reden het best. (zwenkwiel met windvaan achterop)

Back