Startkarretje voor zwevers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
[edit michel] Gesplitst van draadje: reparatie ASHW 27

Het is een onduidelijke foto maar misschien heb je er wat aan.

normal_Naamloos-1%7E3.jpg

Als ik hem opnieuw zou maken zou ik hem maken dat hij uit elkaar kan want het is in de auto een onhandig ding
Maar het gaat even om het principe.
We hebben verschillende varianten geprobeerd maar deze werkte het beste.
Alleen je hem wel zo'n 120 watt per kilo nodig.
Het zijn grote wielen bij de paxis vandaan die waren niet duur :)
Ik ga morgen bij mijn broer in de schuur een model van mezelf repareren.
Dan maak ik wel wat duidelijkere foto's.
Het stuurt wel lastig hoor hij heeft geen bestuurbaar wiel.

Bij een nieuw prototype willen we 2 vaste wielen vor doen en 1 staart wiel zeg maar achter dat kan draaien

ik ga maar eens een karretje bouwen :yes:

de belangrijkste dingen even,

hoe groot zijn de wielen, wat voor een wielen?
heb je het vliegtuig onder een hoek staan, schuin omhoog?

Groeten Halmar

De wielen zou ik op moeten meten ik, denk 12 cm.
Het vliegtuig staat gewoon recht.
En zoals je op de foto hoop ik kan zien, voor de vleugel zitten op het karretje een paar oortjes want anders zou het vliegtuig van het karretje glijden.
En het is beschermd met rubber.
Nogmaals ik maak morgen foto's
Het wordt wel een vrij hoog karretje omdat de prop het gras niet mag raken.
Let daar wel op :P
Ik vind hier nog een foto maar er staat alleen weer een tas tegen :evil:
normal_Naamloos-1%7E4.jpg

Uhm, dus ik het het wiel voor de zoveelste keer voor niets uitgevonden :cry:
Erg handig internet :P

Alleen het nadeel van deze is als je wielen van 100 gebruikt.
En je monteerd ze op hun manier
Mag het gras maar 5 cm hoog zijn anders slaat het tegen de modem van de kar.
En dat remt enorm.
Wij hebben gebogen assen gebruikt, dus de onze staat hoger boven het gras

wat voor een wielen gebruik jij voor je karretje? ik heb even bij de lokale bouwmarkt gekeken en daar vond ik alleen heel zware wielen. zoals het er nu naar uit ziet zal ik ze zelf moeten gaan maken.

Groeten Halmar

Ik hem ze bij de praxis vandaan.
Er zit wel een groot gat, in voor de as, maar dat hebben we netjes dicht gemaakt met hout, en daar een messing busje ingemaakt.

ik heb wat stukken houd op maat gemaakt, welke nu nog met tape in elkaar zitten. maar het idee is duidelijk. als je goed kijkt (sorry, het goede fototoestel is weg) zie je de houten wielen ook staan. deze hebben een diameter van 15cm.

IMG_0004.JPG

Groeten Halmar

Dat ziet er al best goed uit.
Alleen wat ik al eerder aan gaf je kan nu niet sturen he?
Een beetje lukt wel, met vol richtingsroer maar dat is wel wennen.
Omdat zo gauw je los ben het gelijk los moet laten :lol:

En ik heb trouwens wel de onderkant van het profiel van de vleugel,
In het karretje na gezaagd.
Of dat, dat wat uitmaakt weet ik niet hoor :wink:
Ik weet niet wanneer je hem gaat proberen.
Maar maak vooral de eerste keer erg veel snelheid.
Dat is wel zo veilig.
En als hij niet wil sturen (ik bedoel als hij niet recht blijft rijden)breek je start dan gewoon af

ik vandaag het karretje in elkaar gezet :D

eerst had ik hem met wienig extra verstevigingen. toen ik hem even op het veld ging testen bleek hij echter te verbuigen. er zitten nu verstevegings latten in die er voor moeten zorgen dat hij nu wel recht blijft.

het karretej is zo gemaakt dat alles middels het loschroeven van een paar bouten uit elkaar kan. je houd dan een stel plankjes over. ook deze hebben dusdanige afmetingen dat ze in de kist passen waar ook het vliegtuig in zit. zodoende kan ik hem dus altijd makkelijk meenemen.

IMG_0004%7E0.JPG

en nu mag het wel eens ophouden met regenen wand ik wil vliegen!

Groeten Halmar

Ik denk dat de zwever er zo van voren afschiet.
Je moet denken dat een veld hobbelig is.
En dan schiet je er zo over met alle nare gevolgen van dien
Maak een paar oortjes voor de vleugel dan trek je hem van de kar als jij het wil.

maar de wieltjes, komt daar nog wat omheen in de vorm van schuim? anders blijven ze een beetje hangen denk ik

ik weet wel zeker dat die smalle wielen bij 3 kilo gewicht van het vliegtuig weg zakken op een drassig veld.
dan zou je dus alleen kunen vliegen als het een paar weeken droog en warm weer is geweest.
ik weet het omdat mijn rolstoel met twee cm dikte weg zaken op een drassig veld.
dit zijn gewoon weg te smalle wielen

maar ik zou op dat karretje aan de achterkant een "spiegel" maken, zoals een (zeil)schip dat ook heeft. dit om de stabilo en de staart te beschermen. want ik denk dat als je karretje perongeluk toch blijf hangen terwijl er nog te weinig snelheid is, dat de staart achter het karretje blijft hangen als het toestel weg schiet. misschien is dat wat ver gedacht maar ik zie het zo voor me :)

De wielen van ons karretje zijn 10 mm breed.
En zakken niet weg.
En het is nog nooit gebeurd dat het karretje het model beschadigd heeft.
Daarom is het van belang dat de vleugel niet naar voren kan schieten tov het karretje anders gaat het zeker verkeerd.

Ik wil wel eens een demo, starten van karretje geven.
Lijkt me leuk.
Zeg het maar. :wink:

vanavond heb ik gevlogen, zie het andere (reparatie) draadje.
het gras was veel telang dus kon ik het karretje niet uitproberen. wel even gekeken wat er gebeurd als ik gas geef. hij blijft liggen en kwan ook in beweging. als het wat hard gaat stuiteren denk ik ook dat hi er af vliegt, daar ga ik nog wat aan doen.
die wielen moeten zich nog bewijzen, tot nog toe gaan ze mooi tussen het gras door, en als het dan een keer echt drassig is kan ik nog bredere maken.

@Bertus,
lijkt mij ook leuk, maar wanneer? ik ga woensdag naar Estland op vakantie, daarna nog twee weken zweefliegen in Tsjechië. dan ben ik 14 aug. weer in nederland.

Groeten Halmar

Dat spreken we daarna dan wel af wanneer ik kom.
Alvast een prettige vakantie

ik wil wel graag eens zien hoe het dan wel moet met dat startkarretje.

gister heb ik hem uitgeprobeerd. de eerst keer wild mijn vliegtuig het karretje niet verlaten. door hem iets een invalshoek te geven was dat dus opgelost. hij begon net te vliegen en lag dus niet meer op het karretje, en toen hield de gemaaide startbaan op. in het hogere gras raakte een tip de meer gras als de ander. het laat zich raden, een grondzwaai was het gevolg. en het gevolg daarvan was dat hij nu is voorzien van drie klijne barstjes in de staart en enkele schueren in de romp, daar waar de accu lag.

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Groeten Halmar

Dan moeten we snel een keer een afspraak maken, wat ik heb al mijn spullen in de verkoop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back