Startkarretje voor zwevers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Door een hobbel kan de kar van richting veranderen en zal de zwever dus scheef komen te liggen, met een zwenkwiel achter voorkom je dit. Ik vind het geen gek idee !

En met 170mm tussen de kanten past er wel een stevige zwever op .
Precies, hoe steviger de zwever, des te labieler het karretje.

En met een zwenkwiel word het een gelukspel .
Een bescheiden graspolletje kan de kar uit de koers brengen, of dat kwalijk is hangt dan vooral af van hoe lang de zwever op de kar blijft. Bij een relatief zwakke sleepkist zal dat lang zijn, en zal de afwijking van het karretje groter kunnen worden. Met een sterke sleper zal je niet gauw problemen hebben.

Je moet het zien als een taildragger. Die gaan doorgaans ook redelijk rechtuit van start...:)

Nogmaals, als er nooit problemen ontstaan met het rechtuit rijden van de kar is er niks aan de hand... ik weet dat er altijd zwenkwielen worden gebruikt op de startdollies van zeilvliegers (=hanggliders =Flugdrachen) bij sleepstarts. (NB- daar zijn het overigens altijd de voorwielen die kunnen sturen)

Laatst bewerkt:
Niemand haalt mijn foto,s er af , alleen ik zelf kan dat doen als ik zou willen .

Maar ik maak geen verslagen en haal daarna de foto,s weg .
Dat is gewoon pure onzin wat je schrijft en doet . :(

Je vergalt zelf je eigene draadjes , kan je beter niks meer schrijven en plaatsen .

Mvg Johan

De foto's zijn een poosje geleden overgezet en daar is veel misgegaan.
Verder wil ik er geen woord aan vuil maken.
Maar zoals ik al zei is dit de reden waarom ik de foto's tegenwoordig zelf uit mijn draadjes haal.
Als jij mij als leugenaar wil betitelen vind ik dat jammer.

Verder over het karretje.
Bij ons ging het karretje wel eens met de zwever er op tegen de wind in rijden.
Terwijl ik croswind wilde opstijgen (richting van het veld)
Het was dan erg lastig om met je richtingsroer de boel weer recht te krijgen.

Verder waarom ik een karretje gemaakt heb.
Een elestiek gaf op onze club problemen.
Dat moest na de start gelijk worden weggehaald omdat 90% niet kan landen waar hij wil en bang was het elestiek te beschadigen.
Het karretje is zo van het veld gehaald.
Het is ook sneller te starten je legt de zwever er op en je kan starten.

Het karretje van ons stamt uit 2001 en heeft al veel starts gemaakt.
Ook voor de sleeps al gaat hij bij kleine lichte zwevers wel sneller stuiteren.
Maar als je een glad veld heb net als bij ons op de club gaat het best.

Laatst bewerkt:
full

dit is mijn karretje...
door het gewicht dat best veel is, heeft hij een enorm vaste ligging over het hobbelige gras.

ik heb er wat positieve hoek ingebracht zodat de vleugel lift krijgt...

door de zwaarte van t karretje komt de sleeplijn onder spanning te staan, en ineens pieuw, dat karretje met zwever op schiet in versnelling, en op nog geen 2meter lift men zwever uit het karretje.

enige nadeel is dat het stom geval dan nog op de startbaan staat!
en iemand kan het gaan halen.
maar het is gemaakt om voornamelijk mee te nemen naar treffens, aangezien ik geen zwevers had met een wieletje, en men romp niet wilde bekrassen int starten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wilde juist de vleugel vlak hebben.
Je kan dan de zwever er af trekken als hij genoeg snelheid heeft hij klettert dan niet gelijk terug op of half op het karretje.
Wij hadden ook het nokje waar de vleugel tegen aan lag haaks zodat hij er niet overheen kan schieten als je over een hobbel heen reed.
Het karretje hebben we gebouwd voor mijn broers eerste grote electro zwever.
Deze reed een meter of 60 a 70.
Wij hebben nog overwogen om het karretje ook van besturing te voorzien om hem terug te kunnen rijden.
Maar zover is het nooit gekomen.

ikzelf heb geen enkel probleem opgemerkt met die 3° dat het omhoog staat...
mijn toestel sprong helemaal niet op en neer, net omdat mijn karretje zwaar is en dus beter op de grond blijft :)
ook had ik met die schuine voorzijde voorkomen dat als het karretje blijft haken (put ofzo) dat de zwever niet mee de grond in stuikt.
ik ben dus erg tevreden van mijn karretje, maar dat wil niet zeggen dat het perfect is :)

hij is net goed voor mij :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back