startmotor..12 volt-loodaccu..lader?

• Topicstarter Topicstarter Biwi
  • Startdatum Startdatum
B

Biwi

Guest
Hallo,

ik heb een startmotor van 12 volt om de prop aan te draaien. Daar zitten 2 klemmen aan die ik aan een loodaccu van 12 volt moet klemmen.
Ik heb nog geen loodaccu. Die moet ik nog kopen.

Ik ben wel aan het denken hoe ik deze moet gaan laden.
Nu heb ik 2 laders..Een graupner ultramat die lipo en Nimh kan laden. En een lader voor een auto-accu 12 volt.6 amp.
Welke van deze twee laders kan ik het beste gebruiken om een loodaccu van 12 volt te laden?

Gr Biwi.

In de modelbouw worden meestal gelaccu's gebruikt voor de voeding van de startmotor. Deze accu's laden met 6 Ampere, afkomstig van een autoacculader, is veel te veel van het goede. De fabrikant van de accu specificeerd vaak een maximale laadstroom. Deze kan je instellen in het Pb (lood) programma van je lader. Hierbij neem ik even aan dat je Ultramat loodaccu's kan laden.

Veel interessante informatie over (het laden) van loodaccu's is hier [70899] de-loodaccu-hoe-werkt-hij-en-hoe-ga-je-er-mee-om te vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik gebruik voor mijn startkist altijd 12v 7Ah accu''s. die laad ik gewoon op met mijn multilader op 500mah en dat gaat altijd nog goed :D

ik gebruik voor mijn startkist altijd 12v 7Ah accu''s. die laad ik gewoon op met mijn multilader op 500mah en dat gaat altijd nog goed :D

Ik heb een Graupner Ultramat 8. Daarmee kan ik instellen of ik LIPO of NiMH/NiCD wil laden.

Als ik kies voor NiMH/NiCD, 0,5 Amp...is dat dan een goede keuze?
De loodaccu is 12 volt, dat past de lader automatisch aan, maar het is géén Pb (lood-programma).

Ik ben in de veronderstelling dat ik voor loodaccu's ook een loodacculader moet gebruiken , maar dat is dan waarschijnlijk niet waar...?

Een Ni-** laadprogramma, of een universeellader zonder Pb-uitgang, is ongeschikt om loodaccu's mee te laden. Een Ni-** accu wordt geladen door een constante stroombron, een loodaccu heeft een constante spanningsbron nodig.

Een constante stroombron houdt de stroomsterkte constant. Een loodaccu van 12 Volt heeft een laadspanning van ca. 13,8 Volt nodig. Naarmate de spanning van de accu dichter bij deze spanning komt neemt de stroomsterkte af, om tenslotte op 0 te eindigen.

Een Ni-** laadprogramma, of een universeellader zonder Pb-uitgang, is ongeschikt om loodaccu's mee te laden. Een Ni-** accu wordt geladen door een constante stroombron, een loodaccu heeft een constante spanningsbron nodig.

Een constante stroombron houdt de stroomsterkte constant. Een loodaccu van 12 Volt heeft een laadspanning van ca. 13,8 Volt nodig. Naarmate de spanning van de accu dichter bij deze spanning komt neemt de stroomsterkte af, om tenslotte op 0 te eindigen.

Dank je. Ik weet nú wat ik moet doen: Een lader in de modelbouwwinkel kopen.
Niet lopen pielen met andere laders, maar op safe spelen en een (goedkope ) lader halen. Ik gebruik 'm alleen om een 12 volts loodaccu in bedrijf te houden.

Gr Biwi.:thumbsup::thumbsup:

Back