Startmotor stoort gebruik PCM-ontvanger

Vale Ouwe

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Eigenlijk is dit nog zacht uitgedrukt. :?

Zodra ik mijn motor wil starten kan ik geen enkele servo meer bewegen zodra de pen (heli) van de startmotor in contact komt met de heli.
Gloeiplug-regeling heeft er (denk ik ) niets mee te maken (afgekoppeld van de plug).
Als ik de startmotor laat draaien vlak naast de ontvanger of antenne is er niets aan de hand.
De ontvanger is de 149DP van futaba.
Verder lijkt ze goed te functioneren.

Iemand een idee waarnaar ik moet zoeken?

hoe trekken jullie de stroom direct van de accu of via de ontvanger???

aangezien de ontvanger een bec heeft die een max belasting aan ken denk ik dat jullie teveel stroom nemen waardoor de servos geen stroom meer krijgen,,

meer zou ik zo 1 2 3 niet kunnen bedenken

Ik moet mijn OS maar weer eens afstellen.
Als ze loopt is het prima, maar voor ze loopt moet ik wat met mijn "gas" spelen.
Kun je je voorstellen wat er gebeurd als ze aanspringt bij 3/4 gas en dan de servo's dienst weigeren? :evil:
Dat wordt dus weer een nieuwe liner monteren :roll: :evil:

Maar ik begrijp niet waarom dit gebeurd :?

Hoi Erwin,

Ik kan in je verhaal niet lezen hoe je elektries de handel aan elkaar hebt zitten als je gaat starten. Gezien het probleem blijft als je de gloeiplug los hebt gekoppeld.
Echter de meeste startmotoren hebben intern een verbinding tussen de zwarte aansluiting en het huis van de startmotor. Ik heb geen idee waarom men dit doet. Bij het aansluiten op een auto(accu) met de plus als massa heb je desastreuse gevolgen als de startmotor op de auto komt te liggen. Ik heb zelf altijd de zwarte verbinding intern in de startmotor losgekoppeld. Misschien is dit wel de oplossing voor jou. Ik krijg na het lezen van jou verhaal het idee dat er lusstromen gaan lopen zodra je contact maakt tussen de startmotor en de heli. Daarvoor moet er echter wel een tweede punt zijn waar een massa verbinding ligt tussen de start accu en de heli. Bij gebruik van een startpanel zou dat dus de gloeiplug kabel kunnen zijn.
Probeer het eens,

Succes
Steven.

Tja, ??????? Dat wordt koffiedik kijken of de glazen bol raadplegen (je was pas toch nog op zo'n feest, geloof ik :roll: ?)

Gaat de startmotor pas te veel storen als deze belast wordt? Of is het kontakt maken met de heli het probleem? Of levert het druk uitoefenen het probleem?

Eerst maar eens een startmotor van iemand anders lenen en kijken wat er dan gebeurt. Je weet dan in ieder geval of je eerst bij de startmotor of eerst bij de heli moet gaan zoeken.

:yes: Op dat feest werd de blik in mijn in mijn bol ieder geval steeds glaziger. :lol:

Probleem bleef terwijl de modulator van de plug was (modulator nog wel aangesloten op de accu.
Ook als de startmotor tegen de accu werd gehouden (dus onbelast).
Ik zal morgen nog wat experimenteren om de randvoorwaarden beter vast te leggen.

Ik sluit mij aan bij Ernst, er is ergens iets mis met de start motor en het startpaneel.

Het startpaneel en de startmotor zitten op dezelfde accu en zal op de een of andere manier zorgen voor sluiting en zodoende rare storing op de electronica van de heli.

Voor ik een pcm-ontvanger gebruikte, gebeurde het regelmatig, dat als ik de startpen tegen de metalen delen aanhield, er storingen optraden. De ene keer wel, de andere keer niet. Volgens mij was dit een metaal op metaal-storing.
Een oplossing kan ik zo snel niet geven.

Ideetje, is je startpen direct op je motor geschroeft? De mijne zit in een rubber op een Sullivan-starter, en ik heb nooit last. Als je vonkoverslag hebt, kan het anker en startpen gaan werken als antenne en die stoorpuls 'uitzenden' via je startkoppeling/alu frame. Als je PCM RX genoeg storing krijgt, schiet ie in de fail safe. Heb je geen standen ingesteld dan houd hij de laatst ontvangen goede frame vast...

Groetjes,

Ton.

Hmm.. Failsave is natuurlijk :wink: wel ingesteld, of ze in werking ging weet ik niet.
Hmmm.... niet dus want het koste me een koppeling (liner).
"Gas" zou immers dicht moeten gaan.

Pen van de motor maakte "echt" contact met het metaal van het frame.
Verder alleen een gesloten stroomverbinding (theoretisch) via aarde.

De electronica van de heli maakt geen contact met het frame (dat ga ik dus als eerste veranderen als test).

Gloeiplug-modulator stond "aan" (aangesloten op de accu), echter was niet aangesloten op de plug (of de rest van de heli).
Startmotor maakt gebruik van dezelfde accu.

Ra ra ra ..... electronica blijft "boeiend" :wink:

Nee, ik bedoel ik heb er nog niet eens naar gekeken. :oops:

Ik ben druk aan het bouwen aan een 4,5 meter zwever.
Maar er komt mooi weer aan, dus ik zal van de week eens kijken.

Schijnt toch wel en bekend "fenomeen" te zijn. :?

Back