startmotor vraagje

Weet iemand misschien een oplossing/instelling voor het volgende:

Ik gebruik een Futaba t12fg zender en een startmotor op mijn Vario.
Nu wordt er een switch bijgeleverd die je op de gas servo moet monteren,wat voorkomt als je via de zender de heli start dat hij dat ook doet als je bv per ongeluk half,of volgas hebt.

Nu vroeg ik mij af,of je niet in het zender menu kunt instellen dat de toegewezen startschakelaar alleen functioneert bij een bepaalde knuppel stand van het gas??

Is volgens mij een prima oplossing,omdat zo'n aparte schakelaar op je servo ook niet echt ideaal is.

Iemand een idee??

Gr Tony

Of het met die zender kan, geen flauw idee! Mischien dat je met een vrije mixer tussen schakelkanaal en gasfunctie de boel zodanig in kunt stellen dat de schakelservo de eindstand pas bereikt als het gas dicht staat....
Je hebt dan alleen wél, dat de servo de schakelaar maar nét aantikt, en aangezien de schakelaar de volle startstroom (tussen de 15 en de 30 A!!!!) schakelt en deze maar een rating van 16 A heeft, loop je dan wel de kans dat de schakelaar het na een tijdje opgeeft. En een defecte schakelaar, = niet starten en dus een verknalde vliegmiddag....

Maar ik snap je probleem niet: Ik heb destijds gewoon die schakelaar op de gasservo gezet, en dat werkte vlekkeloos.... Wel vervelend dat er geen montagemateriaal voor die veiligheidsschakelaar bij zat, want dat was wat gepuzzel om dat goed te krijgen.

Ik heb echter begrepen dat de meeste mensen die een starter in hun heli bouwen, die hele beveiligingsschakelaar helemaal niet gebruiken. Men beweert dan, dat de Zenoah toch niet start met het gas open. Zelf vind ik dat een heel gevaarlijke redenatie, vandaar dat ik hem wel gemonteerd had.

Groet, Bert

Bij mijn ff10 kan ik schakelaars via een OF en EN schakeling dingen laten doen.

Bv: De idle 1 schakelaar werkt pas op het moment dat de gastick in het midden staat, en de schakelaar omgezet wordt.

Dat menutje heet logic, als ik me niet vergis.
Dat kun je ervoor gebruiken

Misschien zit dat ook in jouw zender?

Helaas,dat menutje heb ik niet.....
Bert,op mijn Benzine trainer heb ik dat ook met de 2 schakelaars,werkt ook goed hoor.
Maar ben een xlv aan het opbouwen,en daar zit een electronische schakel unit op,die je via de ontvanger kunt schakelen,verbonden met een externe ralais,die dan weer de startmotor schakeld.

Zover prima,hij start namelijk wel met 20/40% gas,en dan maakt hij al wat toeren hoor....
Nu is de montage van een safty switch bij de xlv een beetje lastig,vandaar ik het mij afvroeg of dat niet via de zender kon.

Als je de gas knuppel bv kunt instellen dat hij aleen functioneerd als hij bijna dicht staat ben je er volgens mij,

Helaas,dat menutje heb ik niet.....
Bert,op mijn Benzine trainer heb ik dat ook met de 2 schakelaars,werkt ook goed hoor.
Maar ben een xlv aan het opbouwen,en daar zit een electronische schakel unit op,die je via de ontvanger kunt schakelen,verbonden met een externe ralais,die dan weer de startmotor schakeld.

Zover prima,hij start namelijk wel met 20/40% gas,en dan maakt hij al wat toeren hoor....
Nu is de montage van een safty switch bij de xlv een beetje lastig,vandaar ik het mij afvroeg of dat niet via de zender kon.

Als je de gas knuppel bv kunt instellen dat hij aleen functioneerd als hij bijna dicht staat ben je er volgens mij,

Volgens mij moet dat gewoon te realiseren zijn met een vrije mixer:
Ik neem aan dat je op die schakelunit het punt van schakelen in kunt stellen via een potmetertje of iets dergelijks, en als je dan gas en startkanaal mixt, zodanig dat het signaal uitsluitend de schakelwaarde bereikt als het gas (nagenoeg) dicht staat, dan ben je er al volgens mij....

Groet, Bert

Bert,

Oke,dat zal ik eens proberen uit te vinden,anders maar gewoon iets fabriceren met de schakelaar.
Bedankt voor je bericht,

Back