Startmotor

Beste Heli vliegers,

Wie kan mijn goed adviseren over een startmotor. Ik gebruik momenteel de Robbe 120, deze moet normaal voldoende zijn om een .91 te starten, echter dit gaat NIET :evil: . Ik ga en wil dus een perfecte starter aanschaffen maar wil dan wel de beste en de sterkste hebben. Het is zeer vervelend als je op je veldje staat en je kan niet vliegen omdat je startmotor het laat afweten.

Graag jullie reacties

Ronald

Hoi Ronald,

Wat voor accu gebruik je voor de starter?
Zelf heb ik een vergelijkbare starter (thundertiger heavy duty) en vooral de C-spec krijgt ie niet rond,de normale 91sxh krijgt ie moeilijk rond.
Nou gebruik ik een 12 volt auto-accu maar heb nu van die accupack houders om aan de startmotor te bevestigen en wil dan 2x 7 cellen monteren,dat zou een stuk beter moeten gaan.

Een andere mogelijkheid is de Sullivan Dynatron starter die krijgt alles gestart :-)

Groeten,
Marcel

PS: ik heb nog een setje van die accupackhouders te koop...

een tip: ALLEEN de dynatron kan op 12 volt, de meeste andere niet, ik heb het gister geprobeerd maar eindigde met een grote gloeilamp in mijn hand ipv een startmotor :wink:

2x7 cellen subC of 2x8 cellen subC en dan gaat het een stuk beter, die kunnen de stroom beter leveren, lood/gell of auto accus kakken toch een heel eind in.

Hallo,

De Dynatron kan op 24V. Evenals de "model 4" starter. Heb hier een bootversie van. Op 24V draait het ding je arm er zo'n beetje af....

Gerard wil je die 2x8 cellen in serie aansluiten op een "normale" startmotor?
Dat lijkt me vrij veel(hoewel ik het zelf niet geprobeerd heb, laat dat duidelijk zijn).
Normaliter zou 10 cellen Nicad een vergelijkbare spanning opleveren als een 12V loodaccu, maar bij een lagere inwendige weerstand als een 7Ah loodaccu (wat veel mensen in hun startkist hebben). Dit betekent dat de spanning onder belasting hoger is, waardoor het afgegeven vermogen van de startmotor hoger is. De motor geeft dus meer "kracht"om het zo te noemen.

Gerben

@ marcel, idd ik bedoelde 24 volt.
@ gerben, idd 2x6, 2x7, of 2x8 cellen op een gewone startmotor (2x8 is idd ook te enthousiast vor een gewone) in van die houders werkt prima.

ik heb ook geprobeerd op 10 cellen sub c maar die krijgt het ook niet getrokken.
12 of 14 cellen lijkt mij het beste werken.
nadeel: weer meer rommel meesjouwen en laden.

Marcel zei:
Hoi Ronald,

Wat voor accu gebruik je voor de starter?
Zelf heb ik een vergelijkbare starter (thundertiger heavy duty) en vooral de C-spec krijgt ie niet rond,de normale 91sxh krijgt ie moeilijk rond.
Nou gebruik ik een 12 volt auto-accu maar heb nu van die accupack houders om aan de startmotor te bevestigen en wil dan 2x 7 cellen monteren,dat zou een stuk beter moeten gaan.

Een andere mogelijkheid is de Sullivan Dynatron starter die krijgt alles gestart :-)

Groeten,
Marcel

Hoi Marcel,

Ik heb ook voornemens om de Sullivan te kopen. De accu die ik nu gebruik is een motorfiets accu en voor de C-spec en de YS gebruik ik 2 x 7 cellen ook dat geeft problemen.

Ronald

Wat betreft de houder, is dat een houder die aan de startmotor gemonteerd kan worden?

PS: ik heb nog een setje van die accupackhouders te koop...

krijgt 2 keer 7 cellen zo'n cspec niet rond ?
met wat voor startmotor ronald? ik heb zelf de sullivan deluxe, en moet straks ook 15cc gaan starten :)

Ronald,

Heb je wel eens gemeten wat voor spanning je motorfietsacu en Nicads afgeven onder belasting?

Het zou kunnen dat beiden inmiddels een te grote interne weerstand hebben, de startmotor levert hierdoor minder vermogen, heeft minder "kracht".

Gerben

gerben, de nicads zijn dezelfde subc celen als die ze in autos gebruiken (sanyos) gemaakt om stroom te leveren.

iemand al eens zon vertraagde van kavan geprobeerd ?

Gerard,
Dat leek me duidelijk.
Maar cellen willen wel eens wat minder worden, net als loodaccu's.
Vooral de Nicads, omdat deze in tegenstelling tot vlieg/autogebruik niet in 1 keer leeggetrokken worden. Als ze dan ook nog langzaamgeladen worden ipv snel, zal de spanning onder belasting behoorlijk inzakken.

Gerben

Nog even een vraag:

ik wil nu accucellen aanschaffen voor de startmotor,volgens mij kan ik het beste Nicad's nemen nietwaar?

Waar kan ik die het goedkoopste krijgen???

Groeten,
Marcel

Maakt niet uit Remco,

Ik ga eerst wat testen met 12 cellen 2400 Sanyo Nicad's. Als blijkt dat dit niet gaat :evil: met mijn huidige startmotor, Super Starter van Robbe, dan koop ik een Sullivan.

Ronald

ik heb ook geinformeerd naar een minimax, maar maakte me druk over de shipping, maar die viel mee, 6 pond.

Vandaag weer gevlogen en geprobeerd om zowel de C-spec als de YS te starten met mijn startmotor, Super Starter van Robbe, met12 cellen, 1700 Sanyo.
Met de YS geen probleem :lol: maar de C-spec een drama :evil:

Ga nu toch op zoek naar iets anders, een clublid heeft de Sullivan, het sterkste type, ook deze had problemen om de C-spec rond te draaien.

Ga de Minimax bestellen tip van Rob nogmaals bedankt of heeft er iemand nog een andere tip?

Ronald

Ronald, bij veel helivliegers heb ik gezien dat ze geen 12,maar 14 cellen aansluiten op de startmotor,dat wil ik binnenkort ook gaan doen,maar moet nog uitzoeken waar die nicad 2400 cellen het goedkoopst zijn....

Groeten,
Marcel

Back