startwagen

Als de stekker niet min of meer boven het ZW-punt van de startwagen komt te zitten, loop je de kans dat de startwagen assymmetrisch wordt opgetild. En dan kan de stekker heel erg klem komen te zitten. Hoe vast dat komt te zitten??? Geen idee. Uiteindelijk heb je tijdens die laatste fase al flink snelheid, en rammelt die kar wel over iets anders als een biljartlaken, dus zal het wel loskomen.

Wel vraag ik me af waarom het zo complex moet? Al decennia lang start men van 3- of 4-wiel wagentjes. evt. met een slepend zwenkwiel achter. Werkte dat dan niet?

Dirk.

Laatst bewerkt:
op dat wagentje kunnen ook geen verschillende zwevers ,dit ivm de aansluiting naar het stekkertje (romp grote )
ik denk dat dit wagentje, speciaal voor die kist gemaakt is .

gr paulus

Even voor jullie info..

het startwagentje van Korhorn is nu in mijn bezit en Paulus (Korhorn) is gestopt met modelvliegen.
Misschien dat ie ooit weer begint maar dat kan wel even duren want hij heeft alles verkocht.

Groeten,

Paul.

Ook een startwagen

Naar aanleiding van dit voorbeeld heb ik er ook maar eentje gemaakt.

full

De maten zijn gelijk aan die van de wagen van korhorn. Ik heb alleen de voorkant niet schuin (45 graden) gezet, maar rond. Op die manier heeft een eventuele propeller wat meer ruimte.

Ook hier zijn de wielen van een oude buggy. Omdat de wielen daar in paren van twee naast elkaar zaten heeft een clubmaat er nu óók vier voor dit doel. :p

Als as heb ik bouten (8 mm) gebruikt waarvan de draad niet tot in de kop doorliep. Het gladde deel is nu dus de as.

Bij Korhorn bleek de opstaande rand waar de vleugel tegenaan ligt te hoog. Hoe hoog leek me moeilijk in te schatten, dus besloot ik dat verstelbaar te maken.

full

Met twee deuveltjes (althans een stukje van plm 1 cm) van 6 mm en een slotboutje van dezelfde maat is nu de minimum rand 2 cm en de maximum zo'n 8,5 cm hoog ;-)

Omdat ik er een vliegboot mee wil starten is de wagen wat breder geworden. Binnenkant is 15 cm breed. Ook omdat de romp tevens vrij diep is zitten de draadeinden erg laag (maar toch zo hoog mogelijk zodat ik de lijst aan de achterkant op die plek een beetje versterkt heb).

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi stukkie werk.

Nog wel een opmerking..., ik zou de kanten (waar je model op en tegenaan ligt) voorzien van een stukje foam om zo beschadigingen te voorkomen.

Heb een startwagen van een wandelwagen gemaakt, eigenlijk alleen het bovengedeelte verwijderd en twee houten paneeltje gemaakt. Deze hebben sleuven aan de onderkant en schuiven zo over de dwarsstangen heen van onderstel wagen. Dit gedeelte kan er ook zo afgepakt worden. Eventueel tegen uplift van dit gedeelte vast te zetten met wat elastieken over de vleugelmoeren. Tussen de paneeltjes zitten 2 draadeinden met dubbele moeren zodat altijd de juiste tussenafstand er is. In mijn geval voor de 4.5 meter Diamant.
full

Door andere maat draadeinden te nemen makkelijk aan te passen. Met chassisringen en vleugelmoeren ook makkelijk te demonteren e Aangezien veld waar ik vlieg niet een biljartlaken is goed te doen met deze grote luchtbandjes.
Hier nog een andere foto, ligt er even een funjet op

full

Groeten Peter

...stukje foam...
Dat moet ik inderdaad nog doen.

@zeevlieger,
Die mooie grote wielen heb je voor dat gras wel nodig ja ;-)
Het is wel lekker simpel en robuust zo. Maarja, een paar uurtjes knutselen ik óók leuk ;-)

Paar uurtjes knutselen is zeker ook leuk en jouw resultaat mag er wezen ook maar kwam deze wagen tegen voor weinig (inclusief 4 reserve wielen...) en zo makkelijk aan te passen.

Groeten Peter

Onze startwagen, helaas breekt deze te veel naar links uit, wordt nog aangepast.
Verder gaan we hem nog iets lichter maken door gaten in de zijkanten te boren.
Wieltjes zijn van een rollator.

full

Waarom is de startwagen zo hoog? :confused:

Krijg je geen rare hefboom, waardoor de kar bij een kuiltje voorover kapt?

jan.

Mijn startwagen, van oude 110 mm buggy wielen.

full

In deze vorm sprong de kist er te snel af, nu zijn de opstaande pennen vóór de vleugel 4 a 5 cm hoog. Dit werkt goed.

Rick

Nee hoor Jan, startwagen is super stabiel. En de hoogte is lekker ruim tbv de afstand propellor en gras!

Ik overweeg een startwagen te maken speciaal voor mijn Taborca. Dat ding is lastig om op te gooien, en het CG zit (vanwege de pijlstelling) vlak achter de vleugelwortel, waardoor hij niet op een standaard startwagen kan.

taborca-05.jpg

Er zou dus een ondersteuning moeten zijn achtaraan, misschien bij de staartvin.
Is er toevallig iemand hier die met zoiets ervaring heeft?

Back