startwagen

Bart,

Starten mbv. een bungee!!!

Zie onderstaand filmpje, waarin in de eerste helft 2 starts van mijn 4 meter Horten. Die is heel vergelijkbaar met jouw Taborca.

Mijn bugee-elastiek bestaat uit 3 strengen 8 mm massief rubber (oud Robbe start elastiek) met aan beide uiteinden ± 50 cm nylon lijn.
Een van die twee zit aan een dikke haring vast, de ander heeft een stalen ring (± 2 mm dik) die vlakbij de romp neus in een kort haakje valt waar hij netjes in past.
Jouw Taborca heeft een prachtig 'handvat' aan de achterkant (dat kielvlakje naar beneden). Ik ga er van uit dat die sterk zat is, want hij moet ook tegen de landingen kunnen ...

Als jouw Taborca is ingevlogen, is dit een zeer goede startmethode.

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, ik heb een tijdje geleden speciaal daarvoor een starthaak onder de Taborca geschroefd. Vervolgens was ik zo stom om, met gespannen elastiek, volgas te geven... de prop kapte het elastiek.
Ik was even vergeten dat ik tegenwoordig die haak eronder heb, ik moet 'm nodig weer eens meenemen naar de club.
Overigens hou je dan nog steeds het probleempje dat het ding wél opgegooid moet worden; als-ie op de startwagen kon zou dat fijn zijn.

Dirk, hoe lang is jouw bungee?

Dirk, hoe lang is jouw bungee?
Bart,

De mijne is 5 à 7 m lang. :rolleyes: ;)
Uitgerekt voor de start zal het pakweg het drievoudige zijn.

Ik snap je opmerking niet:
Overigens hou je dan nog steeds het probleempje dat het ding wél opgegooid moet worden

Kijk goed in het filmpje hoe ik het doe met Koolwitje ( die tegenwoordig rood is). Jij kunt je kist uitstekend vastpakken aan dat kielvlakje. En tegen de tijd dat je je handen goed aan de knuppels heb, is het elastiek los. Dus nauwelijks kans om je elastiek op te vreten met de prop ...

Dirk.

Mijn ervaring met een andere vliegende vleugel van 3 meter (Gerten Sirion) is dat je 'm wel moet gooien en niet alleen loslaten. In de tel tussen loslaten en voldoende snelheid hebben kwam het toestel dan toch een heel eind te vallen. Als je de Taborca aan dat vinnetje vasthoudt kan je zowiezo al geen zet geven, dan is het dus ook alleen maar loslaten.

Heb je mijn 2 starts in dat filmpje goed bekeken?
Ik sta voor het loslaten behoorlijk met dat ding te zwiepen, en laat hem los tijdens de 'zwaai naar boven'. Zo krijgt hij instelhoek en 'stijg'snelheid mee.

Ik laat mijn Horten los op pakweg 1 m hoogte, en hij komt niet onder de halve meter bij de start. Maar het start elastiek is sterk. Ik schat dat ik met zo'n 20 kg aan dat ding sta te trekken. Voor jouw info: spanwijdte 4m00, gewicht 4,5kg.

Anders moet je eens bij ons langskomen, a.s. vrijdagavond misschien? Wellicht eerder. Zo ja even via de PB ...

Dirk.

Ik sta nu op het punt om op vakantie te gaan... tja, daarna wil ik die uitnodiging misschien wel eens aannemen. Hebben we het nog over...

Back