Static Discharge Mythe?

[mod]Topic gesplitst, originele topic, http://www.modelbouwforum.nl/threads/cx500-hk500-3.131330 [/mod]

Het probleem doet zich voornamelijk voor bij gebruik van 2,4 Ghz sateliet ontvangers van Spektrum.
Op 35 Mhz zal je niet meer merken dan dat het signaal wordt verstoort.
De zgn. jitters.
Een spektrum satelietontvanger voert een volledige reset uit, of slaat gewoon vast als hij wordt geraakt door een ontladingsvonk op de antennes.
Het aarden van de staartbuis en er voor zorgen dat je continuiteit meet van je motormount tot aan je staarthuis zal het risico hiervan volledig wegnemen.
als er continuiteit is slaat er ook geen vonk over.
Ik plaats mijn satelieten / antenne sprieten dan alsnog zo ver mogelijk weg van de maingear en staartbuis.

Merkwaardigerwijs een fenomeen zowat alleen bekend is bij gebruik van (bepaalde;nl. AR6200, AR7000) Spektrum ontvangers. Wederom vreemd dat dan meteen naar de helicopter gekeken wordt, ipv. die specifieke electronica die ofwel kennelijk die statische electriciteit niet aankan of intern gewoon niet deugd. Het werd op een gegeven moment zelfs nog gekker, neen het lag niet aan alleen de Trex 500 snaaraandrijving. Maar ook aan andere snaaraangedreven helicopters. Volstrekt onzin natuurlijk. De reden dat er torque-tube aangedreven helicopters zijn is ook een geheel andere, nl. geen snaar meer die kan breken.

Ik vlieg eigenlijk met alleen maar snaar aangedreven helicopters en heb in verband met schaalmodellen mijn electronica op zowat elk denkbare plaats gemonteerd zitten en heb echt nog nooit last gehad van statische ontladingen die met mijn electronica rotzooien.

Meer specifiek wil dat zeggen dat ik niet ontken dat er statische ontladingen zijn (of eigenlijk statische lading plaatsvind), maar dat dit in ieder geval nog nooit gyro's in de war geschopt hebben of ontvangers uitschakeld. Servo jitter is overigens echt geen bewijs voor potentiële statische lock-out. Sommige servo's jitteren meer dan anderen, sommige servos jitteren helemaal niet (of zeer zeer zelden).

Als je het mij vraagt is static lock out gewoon een hardnekkige mythe de wereld in geholpen door fanatieke Spektrum fans die menen dat er niets mis is/was met die electronica. :rolleyes:

Want hoe je het went of keert, als electronica uitgeschakeld wordt door een relatief lage dosis statische of electromagnetische storing dan is er toch iets goed fout met de shielding van kabels en interne componenten.

"als er continuiteit is slaat er ook geen vonk over."

Jaja, zoals bij bliksem zeker? Het gaat om doorslagspanning en dan is continuiteit juist de perfecte geleider. Als het spanningsverschil maar groot genoeg is tussen twee geleiders en de tussen gelegen lucht als gevolg daarvan voldoende kan geleiden zullen er vonken overspringen.

Echter loopt de theorie van static lock-out vast op het punt van de invloed van deze vonken op electronica als je het mij vraagt.

Laatst bewerkt door een moderator:
heb zelf toch ook gehad dat er een glitch op de staart zat die weg ging nadat de riem met silicone werd ingespoten. Dus lijkt mij dat static discharge niet alleen invloed heeft op de RX en dus niet specifiek met spektrum te maken heeft.
En ook bij de Vstabi op een logo gebeurt het, MSH vond het ook nodig de tailboom te aarden. Als het probleem niet werkelijk bestond zouden de fabrikanten toch geen moeite doen het tegen te gaan...

Jullie moeten beter lezen. Ik heb niet gezegd dat er geen statische lading ontstaat of bestaat. Ik heb zelfs letterlijk gezegd dit niet te ontkennen.

Ik heb slechts geschreven dat static lock-out (100% signaal verlies dus of zoals bij Spektrum geclaimd wordt een 'reset' van de ontvanger) als gevolg van statische electriciteit waarschijnlijk een mythe is.

Ik heb daarbij slechts gezegd dat het toch frappant is dat vooral bepaalde Spektrum ontvangers hiervoor gevoelig lijken te zijn.

Daarnaast staan Spektrum ontvangers bekend als ontvangers met een zeer beroerde out of band rejection en het is waarschijnlijker dat het daar aan ligt of aan de shielding van de satelliet ontvangers.

De mythe zit hem in het feit dat (onervaren of onwetende) piloten bij het minste of geringste graag verwijzen naar fenomenen zoals static lock-out als oorzaak van een waarschijnlijk pure 'dumb thumbs' crash, falen van een ontvanger, een slechte gyro / servo combinatie of puur de afstelling daarvan.

Wederom, de shielding van de tegenwoordige electronica in helicopters is echt van zodanige qualiteit dat een stroompje opgewekt door statische electriciteit geen invloed zal hebben. Tel daarbij op dat ontvangers tegenwoordig reageren op digitale signalen en geen analoge en je begrijpt misschien een klein beetje waarom static lock-out of zelfs maar 'glitches' als gevolg van statische ladingen echt vrij onwaarschijnlijk zijn.

Dat laatste filmpje bewijst sowieso niets wanneer het gaat om de invloed van statische electriciteit op de electronica van de heli.

Waar precies zie je de staart glitchen? Wanneer precies valt de ontvanger volledig weg?

Dat filmpje is zoiets als een (lage) dosis straling meten bij een batterij en dan een of ander effect claimen. Het bewijst echt geen moer.

Laat in een test opstelling maar eens oorzaak, gevolg en oplossing zien waarbij in een dubbel blinde opstelling bewezen wordt dat statische electriciteit de boosdoener is bij wat geclaimd wordt. Het enige dat aangetoond wordt is dat je een heli kunt aarden. Waarom valt in die test de ontvanger niet weg? Waarom blijven de cyclische servos en staart prima in hun neutrale staat staan? Sterker nog, er zijn filmpjes op YouTube over dit zogenaamde static charge fenomeen, waarbij een stroompje direct op de gyro zichtbaar is en welke de gyro noch de staart servo beïnvloeden.

Wat altijd ironisch is dat om een of andere reden bedacht wordt dat grotere helicopters met notabene een lager toerental voor een grotere statische electriciteit zorgen. Dat is helemaal niet zo.

We zouden met de 450 formaat helicopters dus voordurend uit de lucht moeten vallen als static lock-out echt is en in mindere mate 'puur Spektrum' gerelateerd is.

Laatst bewerkt:
tja, zoals ik zei had ik zelf problemen met de KDS450S waarbij de staart iedere 20s ongeveer 30graden wegsloeg. Riem ingespoten met silicone en probleem weg.

En volgens mij zie je in het eerste filmpje van Eric wel degelijk stuiptrekkingen van de swash.

Er worden zo vaak slechte excuses verzonnen voor crashes.
Ervaren piloten hebben er totaal geen moeite mee om toe te geven dat ze de grens te ver opzochten.
Maar dat heeft geen bal te maken met dit onderwerp.

In het eerste filmpje zie je inderdaad het effect van statische ontladingen op de besturing.
En veel ontvangers resetten wel als ze direct geraakt worden op de antenne.
De logo heli's bijv. Die gebruik maken van een belt , zijn zelfs standaard uitgevoerd met een aarding setje.
Jij beweerd dus dat dat allemaal onzin is, en dat ze er bij mikado ook geen verstand van hebben....
Ik probeer mede piloten tips te geven.
Jij bent graag eigenwijs. ;)

Kennelijk is jouw brein niet in staat om genuanceerde opmerkingen correct te lezen. Prima, ik ga er geen tijd meer aan besteden om nog eens dunnetjes opnieuw toe te lichten wat ik gezegd heb.

Daarnaast is het toch apart dat bij die glitches op de swash de ontvanger niet spontaan volledig uitvalt, wat geclaimd wordt. Kennelijk kan het dus geen kwaad, net zo min als servos die wat jitteren op bijvoorbeeld de staart.

Kortom, storm in een glas water dus.

Eigenwijs is degene die liever vanuit zijn zogenaamd 'eigen ervaring' en de 'collectieve "wijsheid"' van een vliegclub hooghartig van de toren toetert. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Kennis doe je op door je er in te verdiepen en erg veel te lezen en te communiceren met andere piloten (wereldwijd).
Ga je uit van je "eigen" kennis zonder er feitelijk veel tijd ingestoken te hebben dan is dat voor jezelf ook een zeer aannemelijke realiteit.
Echter zijn er maar weinig mensen die dat echt goed konden, tenzij je jezelf in het rijtje gaat plaatsen van de mensen die dat wel konden.
Ik in ieder geval niet ;)
Ik stop gewoon veel tijd in het vergaren van hobby kennis, en probeer dat te delen.
Zodat anderen voor eventuele fouten worden behoed.
Is dus totaal niet eigenwijs, in tegendeel, is gedeelde wijsheid, oftewel kennis deling....
Ik toeter van geen enkele toren.
Ik geef het alleen maar even duidelijk en volgens mij redelijk netjes aan als mensen er naast zitten.
(jij bent iets minder netjes helaas)
Mijn brein zit dan ook anders in elkaar dan dat van jou, en dat is maar goed ook ;)

Je zal er ook echt niet op iedere heli last van hebben.
Maar bij de meeste heli's die een riem in de staartbuis hebben lopen is de kans erg groot, als er storingen zijn of uitval, dat dit een oorzaak kan zijn.
De methode om dat te voorkomen is eerder al uitgelegd.

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt:
Daarnaast is het toch apart dat bij die glitches op de swash de ontvanger niet spontaan volledig uitvalt, wat geclaimd wordt. Kennelijk kan het dus geen kwaad, net zo min als servos die wat jitteren op bijvoorbeeld de staart.

Het gaat EricW en mij helemaal niet specifiek om de ontvangers. Het gaat er gewoon om dat die statische ontlading wel degelijk invloed kan hebben op alle electronica in de heli. In mijn geval had het invloed op de staartservo of de gyro. En dus niet op de RX want de rest bleef correct werken.
Maar feit blijft dus wel dat het wel degelijk en probleem kan zijn. En jij laat het overkomen als een mythe. Wellicht heb je het specifiek over de spektrum ontvangers maar zo komt het niet over.

Kennis doe je op door je er in te verdiepen en erg veel te lezen en te communiceren met andere piloten (wereldwijd).
Ga je uit van je "eigen" kennis zonder er feitelijk veel tijd ingestoken te hebben dan is dat voor jezelf ook een zeer aannemelijke realiteit.
Echter zijn er maar weinig mensen die dat echt goed konden, tenzij je jezelf in het rijtje gaat plaatsen van de mensen die dat wel konden.

Je gaat daarbij voor het gemak maar voorbij aan het feit dat een meerderheid van mensen vaak niet per definitie het gelijk aan hun zijde heeft.

Weer zo'n aanname die volledig nergens op slaat en wat je niet kunt hard maken aan de hand van feiten. Wederom weiger je kennelijk de nuances in mijn verhaal te lezen.

Is het echt zo moeilijk het verschil tussen een mening (suggestief, subjectief, onder voorbehoud etc. etc.) en een ervaring (meer stellige overtuiging, geen aanname, aannemelijk bewijs (hoewel misschien niet sluitend) door letterlijke ervaring) te ontdekken?

Op een gegeven moment waait zo'n storingshype over (mensen stappen over op andere electronica of lossen op een andere manier het probleem op) en vervolgens hoor je niemand er meer over.

Dat doet me toch vermoeden dat het een minder groot probleem is dan hier wordt gesuggereerd. Gesuggereerd op basis waarvan eigenlijk? Internet post count? Hits in een zoekmachine? Op basis daarvan leven 2Pac en Elvis Presley nog, is Kennedy vermoord door de CIA en zijn er al lang buitenaardsen geland op deze planeet.

Wat een collectief van mensen roept, bewijst niets. :rolleyes:

Daarnaast doet een design en materiaal van een heli ook wat en dat is aan verandering onderhevig.

Puntige oppervlakten ontladen een heli meer vanzelf van statische electriciteit.

Maar goede electronica wordt sowieso niet ontregeld door deze relatief zwakke statische ladingen.

Hetzelfde geldt voor servo jitter. Goede servos hebben ook geen jitter. Goede gyro's hebben ook geen drift of staart blow-out die er "met geen mogelijkheid" uit gehaald kan worden door nauwkeurigere afstelling.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt lijkt me helder.

Pfffff volgens mij is hier ook wat storing gaande ,

geen statische electriciteit ,maar meer bliksem inslag............

:snipersmile::snipersmile::snipersmile::snipersmile::snipersmile:

Dat doet me toch vermoeden dat het een minder groot probleem is dan hier wordt gesuggereerd. Gesuggereerd op basis waarvan eigenlijk? Internet post count? Hits in een zoekmachine? Op basis daarvan leven 2Pac en Elvis Presley nog, is Kennedy vermoord door de CIA en zijn er al lang buitenaardsen geland op deze planeet.

Die laatste 2 zijn toch feiten? ;)

Anywho, waarom door blijven discussieren hierover? Ik heb er zelf nooit last van gehad maar als je het niet geloofd doe je het toch niet?

Lijkt btw wel of het hier in de "vakantie" tijd minder gezellig wordt op het forum of balen we met zijn allen van de heerlijke NL'se zomer ;)

Groeten Iwan

Quasti, als ik het goed begrijp ben jij van mening dat de static lockout van spektrum volgens jou niet bestaat. Static lockout zou zijn dat door een statische ontlading de ontvanger stopt met werken en evt weer reset met meestal een crash ten gevolg.
Voorgaande was je initiele punt.

Maar uit latere posts begrijp ik van je dat je van mening bent dat statische ontlading uberhaupt geen probleem kan zijn voor hedendaagse electronica, dit zeg je toch?
Waarom zouden merken als MSH en Mikado dan de moeite doen om hun heli te aarden naar de motormount? En waarom heb ik zelf problemen gehad met mijn KDS en waren de problemen voorbij toen ik de heli geaard had?
Dat zegt mij dat statische ontlading wel degelijk een probleem kan zijn. Je zag het overigens zelf ook in dat eerste filmpje van Ericw.

Quasti, als ik het goed begrijp ben jij van mening dat de static lockout van spektrum volgens jou niet bestaat. Static lockout zou zijn dat door een statische ontlading de ontvanger stopt met werken en evt weer reset met meestal een crash ten gevolg.
Voorgaande was je initiele punt.

Maar uit latere posts begrijp ik van je dat je van mening bent dat statische ontlading uberhaupt geen probleem kan zijn voor hedendaagse electronica, dit zeg je toch?
Waarom zouden merken als MSH en Mikado dan de moeite doen om hun heli te aarden naar de motormount? En waarom heb ik zelf problemen gehad met mijn KDS en waren de problemen voorbij toen ik de heli geaard had?
Dat zegt mij dat statische ontlading wel degelijk een probleem kan zijn. Je zag het overigens zelf ook in dat eerste filmpje van Ericw.

Nee, je moet toch nog maar even teruglezen, want ik heb het over precies twee dingen gehad.

Statische ladingen en een (al dan niet volledige) lock-out van (voornamelijk de) ontvangers (maar wordt ook geclaimd de oorzaak te zijn van gyro falen, glitches op servos etc. etc. etc.).

Wat ik in twijfel trek is niet de statische lading van een heli opzich, maar wel de mate van invloed op electronica.

Daarbij plaats ik de kanttekening dat 1. goede electronica inderdaad niet beïnvloed zou moeten worden, vooral gezien het feit dat praktisch alles tegenwoordig digitaal is waarbij een stroompje meer of minder uberhaupt niet geïnterpreteerd wordt als zijnde communicatie los van alle maatregelen die electronica fabrikanten nemen tegen 'ongewenste' invloeden en 2. dat er echt niets onvermijdelijks is aan de beïnvloeding die geclaimd wordt en dat daarom de link met statische electriciteit maar amper bewezen geacht mag worden.

Met een grotere luchtvochtigheidsgraad in ons land kan statische electriciteit niet eens een probleem worden en nogmaals als het echt zo'n probleem zou zijn dan zouden heli's bij bosjes uit de lucht donderen. Die van mij dus ook en dat is met alle heli's die ik heb dus nog nooit gebeurd.

Waar bij jouw de aarding de 'oplossing' bleek, blijkt bij veel mensen elders het vervangen van de ontvanger exact hetzelfde resultaat te geven.

Dat zou in zo'n geval net zo goed toch tot nadenken moeten aanzetten. :rolleyes:

Bij mijn kds begon het probleem pas toen ik op de 450S een alu tail en alu guide pulley had gezet. In eerste instantie werd het verholpen door de riem met silicone in te spuiten, later heb ik de alu boom mount gemonteerd en gezorgd dat er continuiteit was van de tail boom naar motor mount en probleem was weg.

Ook bij de Vstabi en de logo is het een probleem, ff google
Heli is glitching and sensor error on Vbar,,, please help MR MEL! - HeliFreak

En natuurlijk is het afhankelijk van voornamelijk luchtvochtigheid en gebruikte materialen in de heli. En daardoor komen ze niet met bosjes uit de lucht vallen.
Maar voor mij is het duidelijk dat het iets is om rekening mee te houden.

Bij mijn kds begon het probleem pas toen ik op de 450S een alu tail en alu guide pulley had gezet.

Dus je staart en/of gyro gingen 'vreemd doen' toen jij er een nieuwe aluminium staart op zette? Des te onwaarschijnlijker dat het helemaal níets dáármee te maken had, waarbij je voor die tijd geen last had van statische ontlading(en).

En natuurlijk is het afhankelijk van voornamelijk luchtvochtigheid en gebruikte materialen in de heli. En daardoor komen ze niet met bosjes uit de lucht vallen.

Nee, de gebruikte materialen voor opwekking van statische electriciteit maken niet eens zo veel uit, de vorm van een object en de manier waarop bewegende oppervlakten op elkaar reageren is veel belangrijker.

(letterlijk bedoel ik dan natuurlijk 'het gemak' waarmee positieve en negatieve electronen 'uitgewisseld' kunnen worden waardoor ophoping van positieve of juist negatieve lading kan onstaan)

Te veel rondingen en het zal minder gemakkelijk verdwijnen. Als een oppervlak te gemakkelijk en te geleidelijk geleid over een groter oppervlakte, zul je ook niet een statische ontlading krijgen in de vorm van een waarneembaar stroompje. Laat staan een potentiele storing dus.

In dit opzicht zegt het type materiaal maar heel weinig.

Praktisch gezien kan eigenlijk alles een statische lading (gaan) bevatten, maar omdat iets metaal is wat de facto beter geleid betekent dat niet dat je daardoor juist méér problemen krijgt.

Het toeval wil dat ook veel van mijn heli's aluminium staarten en rotor koppen hebben.

Bij metaal denk je dus misschien wel aan de betere geleiding, maar dat is in dit geval vaak ook juist de plek waar statische lading meestal het gemakkelijkste weer wegvloeit.

Vaak zit er op zo'n staartdeel wel een puntiger gevormd deel of een schroef die uitsteekt. Voìla, amper statische lading meer aanwezig door constante wegvloeiing en de statische (op)lading zal dan echt zeer zeer heftig moeten zijn om nog uberhaupt enige invloeg te kunnen hebben in de vorm van een statische ontlading. Dan moet die ontlading er tijdens het vliegen ook nog komen en ik heb daarbij zelfs na een lading echt nog nooit een schock gehad van een van mijn heli's.

Als je dat uitzet tegen het aantal keren dat ik een schock kreeg van een auto portier onder onze welbekende Nederlandse omstandigheden met veel regen en redelijk hoge luchtvochtigheid, dan zit er op zo'n heli echt veel te weinig statische lading om van enige relevantie te zijn.

Dan heb je dus nog niet eens íets gemodificeerd aan je heli of (minder goede) electronica vervangen.

Vaak blijken ook bij de claims van problemen door statische ontladingen dat ándere oorzaken nog volstrekt plausibel zijn. :rolleyes:

En wat is daarmee precies je punt?

Een link op een dergelijke manier posten doet me vermoeden dat je eigenlijk echt geen flauw idee hebt waar je het over hebt.

De meeste Van de Graaff generator zetten letterlijk de riem onder stroom en gebruiken de holle bolvormige kop om effectief de opgewekte electriciteit in op te vangen.

Als vervolgens het potentiaalverschil tussen de grote en (meestal) kleinere bol groot genoeg is, zal er een mooie grote ontlading plaats vinden.

Als je daarbij maar lang genoeg de lading laat oplopen (wat mogelijk is door de bolle vorm waarbij electronen naar de buitenrand van de bol vloeien), voordat je het laat ontladen zal het voltage behoorlijk oplopen.

Echter is dit geheel een andere situatie dan je terugvindt bij onze helicopters.

Als zodanig is de Van de Graaff generator volstrekt irrelevant in deze discussie.

Maar nu ben ik wel benieuwd wat je er eigenlijk mee bedoeld hebt te willen aangeven.

Mijn visie en die van vele anderen..
De staartbuis wordt bij veel RC helikopters volledig geïsoleerd van het frame en de rest van de heli door een kunststof staarthuis/boomblock.
Niet alle materialen geleiden, er zijn ook veel isolerende materialen, zoals veel kunststoffen.
De riem in je heli staat zelf ook onder stroom, is ook al diverse keren daadwerkelijk gemeten ook rondom het hoofdtandwiel.
De aluminium buis zelf gaat werken als een soort opslag.
En het potentiaal verschil tussen staartbuis en frame wordt dermate groot, dat de overslag/ontlading tussen frame en staartbuis gewoon plaatsvind, wat je volgens mij ook terugziet in dat filmpje.
Het gaat dan ook niet om een paar Volt die wordt losgelaten op je elektronica.
Vandaar dat de potentiaal verschillen bij veel RC heli's (standaard) worden opgeheven door het plaatsen van verbindingsdraden of geleidende materialen (Carbongevulde kunststoffen)
Los van alle theorie en aannamen, is hier door diverse fabrikanten in de praktijk op getest en gemeten (wat toch het meest praktisch is).
En ze hebben daarom ook aanpassingen gemaakt om dit te verhelpen.
Ze doen dat niet voor de gemoedsrust, maar omdat het gewoon werkt.

Misschien handig om deze discussie eens los te koppelen naar een nieuw draadje.

Groet Eric

Laatst bewerkt:
Back