stationair afstelling

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door mikevst, 16 mei 2005.

  1. mikevst

    mikevst Guest

    Ik heb onlangs mijn nieuwe motor ingereden en dit weekend ben ik dan voor de eerste keer "echt" gaan rijden. Ik ben naar een lokaal circuit geweest samen met een vriend (die overigens ook een auto besteld heeft). Mijn motor stond nog niet op zijn scherpst omdat ik er eerst wat voorzichtig mee wil omspringen. Na een tijdje begon het al redelijk vlot te lopen. De motor draaide rustig stationair bij het starten. Daarna ging ik op het podium (of hoe dat ook noemt) staan en vroeg aan mijn vriend om af en toe eens te tanken. Maar na de tweede (of derde) tankbeurt viel de motor plots stil. Ik had denk ik al een kwartier gereden zonder stil te vallen. Na de motor te laten afkoelen heb ik het nogmaals geprobeerd. Motor startte makkelijk en liep mooi stationair. Maar weer na misschien 3 keer tanken viel hij weer stil. Na het herstarten (zonder af te koelen) viel hij ook weer makkelijk stil. Ik heb dan maar de stationairschroef verder ingedraaid zodat hij na een warme herstart ook mooi stationair bleef draaien. Probleem opgelost dacht ik. Maar wanneer ik nu de motor na afkoeling wilde starten draaide hij veel te hoog stationair en moest ik het stationair toerental weer laten zakken. Maar als de motor dan weer warm (niet overdreven warm of heet) had moest ik deze dan weer hoger zetten.
    Is dit normaal of doe ik iets verkeerd. Ik denk niet dat hij te arm staat en de lage toeren staan nog op fabrieksinstellingen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kan gebeuren, de carburateur moet ook op temperatuur komen waarbij de instellingen zich zetten.
     
  3. Roger B.

    Roger B. Guest

    Ik weet niet hoe lang het duurt voor de motor een dusdanige temperatuur heeft dat ie met de "warme motor instelling" goed loopt, maar als dat niet TE lang is kun je kijken of je tijdens de koudloop het stationair toerental kunt verhogen met de trim van je gas. Denk er hierbij wel aan dat je bij remmen weer terugvalt in de carburateurafstelling en dat ie dan dus koud af kan slaan.. als ie warm is draai je de trim terug naar minimum en loopt ie lekker op de carburateur instellen.... virtuele choke als het ware dus.
     
  4. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    'k weet niet of het heel goed is om dit op te lossen met 'trimmen'.. simpelweg omdat je dan eigenlijk niet meer met je stationair afstelling te maken hebt..


    Het is heel normaal dat nadat de motor warm is, hij anders afgesteld moet worden.... ik had d'r van 't weekend ook last van.... en gewoon 't stationair omhoog draaien is in principe goed...

    Let er ook op dat je motor goed warm is voor je hem afsteld.. het is dus niet raar om je motor te starten, hem lekker 2 tot 3 min. te laten warmlopen en dan pas te gaan afstellen...
     
  5. Roger B.

    Roger B. Guest

    ja, en DUS loopt ie niet lekker als ie koud is daarna... kun je natuurlijk handmatig gas blijven geven, maar ik zet de trim dan een stukje open... als ie met de trim dicht weer blijft lopen is ie DUS weer warm genoeg en begin ik lekker met rijden

    met de trim dicht ligt de gasschuif tegen de stationairschroef en staat het busje op het stangetje vanaf de servoarm net vrij van het gashendeltje van de carburateur.. kortom tijdens het rijden heb ik de trim volledig dicht en loopt de motor gewoon op de afstelling, alleen tijdens die minuut of soms minder dat ie nog niet lekker stationair loopt werk ik met de trim (en bij het starten)
     
  6. mikevst

    mikevst Guest

    Mijn probleem is eigenlijk juist omgekeerd als sommigen schrijven. Bij een koude start loopt hij rustig en mooi stationair en moet ik helemaal niet bijtrimmen maar na bvb 2 tankjes continu rijden valt hij stil en zou ik het stationair toerental hoger moeten zetten. Ik had dit eerste opgelost met de trim of de idle-up functie maar bij het remmen valt hij dan toch stil. Dit was dus geen oplossing.
     
  7. Roger B.

    Roger B. Guest

    nee, dan kun je dus beter zoals eerder hier al gezegd WARM afstellen en bij koude motor trimmen.

    Maar nogmaals, bij mij duurt het dus ECHT geen 2 a 3 tankjes voor de trim op minimaal kan, minuutje ofzo met af en toe gas geven en verder stationair draaien.

    Van het weekend werd me wel verteld dat de brandstof die ik gebruik vrij veel olie bevat waardoor mijn motor moeilijk GOED af gesteld te krijgen is. Ik heb dus het probleem dat ie uitvalt na een stukje halfgas of minder gereden te hebben, even nadat je volgas geeft ,net als ie bijna op toeren is vlat ie dan uit....
     

Deel Deze Pagina