statisch duikende shark

hallo,

hoewel ik tegenwoordig bijna geen tijd meer heb ben ik toch maar eens begonnen met het kijken naar de mogelijkheden om mijn shark statisch duikend te maken. het idee bestaat komende seabottom subsail 3 jaar geloof ik, dus het word wel eens tijd.

ik doe nu hbo luchtvaarttechniek, een een van de dingen die ik een beetje geleerd heb is CAD tekenen, en mijn shark leek wel een mooi oefenobject. zo gezecht zo gedaan.

romp.jpg

dit is het begin. het is de bedoeling alle onderdelen ook te tekenen, en deze dan in de romp te plaatsen. als het goed is kan ik dan zien of alles er in past. een ander voordeel is dat ik ook weer een beetje van de straat word gehouden.
en als ik dan helemaal door ga haal ik de bestaande componenten er uit en bouw ik hem om, maar dit kon nog wel eens een tijdje gaan duren :roll: .

Groeten Halmar

Hoi Halmar,

volgens mij had je bij de open dag in Biddinghuizen in 2005 al 'beloofd' dat je de Shark statisch zou gaan maken.... :D Ik weet dat 't knutselen met CAD/CAM leuk kan zijn maar volgens mij kan je sneller je doel bereiken als je gewoon met onderdelen gaat lopen passen in de buik van 't schip..
Volgend jaar Subsail dan maar plannen???

Jos

haha, is volgend jaar niet een beetje vroeg? :wink:
de boot is nu nog in varende staat, dat zou dus betekenen dat ik eerst alles er uit moet slopen, alvorens te passen, in de tussentijd kan hij niet varen (niet dat dat nou zo vaak gebeurd, maar het gaat om het idee) En als ik dan tot de conclusie kom dat het niet gaat passen... moet ik de oude configuratie weer terug zetten, of hadden we nou al geconcludeerd dat het moest passen :roll:

Groeten Halmar

Hoi Halmar

Ik ben druk bezig met de bouw van de Shark.
Het heeft weken stil gelegen door dat het wachten was op de aandrijfset.
Graupner kon hem lange tijd niet leveren.
Nu als een speer weer verder en hopelijk is hij klaar voor SubSail.
Heb je nog tips om dingen wel/niet te doen?
Nu heb ik net de schroefassen passend gemaakt.

Jammer dat het niet gaat lukken om de Shark aan te passen.

Groeten,

Joris

om mijn boot heb ik messing 3 blad schroeven gezet. (gewone drijfboot schroeven, 30mm, 3 bladen) dit geeft wat meer snelhijd onder water, en vaard beter achteruit. enig nadeel is dat als je duikt, en de schroeven daarbij boven water komen je veel stuwkracht verliest. je moet het duiken dus wat netter doen.
verder heb ik de duikroeren met een servo bestuurd, dus niet met dat systeem wat graupner voorstelt. met een beetje ovening kun je dan heel mooi onderwater varen, zelfs zonder stabilisatie electronica.
als accu heb ik gevaren met een loodaccu (niet doen, korte vaartijd en lange laad tijd) met NiMh 3000mAh, geeft ruim voldoende vermogen, en een prima vaartijd, en laden gaat ook snel. nu heb ik hem uitgerust met een Li-ion accu, geeft (in mijn configuratie) iets minder vermogen, maar wel een lange vaartijd. daarnaast zijn lipo's ook relatief snel te laden. grootste voordeel is dat ik meer ruimte heb, en dat heb nu zeker nodig.
verder is het belangrijk dat je hem heel goed uitbalanceerd, dat maakt het leven veel makkelijker. maar dat geld natuurlijk voor elke sub.

ik hoop dat ik je nog een beetje heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt moet je ze natuurlijk gewoon stellen.

Groeten Halmar

Beetje laat, maar bedankt voor de info Halmar!

Ik ga tegen de tijd dat hij klaar is ook eens aan het proberen slaan met de schroeven!
Heb jij ook met de assen problemen gehad om die netjes door de romp te voeren?
De gaten voor de schroefassen zijn lekker prut!

Jij hebt het ook over een ander systeem die Graupner gebruikt voor de roeren.
Heb je er foto's van? Bij mijn Shark komen er servo's in.
Is ook zo gepland door Graupner in de bouwtekening.
Misschien heb ik een nieuwe versie van de Shark en hebben ze geleerd van de vorige...

Ben benieuwd hoe de boot vaart en duikt straks! Hoop hem klaar te hebben voor SubSail.

Groeten,

Joris

bij mij was er een optie waarbij de antenne scharnierend was, als de antenne onder water was scharnierde deze dan naar achter, wat de duikroeren verstelde, zo zou hij met twee kanalen te varen zijn.

mijn assen zijn met stabilit expres (volgens mij vrij populair bij modelbouwers) gelijmd, en zitten muur vast. eigenlijk geen problemen mee gehad.

Groeten Halmar

Back