Statische electriciteit bij belt-helicopters.

Omwille van een tailwag die ik niet eruit krijg ben ik een oplossing aan het zoeken hiervoor, als laatste kom ik uit bij statische electriciteit. Nu weet ik niet als het echt merkbaar is of gewoon ronduit BS. (Amerikanen verklaren namelijk allerhande bullshit om de fout van hunzelf weg te schuiven)

Kan iemand mij uitleggen wat ik moet meten tussen de tailshaft en motormount, hiermee bedoel ik welke waarde ik moet krijgen in de Ohm stand.

Verder nog, welke waarde moet ik zien NA het aarden van de helicopter, dus een cat5 kabeltje van een kaalplekje op de boom naar de motormount.

Verdere inlichtingen, mechanisch is mijn helicopter perfect (compass warp). Wat ik ook doe in mijn mini vbar niks lijkt de wag te veranderen, enkel de stops worden harder of zachter. Via bluetooth hou ik mijn vibraties live in het oog, piek is 150 wat volgens mij perfect is. Vrijwel alles in de staart is nieuw/vervangen. Staartservo is een mks ds8910a, heb er 2 en beidde geven dezelfde fout, dus dat is het ook al niet. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de kop nagekeken.
 
statische ontlading geeft meestal geen wag maar eerder glitches op de tail of andere assen, ook zouden ze terug te vinden moeten zijn in de vbar event log als checksum errors of andere errors. En het kan wel degelijk een probleem zijn hoor.

Met de multimeter moet er gewoon continuiteit zijn tussen tailcase en motormount, Ohm waardes? laag :)

gebruik je een governor? hoe ziet de wag eruit?
 
Voor het afleiden van statische elektriciteit kan een waarde van 1M ohm aangehouden worden. Dit gebruiken ze in de elektronica ook (polsbanden, schoenen, enz.). Een dunne kabel is dus al voldoende. Er gaat immers geen vermogen lopen.
 
+1

Een tailwag is geen gevolg van statische elektriciteit.

Als je last van statische elektriciteit hebt, vertoont de staart, of de gehele heli "glitches" of hikjes. Die zien er duidelijk anders uit dan een tailwag.

Groet, Bert
 
Governor staat uit. Ik heb moeite met te verwoorden wat ik zie, het zien wel hikjes met een kleine wag erdoor. Zo meteen komt mijn vriendin met haar camera en ga ik het eens filmen, want op dit moment snap ik er helemaals niks meer van.

De warp heeft een sterke staart, ik gebruik edge tailblades, de belt staat gewoon netjes strak. GEEN vibraties. De slider valt naar een kant onder zijn eigen gewicht, dus dit is perfect en geen binding, ook niet op de tailrod. De mini vbar staat vast met 1 laagje 3m tape. Ik zal straks eens een hover doen en mijn logfile plaatsen. De warp heeft een alu boom die vast zit met plastieke boomholders, daarmee dat ik een statische elektriciteit dacht.
 
een tailwag ziet er uit (letterlijke vertaling overigens) als een hond die met de staart kwispelt. een tamelijk regelmatige beweging, die soms wat sterker word, soms wat varieert in sterkte, of zo nu en dan optreed, bijvoorbeeld na een gestuurde draaiing.

Statische elektriciteit kan onregelmatig zijn, het kan ook zo regelmatig als het tikken van een klok zijn, maar hoe dan ook, de beweging die je ziet is rukkerig en willekeurig, en kan zich beperken tot de staart, maar kan ook de hele heli beïnvloeden (dus swash, pitch, RPM (minder goed merkbaar) en staart allemaal tegelijk, of de ene keer pitch, dan weer een tik op de staart, dan weer een hik in RPM, etc). Maar statische elektriciteit uit zich vrijwel altijd in scherpe rukkerige bewegingen, wag in soepele oscillaties.

Groet, Bert
 
Om eens te bepalen wat er aangeraden kan worden, wat heb je zelf gedaan om e.e.a. goed te krijgen?

- heb je bv de servoarm verlengt/ingekort?
- gyro eerst in normal afgesteld, en daarna pas in heading hold?
- Veranderd de wag als je het toerental van de heli aanpast (en dan bedoel ik niet 50 toeren omlaag/omhoog, wel stevig veranderen)
- Wanneer komt de wag? Alleen in hoover, is hij verder strak? Of komt hij alleen tijdens rondvliegen, pitch pump oid?
- als je de gain omlaag of omhoog gooit, wat verandert er dan?
 
Servoarm staat op de lengte van de manual, die ook gebaseerd is op een mks 8910, Vbar heeft alleen HH mode, dus rate wordt moeilijk, maar de manual zegt 4° tegen torque in, dus de staart staat ook zo (gemeten met digitale pitchmeter).

Toerental verandert weet ik niet, ik heb enkel 85% en 90% geprobeerd. In hoover zit de wag, voorwaarts en achterwaarts vliegen is het strak, maar je hoort de staart pissed zijn, beeje (veel) buzzen.

Als ik gain verander, verandert eigenlijk niks in de wag, behalve de stops worden harder of zachter. Ik krijg ook geen langzame wag bij lage gain, of snelle wag bij hoge gain. Altijd ongeveer hetzelfde, minimale verschillen.
 
De wag die jij beschrijft heeft NIET zijn oorsprong in statische elektriciteit.

Zoals jij het beschrijft, merk ik de volgende dingen op:
De wag verandert een beetje van karakter als je de gain verandert, maar stopt niet en blijft in nagenoeg hetzelfde tempo.

Dat wijst op een mechanische oorzaak, waarbij het tempo bepaald word door de loopsnelheid van de servo.
Te denken valt aan speling, of wrijving. Aangezien je waarschijnlijk de heli al meerdere keren van top tot teen nagelopen hebt, denk ik dat alles soepel loopt en min of meer spelingvrij is op de werktafel, dus moet je gaan denken aan wrijving die optreedt als de boel op toeren is.

Daarom denk ik sterk aan de lagers in de hekrotorbladhouders.
Als die wat ouder worden, word de groef waarin de kogels lopen een beetje sleets en vormen de binnen en buitenkooi een wig.
Bij draaiende hekrotor worden nu de kogels vanwege de middelpuntvliedende kracht klemgedrukt in die wig.
Stilstaand voel je soepele lagers, nagenoeg zonder speling, maar ongemerkt voor jou, beginnen die bladhouders zwaar te draaien als de hekrotor op toeren is. Dan word hij hakerig en de buiging in de aansturing gaat een rol spelen. De gyro detecteert een draaiing, de servo probeert aan te sturen maar de bladen komen eerst niet mee. Op een gegeven moment "schieten ze een stukje los" en gaat de heli opeens de andere kant uit draaien. De gyro probeert dit weer te corrigeren, en het spelletje herhaalt zich van voor af aan.

Eventueel is er alternatief voor de lagers, een probleem met de linkjes tussen pitchbrug en bladhouders, waardoor die zwaar gaan lopen onder toerental.

Test: Gyro in normal mode zetten (als dat niet kan, servo tijdelijk rechtsstreeks in de ontvanger steken). Hoofdbladen er af, heli goed vast zetten, en handmatig optoeren tot ongeveer bedrijfstoerental. nu voorzichtig sturen met de hek, en kijken of hij ook op de allerkleinste stuurbewegingen reageert. Zo niet: lagers vervangen. Zo ja.... tsja, dan goed observeren wat er wel gebeurt, en terugmelden, dan denk ik er verder over na.

Groet, Bert
 
Zit de tailservo niet te dicht op de gyro ?? De gyro-unit is zeer gevoelig voor elektronika in zijn buurt. Ik had een zelfde probleem met een Logo 500, een langzame onregelmatige tailwag in de hoover en tijdens rondvlucht gewoon goed.
 
Lagers ga ik zeker checken dan, ik heb net gefilmd, maar helaas kon het ding geen 720p filmen dus echt duidelijk is het niet, hopelijk zijn jullie er iets mee.

Doorheen het filmpje wordt de gain telkens hoger in aanzienlijke stappen
oY0ZraqKlgc[/media] 360 - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het ook gehad in mn 450...
Daar lag het probleem in een combinatie van zaken
Nl de servoarm is verkort, alle speling is weggehaald, nieuwe lagers en op een gegegeven moment was het eruit..

Die armlengte uit de manual moet je niet teveel waarde aan schenken.
Leuk uitgangspunt, maar meer niet.
Probeer het zodanig in te stellen, dt je zoveel mogelijk servoweg hebt.

Feit dat het alleen in hoover gebeurt, houdt in dat het spul in een minimale beweging ruimte heeft.
Dus mijn gedachten gaan dan richting speling of hakerige aansturing rond hoover
Of iets met de mechanische gain, te korte of te lange servo arm. Wel iedere keer de limit goed zetten...

Onder belasting is het dus weg, dus zodra er een beetje druk op de staart zit gaat het goed.

Nu weet ik ff niet hoe het met de losse gainwaardes in de vbar zit..
Volgens mij zitten er een heel stel in als je hem aan de computer hangt, en ik dacht dat 1 waarde invloed heeft op dit gedrag
Ik ben alleen geen vbar specialist...
Feit dat hij zichzelf wel laat horen tijdens voorwaartse vlucht geeft ook te denken dat het in de vbar zelf zit..
 
De Vbar heeft inderdaad meerdere gains in de software, namelijk I en P. Echter lijkt het mij niet slim deze aan te raken vooaleer ik de juiste normale gain gevonden heb, die ik op deze manier dus niet kan vinden?

Vanaf 50 seconden zie je goed hoe de staart zich gedraagt.
 
Onder belasting is het dus weg, dus zodra er een beetje druk op de staart zit gaat het goed.

Denkfoutje: voorwaarts vliegen, of druk op de staart, ONTLAST de hekrotor.....

Het feit dat je lagers vervangen hebt is tekenend....

Ik heb het ook gehad, met een SkyFox, een G300 en een S3001 op de staart

@ Rheli: dat een gyro beïnvloed word door de servo te dichtbij, wist ik niet. is ook een goede mogelijkheid.

@ Sandor: ik zie nog geen filmpje....

Groet, Bert
 
De Vbar heeft inderdaad meerdere gains in de software, namelijk I en P. Echter lijkt het mij niet slim deze aan te raken vooaleer ik de juiste normale gain gevonden heb, die ik op deze manier dus niet kan vinden?

Vanaf 50 seconden zie je goed hoe de staart zich gedraagt.

Als ik jou zo hoor, dan zijn P en I dus nog nooit ingesteld, en dan durf ik zo wel te zeggen wat er is: dan staat vermoedelijk de P verkeerd.

Die P en I moet je niet zo moeilijk over doen:

héél kort door de bocht is uitsluitend P (dus I uitgeschakeld) gelijk aan rate mode, en I (zonder P) is zuivere heading hold.

Ik weet niet hoe de software in elkaar steekt. Normaal gesproken zijn in de "echte" meet en regel techniek de P en I gain omgekeerd (kleine waarde is felle reactie, grote waarde is kleine reactie, nul = uit) maar dat kan bij een V-bar best anders zijn, ik weet niet of zij de standaard eenheden van meet-en-regel techniek aanhouden.

Zuivere heading hold levert altijd een slingerende staart op, dus je moet altijd een combinatie van P en I gebruiken voor het beste resultaat.

Normaal gesproken word P als dimensieloos getal gegeven en I wordt uitgedrukt in seconden, maar dat hoeft bij V-bar niet zo te zijn. Dat weet ik verder niet, ik heb alleen maar algemene meet-en-regel kennis.

Een vuistregel voor het afstellen is als volgt: zet I op nul (inactief), en vergroot P (of verklein, afhankelijk welke eenheden V-bar aanhoudt) tot de staart in hoover nét begint te slingeren. stel P daarna lichtjes terug richting stabiel, ongeveer 20%. Daarna stel je I net zo lang in tot hij voor jou het beste aanvoelt en de heading hold goed werkt.

Dit is een licht verwaterde versie van "Ziegler&Nicholls", een vuistregel om in het veld een afdoende setting voor PI(D) regelaars te krijgen.

Jouw V-bar kan dus wel degelijk gewoon Rate mode aan, namelijk gewoon de I waarde inhibiten (effe in de manual kijken hoe dat moet, meestal gewoon door hem op nul te zetten), en met de P waarde een goede rate mode instellen.

Ik zeg zo vaak: gebruik bij invliegen NOOIT heading hold, want je bent volkomen afhankelijk van de settings van de PI(D) regelaar, en je hebt nooit garantie dat die correct zijn. Vlieg dus ALTIJD een heli éérst in met rate mode, dan kun je tenminste voelen wat die doet.
In rate mode was een mechanisch probleem met je hekrotor 100% zeker naar voren gekomen (als je tenminste weet waar je op moet letten).

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Net op de bench in rate modegekeken, de servo beweegt op elke minimale input.
hij drukte ook heel fel met de torque mee wat dus niet zo hoort te zijn! Nu blijft hij mooi gelijk echter zijn mijn end-points om zeep :D
 
Ik begrijp even niet wat je bedoelt : hij drukt ook heel fel met de torque mee....

Bedoel je daarmee dat hij heel fel reageert op als je met de hand de staart heen en weer beweegt?

Groet, Bert
 
Vbar heeft ook een torque pre compensatie, is dat niet wat je ziet?
Als je fel pitch geeft, geeft de vbar de staart alvast een beetje extra pitch, al voor de heli werkelijk verdraait

Maar die i en p bepalen idd het gedrag van de staart, en gevoeligheden bij bepaalde handelingen
Vaak heeft men dit vooraf wel aardig goed staan, maar lang niet altijd.
Bij mij in de vbar moest de precomb ook een paar tikken terug, omdat de staart bij een pitch pump eerst tegen de torque in draaide, en daarna weer op zijn plek bleef staan

@brutus
De staart heeft het lichter tijdens normaal rondvliegen, dat geloof ik graag. Maar de staart zal door de wind etc ook zelf enigszins achter de heli willen blijven, waardoor een tailwag snel pleitem lijkt te zijn

Maar eigenlijk moeten we hier even een vbar specialist aan het woord laten..
In de niet geupgrade versie van de vbar heb je niet zoveel mogelijkheden, maar heb je de upgrade kun je er een aantal instellen.
Maar ik ben ff kwiijt wat nou precies wat deed..
 
Die precomp had ik door inderdaaf, maar er is iets wat ik niet snap, nu staat mijn staart in rate gewoon goed maar mijn endpoints zijn gewoon niet goed. Erg verwarrend. Bij midstick verandert de stand van mijn bladen ook door precomp.
 
Back
Top