Staufenbiel STRATON

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door easy, 9 dec 2015.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Vliegt er iemand eigenlijk in NL/België met deze...?

    Voor een 5 meter wel aan een zeer scherpe prijs.
    Zou deze te vergelijken zijn met de Fashionista van topmodel of niet..

    Eerste zeer duidelijke verschil is uiteraard de T staart bij de Straton.

    Staufenbiel-STRATON-5-00m-ARF-0314075_b_12.JPG
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Is een leuk ding maar ik wacht op de V2 met langere neus die naar alle waarschijnlijkheid wel gaat komen.
    Althans, voorheen kocht ik wel eens de V1 van iets van Staufi maar dan merkte je wel wat zaken die beter konden. Niet al te lang later kwam dan een V2 welke op deze punten aangepast was.
    Bij deze Straton is de meest gehoorde opmerking dat zelfs een 7000mAh accu niet zwaar genoeg is om hem goed te balanceren zonder lood.
    Dus mijn eigen filosofie zegt me dan dat ik gewoon moet wachten tot ze een nieuwe versie uitbrengen met bijv. een langere neus/romp (zoals o.a. bij de Epsilon).
    Nogmaals, dit is mijn persoonlijke verwachting, of dit de waarheid gaat zijn is natuurlijk nog te zien.

    Heb er zelf dus geen ervaring mee maar wat ik lees uit de diverse recensies vliegt het wel OK.
    Anderzijds zijn er in deze prijsklasse ook wel al genoeg alternatieven te koop die wellicht beter presteren. Dan krijg je misschien geen "grote 5 meter zwever" maar bijv. een 4 mtr.
    Buiten het feit dat veel mensen de lange romp niet weten te transporteren kan dit ook een reden zijn dat ze niet met honderden tegelijk over de toonbank vliegen.

    T' is ook maar gewoon net wat je wilt.
     
  3. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
  4. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat is dus precies wat ik bedoel.
    Het is allemaal wel OK.....maar eigenlijk nét niet helemaal.
    En als je dan bij elkaar goed 1000 euro neerlegt voor zo'n apparaat dan doe ik dit zelf liever zonder concessies te moeten maken.

    Het kan m.i. nu 2 richtingen op:
    * Staufenbiel past de gebreken aan en binnenkort komt V2 uit.
    * Staufenbiel zegt "Been there, done that" en de Straton verdwijnt stilletjes weer uit beeld.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Toch idd maar best even afwachten dan.. kans is wel reëel dat er een V2 komt :)
     
  6. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Toch zijn de meesten met de Straton erg positief.
    Met bovenstaande opmerkingen tav gewicht en soms tav de staart.
    Dat laatste is heel eenvoudig zelf te verhelpen, de mijne staat daarvoor klaar.
    Wbt gewicht ga ik straks voor maximaal lipo's capaciteit en geen BEC, maar losse ontvangeraccu.
    Een BEC op zoveel servo's met zoveel kracht en zoveel gewicht lijkt me niet verstandig.

    Joris
     
  7. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Joris,
    Indien mogelijk gaarne je oplossing voor de staart.
    Tekeningetje foto enz.
    Nadeel van de staart sterker maken is weer het extra gewicht wat je nu juist niet in de staart wil hebben , waardoor je nog meer gewicht in de neus krijgt .
    En inderdaad , de zwever vliegt goed.
    Maar feit blijft dat het qua constructie, verhoudingen lengte voor het zwaarte punt en achter het zwaarte punt voor verbeteringen vatbaar is.
    Oftewel, neus langer en romp achter de vleugels korter en stabiliteit romp achter, torsie stijver .
    Joop
     
  8. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
  9. Henk Stoel

    Henk Stoel

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Enschede
    Hallo mensen,
    zijn er nog vliegers actief bezig met de de Straton?
    Zie dat hier op dit platform na 2015 niets meer gebeurt, ben dus wel nieuwsgierig, heb er ook eentje aangeschaft en hij is in een vrij ver stadium om hem uit te gaan wegen en dan de maiden.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi henk Ik heb hem zelf niet gekozen omdat ik van een clublid de 5m fashionista heb overgenomen ( waar ik erg graag mee vlieg)

    Licht zijn deze zwevers zoiezo niet maar de straton woog wel nog een kilo meer dan de fashionista dacht ik.

    Nu zijn dit uiteraard geen modellen om nog eventjes op kleine hoogte in een klein belletje omhoog te geraken :)

    Maar vliegen op grotere hoogte doen ze fantastisch.. kan er zelf enorm van genieten om zo een grote zwever onder de wolken te zien hangen :)

    Regelmatig al vluchten van meer dan een uur mee gedaan ;)

    Schrijf gerust hier je bevindingen neer over de straton, ik ben benieuwd :)

    Zijn er ook 2 op onze club die een 5.5m cyclone van robbe hebben. Vliegt blijkbaar ook erg goed.

    IMG-20180918-WA0001-1.jpg
    IMG-20180918-WA0006.jpg
    Hier de fashionista in vroegere en hedendaagse tijden :D
    Gr
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    eric_laermans en Henk Stoel vinden dit leuk.
  11. Henk Stoel

    Henk Stoel

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Enschede
    Hallo easy
    Ziet er ook goed uit de fashionista.

    Ja het klopt dat in ieder geval de straton ook geen lichtgewicht is, maar goed wat ik zo op internet zie,is hij snel en met licht gezette remkleppen toch ook vrij rustig te vliegen is.

    Maar eerst vandaag een beetje ruimte in huis maken de straton eens helemaal in elkaar zetten om deze uit te balanceren, en dan gelijk maar op de weegschaal, en eens zien wat hij weegt in zijn totaal.
    Gr
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    En al enige vorderingen? :)
     
  13. Henk Stoel

    Henk Stoel

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Enschede
    Hallo easy

    Toch nog een reactie van mij over de straton, het heeft allemaal een tijd stil gelegen maar inmiddels is de maiden geweest en het vliegt prima maar de setup met een 6s is wel aan de onderste grens, ben nu bezig uit te vogelen om alles te veranderen motor esc naar 8s, kan er ook nog weer lood uit neus gehaald worden want dat moest er behoorlijk in, en dan weer proberen maar verwacht er dan een prima zwever voor te hebben waar ik nog veel plezier aan ga beleven en ja het is een schitterend gezicht zo'n grote jonge onder de wolken hangend.
    Groetjes Henk.
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Dag Henk,

    Leuk om te lezen dat je ermee aan het vliegen bent :)

    Hoeveel mah is je 6s dan?
    Ik heb er 5000mah 6s inzitten en daarnaast een 2200 3s voor de servo''s, beide helemaal vooraan, een cm achter de motor ongeveer.

    En dan is mijn zwaartepunt ok.

    Weet je toevallig al hoeveel hij vliegklaar weegt?
    Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.

    Zelf vlieg ik sinds kort ook f5j zwevers, vind ik ook wel super, maar de liefde voor de fashionista blijft wel bestaan zene ;)
     
  15. Henk Stoel

    Henk Stoel

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Enschede
    Hallo easy

    Ik vlieg hem ook met 6s 5000mah en met een life lipo 6.6v met 2500mah op de servo's de motor is een turnigy 5055 met 280kv met een 150 ampere regelaar deze kan maar tot 6s aan

    Heb de lipo's netjes op het plankje liggen en nee het vliegklaar gewicht weet ik nog niet, denk zo tussen de 10 en 11 kg zal zwaarder zijn dan de 8,2kg die ze in de bouwbeschrijving aangeven maar dat wordt gewogen als de nieuwe setup erin zit, laat het je nog wel weten dan. Hoeveel brengt die van jou op dr weegschaal dan?

    Heb net nog ff op het Duitse forum zitten speuren maar die leggen allemaal het zwaartepunt wat verder naar achteren zo rond de 121mm en daar is ook discussie over de 6s setup, maar goed ik heb de keus gemaakt om toch naar 8s te gaan.

    Nou dit lijkt wel toeval ben mij ook aan het verdiepen in het F5J gebeuren, heb mij de samsara van topmodel cz gekocht en wat ook leuk is om mee te vliegen, weet niet of je instagram hebt maar op henk.stoel65 staan er foto's.

    Groetjes Henk
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.421
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ook een Straton op de kop getikt. Afgelopen zondag geremaidend:


    6s 4900mAh voor de motor.
    2x2S 2100 mAh aan een jeti becmax2.
    Een 3S 2200mAh ligt er nog bij als extra lood.
     
    prop-er, Lyckele, DirkSchipper en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    [QUOTE="P.L., post: 3653282, member: 52548"

    Bij deze Straton is de meest gehoorde opmerking dat zelfs een 7000mAh accu niet zwaar genoeg is om hem goed te balanceren zonder lood.
    Dus mijn eigen filosofie zegt me dan dat ik gewoon moet wachten tot ze een nieuwe versie uitbrengen met bijv. een langere neus/romp (zoals o.a. bij de Epsilon).
    Nogmaals, dit is mijn persoonlijke verwachting, of dit de waarheid gaat zijn is natuurlijk nog te zien.
    Buiten het feit dat veel mensen de lange romp niet weten te transporteren kan dit ook een reden zijn dat ze niet met honderden tegelijk over de toonbank vliegen.
    T' is ook maar gewoon net wat je wilt.[/QUOTE]


    Naar wat ik zie blijkt de neus lang genoeg in proportie met de staartboom.
    Een te lange neus met gewicht is gezien de toename van de inertie geen meerwaarde bij het sturen.
    Vliegen in gesloten cirkels wordt dan een lastige karwei.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.421
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hij vliegt lekker, ik heb inmiddels de 3S 2200 accu vervangen door een loodpakketje van 200gram. Totaal gewicht 9350gram.
     

Deel Deze Pagina