Steady rest voor Proxxon DB250 draaibank

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stephan Kertész, 18 jun 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb mijn draaibank uitgebreid en middels een tweede aankoop die ik voor een prikje (50 euro) op marktplaats kocht kon ik dit doen. De onderdelen komen zeer van pas omdat de mijne kuren had met de snelheid vast te houden kon ik een goede draaibank maken met een extra lang werkoppervlak. Nadeel daarvan is dat het middendeel niet stabiel is en dat los je op door een steady rest te maken. Niet kant en klaar kopen want die dingen kosten al gauw ergens rond de 8 tientjes in euro's
    Nu met een paar dingetjes extra buiten de aanschaf van de extra Proxxon nog geen 15 euro.
    Dit is een steady rest

    10471-10670-Feststehende-Luenette_3.jpg

    Dit is de Draaibank met de extra rail.

    IMG_2588.JPG

    En zo ging ik te werk, eerst een ontwerp in AutoCAD gemaakt en de afmetingen bepaald.
    Ik had nog een paar aluplaatjes liggen die ik op maat heb gemaakt.

    IMG_2577.JPG IMG_2578.JPG IMG_2579.JPG IMG_2580.JPG IMG_2581.JPG IMG_2582.JPG IMG_2583.JPG

    Zie volgende post:
     
    Demaic, MarcT en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Vervolgens van eiken een houder gemaakt

    IMG_2584.JPG IMG_2585.JPG IMG_2586.JPG IMG_2590.JPG IMG_2591.JPG IMG_2592.JPG IMG_2594.JPG
    In de bijlage een pdf met de bouwtekening wat een en ander duidelijk maakt.

    Het overgebleven motordeel van de draaibank krijgt ook een nieuw doel, daar probeer ik een drumsander van te maken. Ik zal mijn ervaringen delen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 18 jun 2022
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk! Ziet er netjes uit! Ik zou nog iets doen om het geheel in de hoogte te ondersteunen zodat je iets minder kracht op het korte stukje zet met de nerf er dwars op, dat is nu puur door de oriëntatie van de nerf een zwak punt geworden. Misschien een aluminium strip of hoeklijn er op de voor en achterkant op?
     
    Stephan Kertész en MarcT vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja ik wilde hem eerst van multiplex maken om die reden. Maar het stukje eiken is zo oud en droog, en eigenlijk ook nog best dik, dat breekt niet met de krachten die maar minimaal zijn. Maar een goede tip. Wellicht dat ik aan de achterzijde toch een stripje plaats voor de zekerheid.

    Het beste zou je dit kunnen maken van een horeca snijplank. Die zijn van stevig kunststof en best dik (2,5 cm.). :) ik heb wat met snijplanken schijnbaar.
     
    TIMBERWOLF en Zeiler vinden dit leuk.
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, snijplanken zijn ideaal! Kosten weinig als je goed shopt en in diverse diktes verkrijgbaar.

    Goed te horen dat je er in ieder geval over nagedacht hebt!

    Veel succes!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Polyethyleen snijplank. Zo noem je die horeca snijplanken. Die heb je in verschillende diktes en kleuren. Goed tweedehands te krijgen voor een paar euro. Als ze vies zijn kan je ze reinigen met citroensap en baking soda. Ik heb in de horeca gezeten, en ze zijn het meest ideaal voor zulke dingen te maken.
     
  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Weer slim opgelost Stephan :worship:
    Respect voor je creativiteit
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Op Youtube kwam ik dit filmpje tegen:

    Als je van die kleine friemeldingetjes moet maken op je houtdraaibankje, maar ook om iets met meer accuraatheid is dit wel een leuke oplossing die niet duur is en een goede uitbreiding van je bestaande draaibankje. Je hoeft dan niet direct een duurdere uitvoering van een draaibank aan te schaffen.

    Ik heb mijn bankje in elk geval upgrade en het werkt zoals in het filmpje. Extra messing strip onder de beitelhouder voor meer grip op de XY slee en een kleine beitel adapter gemaakt van 2 stukje aluminium

    IMG_4250.JPG IMG_4253.JPG IMG_4256.JPG IMG_4257.JPG IMG_4258.JPG IMG_4259.JPG IMG_4260.JPG IMG_4261.JPG IMG_4262.JPG IMG_4263.JPG

    Beetje splinter hout, maar een stukje linde, kers of buxus zal een mooi resultaat opleveren. Ik durf zelfs messing te draaien. Wel andere beiteltjes.
    Moet nog even kijken of ik iets vind om de hoogte te kunnen instellen van de beitels. Ik heb de kleine beitelhouder al iets aangepast zodat de beitel beter op het midden komt. Misschien iets met shims. Maar het begin is er en het werkt. Kosten nog geen 65 euro.
     
    Matthias Noback, Scheveninger en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina