Steam launch Puffin II

Puffin

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Steam launch Puffin II

Een paar jaar geleden een tweedehands Cheddar Puffin op de kop getikt, tijd voor een passend rompje. De romp is van Kingston Mouldings en ook al een tijdje binnen. Ooit begonnen met het roer wat wel een eye-catcher moest worden, geheel uit messing met straks kabel/ketting besturing.

full

full

En gelijk maar de belangrijkste keuze... Gastank tussen ketel en machine in.
Dit is het diepste punt en kan straks geheel onder het dek uit het zicht. Passend gemaakt voor alle merken tankjes. En mocht men weer de moet hebben om ze in maat aan te passen (zoals enkele jaren geleden) heb ik er ruimte voor. Om het laatste gas er uit te persen kan ik een gedeelte van de afgewerkte stoom gebruiken om de boel iets op te warmen. Tevens is deze ruimte voor de pomp voor het vocht dat onvermijdelijk in de kiel terecht zal komen. Ook de servo voor de voedingspomp zit er en later nog een gaskraan met servo. alles uit het zicht.

full

De machinekamer is gedeeltelijk klaar, de Cheddar staat nog losjes maar de voedingspomp is geinstalleerd. Het kraantje links boven zal de afgewerkte stoom voor de gastankverwarming bedienen en een klein beetje stoom door de zijwand er uit gooien.

full

full

De ketel is de return fluw variant van cheddar (mijn eerste was de single) dat houd in wat minder inhoud, uhh 60% vandaar de voedingspomp.
Deksels zijn gepoedercoat in zilver en alles netjes op zijn plek. De buurman was zo aardig een alu schoorsteen te draaien dat scheelt weer top gewicht en gelijk iets hoger (uhhh komt de vette damp niet op de boot maar in het water terecht...oei). Ook gelijk 2 extra aansluitingen gemaakt, 1 voor de sensor op ongeveer 3/4 van de ketelinhoud en de ander halverwege voor de voeding.

full

full

De ketel staat op een frame waar de condensor nog moet komen evenals nog wat leiding werk. Afgevoerde stoom na condensor de schoorsteen in en voedingswater een rondje warm laten worden onderin en dan de ketel in.
Bovenop de ketel zit nog een Regner vul nippel voor wederom extra water.
De voedingspomp pompt het water uit een ruimte voorin (blauwe deksel) de inhoud moet ik nog meten maar ik denk iets minder dan 1 liter. Links naast de deksel zit de servo voor de stoomfluit en daar achter komt de boiler-control electronica voor de aansturing van de pomp, ruimte genoeg.

full

Het water aanzuig putje voorzien van filter. Dat zit net onder de deksel dus ook weer schoon te maken. Een felle led zorgt voor wat licht in de duisternis om te kunnen zien of alles een beetje schoon is.

full

full

De deksel van de watertank is nog los en komt straks vast te zitten, nu eerst mooi maken en dan plaatsen. In het midden zit een peilglas voor de watertank, een soort dobber (kurk met staafje) zal dan de watervoorraad aangeven.

full

En nog een overzichtje:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is geen poepdoos maar een oude schoorsteen kantel ding van white-metal wat ooit bij een kit zat. Geef toe je zou op het idee kunnen komen, gelukkig een filter voordat het de ketel in gaat. Met een beetje fantasie kan je het dan ook bio brandstof noemen hihihihi.

Goed de boot is nagenoeg klaar, enkel het spuitwerk en wat kleine details. Net de badkuip test gedaan voor de waterlijn. Met alles erin ketel 50% vol maar met de voor piek leeg is het bij de boeg 12cm tot aan het dek, achter 8cm. Met de voorpiek vol wat blijkt 1100ml te zijn is het achter niet te doen. Conclusie er moet zo wie zo achter 1800 gram bij.. slik! Dan is het voor 10cm tot aan dek en achter 6,5 precies goed. Is de piek leeg dan stijgt het voor tot 12 cm en achter naar ±5,0 dat is iets teveel maar ik heb geen rekening gehouden met een volle condensor. De ketel is ook maar voor 50% vol en er is geen afval water in de kiel. De schommeling tussen het gebruik in is 2 tot 1,5 cm. Uiterst stabiel zijwaarts dat wel. Nu de kriem om 1800 gram achterin gepropt te krijgen of het wordt een hele zware bemanning, hoewel de boot is 1 op 10 / 12 dus een volwassen persoon a 90 kilo x 2 zou dus logisch zijn.

Laatst bewerkt:
Okay de foto's

Eerst maar de bad scène:
full

Na het afdrogen wat details, de voor piek vulopening, de hoofdschakelaar is het dwarsstuk op het anker.(deze positie is uit)
full

En deze positie is aan:
full

De check deksel voor de voor piek met verlichting om te kijken of niks de boel blokkeert (andere hebben een andere benaming voor die deksel... grmbll)
full

Iets verderop de servo en de gaskraan
full

Het lampje bij het peilglas erg handig
full

Het middenstuk met lens pomp, gastank en servo voor voedingswaterpomp, dakje is nog niet helemaal af, middenstuk moet nog
full

Het roersysteem met servo bediening voor machine (rechts) en gastoevoer (wieltje links)
full

De servo voor het roer (machinekamerzijde) en de voor/achteruit serve
full

Het mechanisme voor de roer kabel (wiel) en de overbrenging naar het stuurwiel.
Kabel loopt over beide rolletjes naar de zijkanten.
full

Om hier uit te komen
full

De ruimte voor ontvanger met daarachter inmiddels 1200 gram lood ingepakt in stukjes krimpkous. onder het dek toegang tot kabel voor het roer en spanner.
full

De romp nog nabewerken en dan naar de spuiter!

Stoer!

We moeten echt eens afspreken met zijn allen als ik klaar ben.

Tot nu toe zijn er al vier personen met een stoomaandrijving te water op het forum.

Roel, Harm jij en ik (nou ja, bijna dan).

Je mag er trots op zijn!

bootjes!

Jullie hebben mooie bootjes hoor hee, wiggie en puffin hebben de spulletjes netjes voor elkaar. Wiggie je filmpje is erg goed, die machine en pomp draaien keurig. Kan je ff close uppie van jouw omkeer posten, ik wil die gebogen excentriek stangen graag ff zien, mischien een idee voor mij als ik later ergens ruimte te kort kom....

Ik ben niet echt een boten bouwer, meer de machines alleen en ik heb ook nog steeds geen goede ketel die groot genoeg is. De triple zit al ver boven de 25 kg dus om daar nog een bootje bij te vinden gaat erg lastig worden denk.

Vreemd genoeg heb ik wel zón scheepje als jullie ongeveer hebben, dat ligt al jaren in de vensterbank van de slaapkamer.... Nou komt het....... Mijn vieze vette kater dacht dat ie daar naar buiten kon dus is aan die boot gaan hangen met alle gevolgen van dien........nou heeft het wel wat van de titanic of bismark haha niet veel meer van over.....zalk s foto van maken en hier posten, jullie schrikken je rot.

Leuk spul mannen.

De check deksel voor de voor piek met verlichting om te kijken of niks de boel blokkeert (andere hebben een andere benaming voor die deksel... grmbll)
full

Nou, dat wordt echt ultra-violet-poepen! By the way: ik mis het "allemansend"... Als we toch gaan mieren**ken...;)
Ze ziet er prachtig uit, Maarten!
Weer tijd voor een Modelbouwforumstoomdag, als William gereed is!

(Pssst... niet te hard roepen, maar Paul (First Timer) is ook al aangestoken door het stoom-virus...)

bootjes!

Stoomschip ''monster diesel''

helaas konden geen opvarenden worden gered, het schip moet als verloren worden beschouwd....

Zit nog ergens in de rij met projecten, ik wil er een kleine staande in hebben idd, met een keteltje etc etc.....

full
full
full

Oei, daar zit inderdaad wel wat werk aan zo. Maar ja, je weet maar nooit!
Mijn romp was niet om aan te zien toen ik er aan begon en zelfs tijdens de ombouw heb ik af en toe zo mijn twijfels gehad of het ging worden wat ik voor ogen had. Dus niet getreurd. Als ik zie wat je met metaal doet moet dit ook goed komen.

Kan je ff close uppie van jouw omkeer posten, ik wil die gebogen excentriek stangen graag ff zien, mischien een idee voor mij als ik later ergens ruimte te kort kom....

Ik heb de foto's in je eigen topic gezet Monster Diesel

Modelbouwforumstoomdag, hmm klinkt goed!

Nu nog een mooie lokatie. Iemand ideeën?

Stoomdag lijkt me prima, de vraag is wanneer en waar?

Amersfoort kan prima, misschien bij een club? en ja wanneer? kom maar op met ideeen.

Het mooiste zou bij een open dag van een stoomgemaal oid zijn natuurlijk.
Zal wel lastig worden als je geen vereniging bent.

Dat is wel leuk daar, vaak geweest. Echter het varen daar is op de sloot achter het gemaal, niet echt veel ruimte wel erg lang. Ik zal tzt wel een draadje starten. Wellicht ook leuk is: http://www.stoommachinemuseum.nl/ hun agenda 2013 is niet online nog maar zij hebben ook een modellen dag. (en ze hebben een baggermolen)

Back