Steeds minder lees ik hier echte positieve reacties op nieuw komers in de modelbouw

:(Jammer, heel erg jammer :(

Regelmatig lees ik dit forum op verschillende onderwerpen, en dan met name over mensen die deze , toch wel leuke hobby , willen gaan starten. Zij vragen dan wat dan de beste setup, budget mogelijkheden , investeringen zijn om een helicopter of vliegtuig te gaan kopen dan wel te gaan bouwen.

En hebben ze dan eindelijk iets gevonden wat dan volgens hun echt iets leuks is, worden ze aan alle kanten aangevallen dat het dan totaal niet kan.

Ik vind het echt jammer dat er dan niemand is die de nieuwkomer niet even met raad en daad bij staat om de juiste keuze te maken, waardoor de nieuwkomer totaal de bomen in het bos niet meer ziet. :(

Begrijp me goed, beste lezers, dat het starten van modelbouw , zeker in het begin een heel iets anders is, dan het rijden met een scooter, auto of wat dan ook. Ik ben dus van mening dat er meer hulp moet en kan worden geboden aan de nieuwkomers in de modelbouw sport. Maar blijkbaar vinden veel lezers het meer prettiger om de nieuwkomers maar af te blaffen, en hun zoveel mogelijk geld uit de beurs te kloppen.

Ik ben dus duidelijk geneigd om binnenkort mijn aanmelding voor dit forum op te gaan zeggen, er zijn genoeg fora's waar nieuwkomers wel welkom zijn en waar ze wel geholpen worden.

Dit stukje tekst zal voor velen een discussie opwerpen, maar ik ben niet bang voor enig commentaar. Dus ik zou zeggen, kom maar op met het commentaar :cool:

Mischien schuilen er ook winkelseigenaars achter profielen, om jouw een extra duur advies te geven.

Hoeveel procent negatiefs gaat het hier om, vast niet alles is zo slecht om het forum te verlaten ?
Mischien een klein voorbeeldje ?

Dat zou goed mogelijk zijn, dat er winkels/webshops zich verhullen achter profielen, maar het gaat er mij om dat er zoveel dingen zijn die de nieuwkomers willen weten, en dan nog worden afgeschoven met het wel bekende kluitje.

Een voorbeeldje? Vroeg laatst wat de beste servo's waren, en ik werd zelf af gescheept met een verhaaltje waarom ik uberhaupt aan deze hobby ben begonnen, terwijl mijn vraagstelling toch duidelijk genoeg was.

Mede daardoor krijg ik het gevoel, dat er maar een paar procent echt je willen helpen, en de rest doet maar alsof ze er verstand van hebben. Ik probeer hier een standpunt te maken.

Zit wel een kern van waarheid in.. zo probeerde ik wel eens een starter met een vraag te adviseren maar vaak wordt dat advies totaal weg geblazen door andere, het zei over een keuze merk heli / setup.. erg jammer en maakt advies geven ook totaal nutteloos.

Ik ben nu een lezer geworden ipv een poster... jammer jammer.. neemt niet weg dat er ook een hele hoop goede mensen tussen zitten die in mijn begin fase me wel fantastisch geholpen hebben dus ze zijn er wel..

Ik deel de mening van Wasp250.
Vind het ook heel erg jammer dat veel modelbouwers uit het oog zijn verloren waar het daadwerkelijk om gaat: dat iemand jong of oud in leeftijd gewoon plezier en schik heeft van het RC model waarmee hij/zij vliegt.
Ongeacht de prijs/merk of formaat van het model.
Want door jaren heen heb ik helaas gemerkt dat het er ook vaak toe doet met welk merk of type vliegmachine men vliegt om niet afgebrand of afgezeken te worden.
Van zulk soort lieden neem ik echt afstand en hoef ik ook echt niet naast te willen gaan staan tijdens een vliegmeeting.
Ben verdomde blij een heuse wildvlieger te zijn in hart en nieren en doe dat al jarenlang met een fijne en vaste kliek piloten uit de buurt.
Wij (man of 10) vliegen met allerlei soorten machines en het doet er geen bal toe waarmee iemand bij ons op het veld staat te vliegen.
Of het nou een Micro heli is van een knake merk of een dikke Goblin van duizenden euro's.
Uiteindelijk gaat het om hoe iemand zelf deze hobby beleefd met een vliegmachine naar eigen keuze en niet met welk apparaat men de kunstjes doet.
Vr Gr D

ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Helaas is een forum net als een vereniging. Er zitten hele aardige, vriendelijke behulpzame mensen tussen maar helaas ook huf...s die het beginners leven van een ander zuur maken en een andersman duur verdiende centen afkraken. Ben er hier ook de nodige tegen gekomen maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ben hier al eens weggeweest maar dat is nou net wat ze willen bereiken. Leg je er nou bij neer dat die mensen nou eenmaal bestaan en hou plezier in deze toch wel hele mooie hobby.

gr,
Frans

Ben het deels eens met de stelling van behulpzaam, denk dat er zat mensen zijn die willen helpen maar die reageren niet meer om niet in de talloze discussies verzeild te raken van merk a of merk b of oplossing c en d.

Niemand kent de persoon achter de vrager en er worden al gelijk 500 size heli aangeraden.

Aan de andere kant mag er ook wel tegen mensen gezegd worden van dat ze zich eerst is een stuk in moeten lezen. En dat van vragen stellen op het forum en afgezeken worden ........das niet alleen bij beginners;) 1 van de redenen waarom ik hier niet echt vragen zal stellen.

.

Ik zelf heb al de nodige beginners over de vloer gehad (en hopelijk geholpen:D), en adviezen worden ook per PB gegeven, soms heel uitgebreid, maar wel in oogpunt de vraag die gesteld werd, wat je op het forum wel eens ziet verwateren, want ieder heeft zijn eigen ervaring.

Denk dat er wel winst valt te behalen uit de stelling van de TS echter heb je daar de medewerking nodig van veel posters (nee niet die papieren dingen:p)
.

mijn stem heb je, al zie ik ook wel eens graag voorstellen hoe men iets denk op te lossen ipv alleen te zeggen wat er niet goed is.

gr,
Dave

true

ik herken dit probleem van andere sites. Ik ben hier net zelf lid maar heb een paar draadjes gelezen waar de honden geen brood van lusten. Weinig constructief en hoewel de adviezen van sommige goed bedoeld zijn klinken ze mij erg demotiverend in de oren.
Op een ander forum waarop ik ook woon ;-) zijn erg strenge moderators wat soms een beetje overkill lijkt maar het forum is wel netjes op orde. De grapjes over reclame die hierboven worden gemaakt kunnen dus bijvoorbeeld niet. Dat lijkt flauw maar het helpt wel een forum zinvol te houden. Wat mij betreft mogen de moderators zich wat meer rechten toeeigenen en strenger optreden. Idee? en natuurlijk heeft elk lid zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik vind het objectief, wat @neddy: schrijft,
ook een nieuwkomer heeft zijn eigen verantwoording en moet ook maar over nadenken, wat hij vraagt en wat voor antwoord hij verwacht,

In dit forum zitten heel veel mensen, van die je goede en minder goede tips krijgt, en ook tips, die 'n beetje aan reclame laten denken, maar vaak is dat niet zo, als ik bv. Align en Vario fan ben (zie ook onderschrift).

Toen ik begon in dit forum hebt ik gekeken, wat ik als antwoord kreeg, en hoe serieus ik genomen word, en dan zijn het nog mal zo 10 mensen geweest, die ik vertrouwde en met die ik (ook via PB) vele problemen opgeloste heb, da zijn ook namen en mensen van bedrijven daarbij,
waar je echt goed geholpen woord.

Als de TS denkt, dat hij niet serieus genomen woord, zou hij toch maar goed lezen, wat die antwoorden zijn, en wie ze schrijft.

Ik ben ook in andere fora, maar 95 % van mijn fora tijd ben ik hier,
en moet ook kijken met wie heb ik het te maken.

Als dat draadje nog wat verder loopt, liever TS, denk ik je blijft toch hier,
En voor sommige misschien seniele dingen zoek je nog andere fora op.

Google en spellingcontrole zijn niet mijn grootste sterke,
eerder een heli bouwen en instellen en vliegen.

Groetjes van Uwe met respect aan alle, die dit hobby uitoefenen.

Beginners

Ik ben het meer dan eens met Wasp, ook ik stoor me mateloos aan de aanhoudende stroom kritische en scherpe reacties op bijna alles wat je maar zegt, en ook ik lees dat vooral nieuwe beginners daar de dupe van zijn, zo verdwijnt je motivatie om waar dan ook maar aan te beginnen.

Ook in de stoom en modelbouw komt het helaas eindeloos veel voor, terwijl er niks belangrijker is dan het supporten en ondersteunen van vooral jonge beginners, omdat er anders simpelweg geen enkele toekomst is voor de hobbymatige fijnmechanica.

Ook ik ben gaan twijfelen over mijn aanwezigheid op dit forum, ik had gedacht iets leuks toe te voegen over toch zeer ingewikkelde stoommachines maar ik krijg echt maar weinig zinnige reply, en veelal van mensen waarvan ikzelf nog geen enkele foto heb gezien, en hee als je net zo een heb als ik, neem ff contact op.

Supporten jongens, ondersteunen en helpen. Echt heel belangrijk.

Mensen,

Als oud gediende is dit al jaren een terugkomende vaststelling, jongeren worden afgebrand aangepakt en niet geholpen, echter niets is minder waar. Uiteraard zijn er zeurkousen bij en botteriken maar die zeuren over alles, niet alleen over een jongere die een vraag stelt...

Veel beginners (jonge mensen) willen VEEL en ze willen het NU (ik heb zelf 3 stuks daarvan dus ervaring zat:o). Dit medium (fora in het algemeen) laat niet toe om aan die vraag te voldoen. Dat er dan mensen teleurgesteld zijn is correct echter, geduld in deze hobby is gewoon één van de hoofdzaken, heb je dat niet, ga dan wat anders doen. Dat is een botte redenering maar ik sta daar garant voor.

Er zijn mensen die weken en maanden geschreven hebben aan een FAQ, laat iemand dan toe om te zeggen dat het allemaal daar is neergeschreven als er weer een algemene vraag voorbij komt!

Botte antwoorden van bepaalde mensen aan het adres van anderen worden ter harte genomen, die mensen zullen daar ongetwijfeld op aan gesproken worden, meestal via PB soms een openlijke vermaning.

Moderators meer "macht" en strenger? Als dat echt moet heb je morgen een moderatorplaats vacant (de mijne), voor sommigen gaan we er nu al ver over, forumpolitie, praktijken van 60+ jaar geleden uit een 'bruin' verleden en meer van dit fraais.....Het is een hobby mensen.....

Hier kan je nog eens een scheve afgaan, een mop tappen, ik weet niet of we zitten te wachten op een klinisch forum.....dit allegaartje maakt MBF wat het is, een goeie plek om toeven.

Stevo

Waar moet de 12 jarige xyz met klein budget heen,
hier woord hem vertellt, wat kan en wat mag,

en zelfs vertellen die ouderen, hoe zij het deten en hoe zij begonnen,

super goed, en van de ouderen wat leren, bedoel ik niet de leeftijd !!

hier zijn ook profis noem ik ze maar, met jonger dan 20 !

Mooi hier!
Uwe

Informatie

Hallo Wasp,

Het is zo, je hoort dit en je hoort dat en zelf neem je een beslissing...

Ik zeg altijd, ga eens kijken bij een club en dan hoef je niet gelijk lid te worden, mar kijk eens en vraag eens wat en dan leer je een hoop..

En hier op het forum is het eigenlijk hetzelfde, je leest wat en je leert wat en zelf doe je wat jou het juiste lijkt...

Het belangrijkste is dat je er lol in hebt !

Groetjes Martin

Hallo Wasp,

Het is zo, je hoort dit en je hoort dat en zelf neem je een beslissing...

Ik zeg altijd, ga eens kijken bij een club en dan hoef je niet gelijk lid te worden, mar kijk eens en vraag eens wat en dan leer je een hoop..

En hier op het forum is het eigenlijk hetzelfde, je leest wat en je leert wat en zelf doe je wat jou het juiste lijkt...

Het belangrijkste is dat je er lol in hebt !

Groetjes Martin

Hei Martin ,

Ik sta achter U mening .... in 4 zinnen heb je alles gezegd ...
Ga naar een club , informeer U daar , LEES en LEES opnieuw dit forum na ..
En beslis dan wat je ZELF gaat doen ....
LESS IS MORE .

Grtz
Ron

Ga gewoon op je eigen gevoel af en realiseer je dat er altijd winkeliers/verkopers zijn die soms aanvoelen een klant datgene te verkopen wat ze nu net niet willen of zochten.
Heb zelf ervaren dat bij een club het ook niet alles is. Kom je met een Spektrum aan willen ze je niet helpen, ja je moet een Futaba hebben.Nou dat maak ik zelf lekker uit wat ik wil hebben en niet een aantal clubleden. Was er gelijk klaar mee. En ik vermaak mij prima met wat ik koop en inmiddels heb.

Mvg.Bernard

Martin,

Je hebt inderdaad gelijk, het lid worden van een club/vereniging of het lid worden van een forum geeft niet altijd de voldoening dat je direct geholpen wordt. Zo ook hier op dit forum is het soms een afwachtende houding wat men aan neemt naar nieuwe leden toe. Ik kan heel goed begrijpen dat er dan zogenaamd de kat uit de boom word gekeken eer men het duidelijk is wat een nieuw lid wil gaan doen.

Eer dat ik aan deze hobby begon, heb ik mezelf ook even goed ingelezen, gekeken en meer wat het nu precies inhield, en daar heb ik mijn conclusies uit getrokken. Tot nu toe heb ik er plezier van en daar gaat het dan uiteindelijk om.

En welke keuze je dan ook maakt, het is dan ook een persoonlijke en vooral een budget gekozen keuze, je bent het echt niet verplicht om mee te gaan doen met de grote meute die dan het betere en duurdere, en misschien in zijn/haar ogen , het beste materiaal is.

Ik wilde met deze topic gewoon laten weten dat er meer is, en wil je niet perse lid worden van iets, wat al is geantwoord eerder in deze topic, dan heb je wellicht van die mensen meer hulp en duidelijker advies. Voorlopig blijf ik zelf aan de zijlijn staan als lezer en dat vind ik belangrijker dan hulp/advies te krijgen van personen die met hun budget/keuzes zich boven de anderen willen stellen, en alleen om te zeggen : "die jonge gasten zijn alleen maar goed voor speelgoed en wij zijn de toppers"

Het is goed om te lezen dat er voor en tegenstanders zijn, maar het is en blijft hobby, en zo moet je het maar bekijken, en als de hobby niet meer bevalt, dan zoeken de mensen toch weer wat anders.

Wat me dan ook opvalt, als iemand stopt met de modelbouw sport, de andere die wel door gaan, de persoon of personen die er moeten stoppen, al gelijk niet meer zien als een van hun, je telt dan in feite niet meer mee, erg jammer dus.

Gelukkig bestaan fora zoals dit en zijn er mensen die echt de moeite nemen om te lezen en te leren. Helaas helaas helaas zijn er ook vele die rond surfen op het web en dan misschien wel per ongeluk op dit forum terecht komen. Ze lezen zo te hooi en te gras wat stukjes, zien leuke en mooie foto's en denken dan heeee dat wil ik ook.
Weer anderen lopen in de speelgoedwinkel waar de kinderen blijven zeuren dat ze en vliegtuig en een helikopter willen hebben. Die speelgoed dingen met ingebouwde stabilisatie vliegen toch vrij makkelijk en zelfs pa wordt enthousiast.
Ze willen meer en dan wordt er een vraag gesteld op het modelbouwforum. Voor mij hangt het helemaal af van welke vraag (vragen) en hoe die gesteld wordt of en hoe ik antwoord geef. Er zijn vele die denken dat modelvliegen iets is dat je zo even leert en dat je met een "stukje speelgoed" bij de speelgoed winkel vandaan binnen een paar uur de sterren van de hemel vliegt.
Iemand die het één en ander van modelvliegen weet zal het met me eens zijn dat dit niet het geval is. Veel oefenen is bepaald geen overbodige luxe.

Ervaring heb ik niet maar ik kan me voorstellen dat je met een beetje speedboot of race autootje ook niet zo maar wegspuit en meteen een volleerd bestuurder bent. Ook daar zal je het nodige voor moeten oefenen. Een een mooi model van een werkschip of marineschip, daar vaar je toch zo mee weg? Ik heb wel anders gezien. Oké midden op de vijver een rondje varen dat gaat nog net maar als de wind het model naar de kant duwt weet men niet hoe dat tegen te gaan en al snel zit het model vast in het riet of heeft een beschadigde boeg opgelopen tegen de wal.

Dat soort mensen zie we ook wel eens bij ons op de club binnen komen. Vaak met het "vliegtuig" onder de arm en met de gedachte dat ze aan het einde van de middag een volleerd piloot zullen zijn.
Wat je ook tegen die mensen zegt, op dit forum of op het veld, het wordt nagenoeg altijd negatief opgevat en alsof we hen niet willen helpen. Het wil er bij die mensen niet in dat je met dat speelgoed niet "echt" het modelvliegen kan leren. Het zijn dan ook die mensen die gefrustreerd naar huis gaan en die dan hun hart luchten op bijvoorbeeld dit forum. Wanneer ze hier dan ongeveer hetzelfde te lezen krijgen is de wereld te klein.

Het is mijn overtuiging dat 99% van de modelbouwers graag iemand uitleg geeft over zijn of haar hobby. Hoe je het beste kan bouwen en wat misschien een geschikt (beginners) model voor iemand is. Wat wil iemand gaan gebruiken voor de aandrijving, wat is iemands budget, wat is zijn of haar ervaring en zo nog meer zaken spelen allemaal een belangrijke rol.

Het is mij wel eens overkomen dat ik een hele verhandeling had geschreven en verwezen naar diverse andere draadjes. Dit met de (bleek ijdele) hoop dat de vragensteller daar gebruik van zou maken. Stelt die figuur de volgende dag een aantal vragen waaruit blijkt dat hij niet de minste moeite had genomen alles te lezen en ook die andere draadjes had gelezen. Hij wilde alleen een kant en klare oplossing op een bordje hebben zodat hij zonder moeite kon gaan vliegen.
Kijk, dan gaat er bij ook een knopje om en laat ik zo iemand aan zijn lot over. Het spijt mij dan zeer maar als zo iemand zelf niet de geringste moeite wil doen hoeft het van mij ook niet meer.

Het zijn vooral de jongeren die zo reageren. Lees de vragen over een school werkstuk er maar eens op na. Vele denken dat wij een kant en klaar stuk voor hen gaan maken. Op het moment waarop wij zeggen dat ze zelf ook aan het werk moeten zijn er problemen.
Let op er zijn wel degelijk jongeren die het wel "goed" doen!!! Die jongens (helaas weinig meisjes) stellen vragen waaruit je kan opmaken dat ze zelf al bezig zijn geweest. Vragen over details of over zaken die ze gewoon niet begrijpen. Daar is helemaal niets mis mee want daar leer je nu juist van. Zulke jongeren help ik graag omdat ik destijds op precies de zelfde manier bezig ben geweest. De techniek heeft mij altijd geïnteresseerd en als ik ergens iets tegen kwam dat mij aantrok ging ik er op af. Je had de beurs Techniek in vrije tijd in Utrecht. Volgens mij ben ik op elke beurs geweest en ik heb daar m'n ogen uitgekeken en heel wat van de daar aanwezige modelbouwers de oren van hun hoofd gevraagd.

Hallo Ernst,
hallo @Wasp250:,
hallo forumleden en forum lezer,

Ernst heeft hier wat interessante aspecten genoemd:

-als je hier op het forum een antwoord krijgt, die je niet wild horen,
-of een advies krijgt, die je niet volgt,
-of het lukt niet, wat ook die prognose van de antwoordgever was
-en vele meer

dan is toch niet de antwoordgever veraantwort
of dan is het toch niet een slechte forum,

ik maak zeker geen reclame voor dit forum,
maar het is 'n forum, wat mij naast 'n goede winkelier
veel geholpen heeft en geld bespaard heeft,
(bijna hetzelfde heb ik verder boven al geschreven, sorry)

Ik heb geen winkel,
en ik ben ook niet Rockefeller,
ik ben Helivlieger en Wildvlieger met plezier

Heli-Uwe

Back