Eer dat ik aan deze hobby begon, heb ik mezelf ook even goed ingelezen, gekeken en meer wat het nu precies inhield, en daar heb ik mijn conclusies uit getrokken. Tot nu toe heb ik er plezier van en daar gaat het dan uiteindelijk om.
@Wasp, daar sla je meteen een spijker op een kop.
Ook in scheepsdeel komen veel nieuwkomers. Sommigen serieus, hebben zich, net als jij, georiënteerd in de materie, weten wat ze mooi vinden en weten waar hun grenzen (qua kunnen en budget) liggen.
Er zijn ook andere types.
"Hoi ik ben nieuw in de hobby en wil een boot bouwen ik heb die gele sleepboot zien varen (iets met happy of zo) en die wil ik graag maken. hoeveel kost die en wanneer zou ik kunnen varen? Ik hoop op veel antwoorden." Een fake-bericht, maar zo zijn er velen.
Ik probeer dit soort types eerst te peilen wat hun daadwerkelijke ervaring is. Meestal blijkt die 0,0 te zijn of ze hebben wel eens een statische Tamiya-auto in elkaar gemeubeld. En als ik ze dan (nog steeds netjes) wijs op het feit dat die gele sleepboot "Happy Hunter" heet, dat daar een enorme berg info over op het forum staat en dat die als eerste RC-model écht te hoog gegrepen is, heb je de volgende variaties:
1) (zeldzaam, maar ze zijn er) De starter krijgt een aantal zelfde type reacties, krabt eens achter de oren, en gaat vervolgens beginnen met een simpel startersmodelletje. Heeft veel vragen, maar produceert uiteindelijk een leuk modelscheepje.
2) De starter krijgt een aantal zelfde type reacties, gaat tóch stug door op de ingeslagen weg, maakt blunder na blunder, wordt daarop gewezen, (soms netjes en soms inderdaad bot) en op een gegeven moment heerst er een grote radiostilte.
3) De starter reageert meteen furieus, gaat beginnen, haakt na een aantal reacties (Je kunt dat beter niet zo doen, dat gaat je je motoren kosten!!) af en verschijnt onder een andere naam, maar met dezelfde ellende op een ander forum.
Er zijn zát mensen die de mede-modelbouwer willen helpen. Met soms eindeloos geduld. Iedere sectie kent er wel een aantal. Heel veel waardering voor die mensen!
Maar bij mij is het geduld op een gegeven moment op.
Iemand hoeft mijn oplossingen niet voor zoete koek aan te nemen, want ook ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar ik verwacht wél van iemand dat, als hij een vraag stelt, en ik er een antwoord op geef, dat hij dat antwoord op z'n minst leest. Bij sommige lieden zie je aan de vervolgvragen dat ze niet eens hebben gelezen, of ze alleen maar een antwoord willen lezen dat overeenstemt met hun eigen (onervaren) mening.
Op dat moment stopt het bij mij en begint mijn laatste bericht in zo'n draadje met de woorden: "Beste brave zooiensteker..." waarna ik hem het beste met zijn "project" wens.
Is dat bot? Nou, soms kan ik inderdaad behoorlijk bot overkomen. Iemand heeft echter wel z'n best moeten doen om het zover te laten komen.