Steeds minder lees ik hier echte positieve reacties op nieuw komers in de modelbouw

Dit topic heeft zijn doel bereikt , beste lezers. Ik hoop dat het in de toekomst ook zo blijft. Wat mijn betreft mag hier wel een strikje omheen (slotje).

Iedereen bedankt voor de reacties.

groeten Theo

Ik ben dus van mening dat er meer hulp moet en kan worden geboden aan de nieuwkomers in de modelbouw sport. Maar blijkbaar vinden veel lezers het meer prettiger om de nieuwkomers maar af te blaffen, en hun zoveel mogelijk geld uit de beurs te kloppen.

En word er dan eens hulp aangeboden word het advies volledig in de wind geslagen en gaan ze alsnog met parkfly ontvangers op 450 size heli's zitten prutsen...

Pffff,

lekker figuur ben je, op het ene topic geef je advies, en hier doe je net alsof ik het niet weet??

zo jammer dit, maar ik heb hier wel een klacht over ingediend :(

2 stapjes hoger staat wat van ''doel bereikt''
en nu gaan we klachten indienen,
Eerlijk, wat is dat voor onzin ???
:bye:Uwe

Eer dat ik aan deze hobby begon, heb ik mezelf ook even goed ingelezen, gekeken en meer wat het nu precies inhield, en daar heb ik mijn conclusies uit getrokken. Tot nu toe heb ik er plezier van en daar gaat het dan uiteindelijk om.

@Wasp, daar sla je meteen een spijker op een kop.
Ook in scheepsdeel komen veel nieuwkomers. Sommigen serieus, hebben zich, net als jij, georiënteerd in de materie, weten wat ze mooi vinden en weten waar hun grenzen (qua kunnen en budget) liggen.

Er zijn ook andere types. "Hoi ik ben nieuw in de hobby en wil een boot bouwen ik heb die gele sleepboot zien varen (iets met happy of zo) en die wil ik graag maken. hoeveel kost die en wanneer zou ik kunnen varen? Ik hoop op veel antwoorden." Een fake-bericht, maar zo zijn er velen.

Ik probeer dit soort types eerst te peilen wat hun daadwerkelijke ervaring is. Meestal blijkt die 0,0 te zijn of ze hebben wel eens een statische Tamiya-auto in elkaar gemeubeld. En als ik ze dan (nog steeds netjes) wijs op het feit dat die gele sleepboot "Happy Hunter" heet, dat daar een enorme berg info over op het forum staat en dat die als eerste RC-model écht te hoog gegrepen is, heb je de volgende variaties:

1) (zeldzaam, maar ze zijn er) De starter krijgt een aantal zelfde type reacties, krabt eens achter de oren, en gaat vervolgens beginnen met een simpel startersmodelletje. Heeft veel vragen, maar produceert uiteindelijk een leuk modelscheepje.

2) De starter krijgt een aantal zelfde type reacties, gaat tóch stug door op de ingeslagen weg, maakt blunder na blunder, wordt daarop gewezen, (soms netjes en soms inderdaad bot) en op een gegeven moment heerst er een grote radiostilte.

3) De starter reageert meteen furieus, gaat beginnen, haakt na een aantal reacties (Je kunt dat beter niet zo doen, dat gaat je je motoren kosten!!) af en verschijnt onder een andere naam, maar met dezelfde ellende op een ander forum.

Er zijn zát mensen die de mede-modelbouwer willen helpen. Met soms eindeloos geduld. Iedere sectie kent er wel een aantal. Heel veel waardering voor die mensen!

Maar bij mij is het geduld op een gegeven moment op.
Iemand hoeft mijn oplossingen niet voor zoete koek aan te nemen, want ook ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar ik verwacht wél van iemand dat, als hij een vraag stelt, en ik er een antwoord op geef, dat hij dat antwoord op z'n minst leest. Bij sommige lieden zie je aan de vervolgvragen dat ze niet eens hebben gelezen, of ze alleen maar een antwoord willen lezen dat overeenstemt met hun eigen (onervaren) mening.
Op dat moment stopt het bij mij en begint mijn laatste bericht in zo'n draadje met de woorden: "Beste brave zooiensteker..." waarna ik hem het beste met zijn "project" wens.

Is dat bot? Nou, soms kan ik inderdaad behoorlijk bot overkomen. Iemand heeft echter wel z'n best moeten doen om het zover te laten komen.

ik ben Helivlieger

Uwe,

Iedereen maakt wel eens een foutje:mrgreen:

Stevo;)

Veel mensen zijn gewoon ook onrealistisch naar deze hobby toe, ik ben zelf als 12 jarige begonnen met deze hobby (vliegtuigen dan). Dan ging ik voordien als pré-puber naar de lokale airshow kijken en zag je mensen als otto muller met een 747 de revue passeren. Ik kan je zeggen dat je als joch dan geen boodschap had aan het feit dat je beter met een Taxi van Graupner begon. Nee, je zou die 747 ook bouwen en er binnen de 6 maanden mee vliegen (het heeft tot aan mijn 23 ste geduurd tot ik mijn eigen 4 motorige C130 had in de zelfde grote).

Vragen als :

Wie zal dat betalen wie heeft zoveel geld (*****)....kwamen als pré puber niet bij me op.....

Expertise of ervaring? onbestaande....

Waar die jongeren (ikke dus) vroeger noodgedwongen een club moesten opzoeken kunnen ze nu (in theorie) een vliegtuig vliegende krijgen vanachter hun PC, uitvoerig oefenen op de sim+ forum + PnF toestellen die geen reet kosten en laat ons toe om te zeggen gewoon goed vliegen in tegenstelling tot die krengen waar wij mee begonnen.

Is deze stelling hierboven waar? gedeeltelijk wel, er zijn hier leden die op die manier hebben leren vliegen, forum opsnorren advies, vliegtuig in de lucht, de grond in weer forum en opnieuw van het zelfde (tot de 10de macht).

Laat het nu daaraan zijn dat de jongeren zich meestal optrekken (zie het als stevo met otto muller). ook al zijn die mensen die op voormelde manier slagen misschien 5 a 10 % van de actieve leden op dit forum

Wat ze daarbij vergeten is dat 90% het op de andere, klassieke, manier heeft moeten leren.

Soms heb je al 100 posts nodig om dat in hun hoofdje te prenten voordat we eigenlijk tot de core business kunnen komen, dat niet iedereen die ambitie heeft of het geduld hier op dit forum is bezwaarlijk een zonde.

Ik heb soms (noem het mensenkennis) bij de eerste post van iemand door "dit wordt iets of niets met deze jongen". Die mensen die je een trap onder hun kont geeft komen, als ze het echt willen doen, toch terug.

Hoe ik dat allemaal weet? Laat me nu net één van die jongeren geweest zijn die onnoemelijk veel trappen onder zijn kont heeft gehad op de club, om daarna telkens terug te keren.... It's in the blood....

(*****) [media=youtube]y5Yei7oG40k[/media]

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had er een tijdje terug 1 in de autohoek

Hoi, ik ben ###### en ik heb 2e hands een autogekocht.
Ik heb gereden, hij maakt een raar geluid.
Gister een knal, en hij reed niet meer.
Wat is dit?

De beste man/jongen zette geen schroevedraaier op zijn model, alles wat gezegd werd kon hij wel weerleggen zonder einge ervaring ter zake
De reacties werden na 4 pagina's best agressief (maar wat wil je, als je alles vraagt, maar alle testen niet uitprobeert..)
Lezen en linkjes waren ook niet zn ding

Op een gegeven moment via een klein minitestje heeft hij toch een sleutel op de auto gezet, en zowaar: opeens lag alles uit elkaar
En had hij in no time zn probleem

Dit is nog een mooi verhaal, goed einde.
Maar er zijn er echt veel die zich dus niet laten verleiden tot zelf sleutelen
Zeker in de vliegtuighoek komt dit niet goed, of men moet een dikke huid hebben (ik herinner me nog een topic van alfred, bij de vliegtuigen?)
Heli's is dit nog erger

Veel van de echt agressieve topics zijn terug te leiden op een ts die fout bezig is

ik help anderen graag (ben zelf immers een beginner geweest :rolleyes:)
maar als TS zich niets van aantrekt, is 't voor mij echt over en uit.

soms loopt 't ook totaal uit de hand:
dit bijvoorbeeld

groet,
hoogvlieger

Ik ken TS en ik heb hem geholpen in woord en daad, heb voor hem zijn heli en zijn zender afgesteld, hem meegenomen naar ons vliegclubje etc, ect. Maar er zijn nu eenmaal mensen waarvoor deze hobby niet weggelegd is. En dat voor hen heel moeilijk te begrijpen: TS dit is nix voor jouw echt niet, met alle respect ga wat anders doen.

Ik heb niet dit hele topic gelezen maar........

Als je wil starten met de heli hobby zul je in het begin heel veel ZELFSTUDIE moeten doen, en daar mee bedoel ik dus info zoeken op het internet lezen van HANDLEIDINGEN, kijken van leerzame video's enz enz.

En met zelfstudie bedoel ik dus niet meteen een vraag stellen op een forum, als je de info heel makkelijk zelf met GOOGLE kunt vinden. Dan beginnen de problemen dus al die TS aangeeft......

Ook moet je op een forum goed de gekregen antwoorden en de personen achter de antwoorden kunnen filteren op bruikbaarheid.

Gezien het feit dat dit een groot forum is zul je dus ook een heeeeel goed filter moeten hebben ;)

Ik was er zelf al heel snel achter toen ik 3 jaar geleden begon dat ik dit forum niet helemaal de juiste plaat ws als het ging om vragen stellen en antwoord krijgen.(druk me heel voorzichtig uit). Juist om de redenen die TS aangeeft.

Het beste wat ik elke startende heli hobbiest kan aanraden is HELIFREAK en de filmpjes van Finless Bob. Alle info op een rijtje en elke vraag die je als beginner hebt wordt daar tot in den treure uit gelegd in super handige en uiterst duidelijke video's. Heb je dan nog problemen dan kune je met GERICHTE vragen komen!!!

Verder een puur en alleen heli forum werkt dan het beste voor de overige vragen.

Ik ken topics hier op het forum waar een antwoord wordt gegeven dat begint met;

Ik vlieg zelf geen heli maar..........;).... en daar moet je het dan mee doen.

Dit was mijn duit in het zakje ;)

Gr Gerard.

Laatst bewerkt:
Ik ken TS en ik heb hem geholpen in woord en daad, heb voor hem zijn heli en zijn zender afgesteld, hem meegenomen naar ons vliegclubje etc, ect. Maar er zijn nu eenmaal mensen waarvoor deze hobby niet weggelegd is. En dat voor hen heel moeilijk te begrijpen: TS dit is nix voor jouw echt niet, met alle respect ga wat anders doen.
Charles, of iemand al dan niet feeling/aanleg ((vak)kennis, techniek, oog/hand coördinatie) heeft, staat m.i. los van het onderwerp van deze discussien lijkt me. Hier gaat het over de bejegening van die vermaledijde:sniper:beginners:bad-words:op het forum.

Anderzijds, via een forum is het buitengewoon moeilijk om talent en kennis in te schatten*. Een forum is buitengewoon geschikt voor detailvragen, veel minder geschikt voor de grote hoeveelheid vragen die een beginner heeft. Daarom verwijs ik mensen ook altijd naar clubs/clubjes etc. Dan zie je wat degene die je adviseert wel/niet kan en weet je dat je voorzichtig moet zijn met (goedbedoeld!) advies van iemand die het hoveren net onder de knie heeft. Via forum duurt het wat langer voor de raad-loze beginner de bo... eeeeh ... lammeren van de schapen kan scheiden.

* Vandaar dan ook dit standa
ardtekstje:
Forumtipjes:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan :rolleyes: Er zijn ook mensen die feilloos techniek aanvoelen maar 0,0 communicatie. Zo krijg je een totaal verkeerd beeld van een persoon die hier een vraag stelt. Dat is een nadeel van een forum.

Back