Stekker benamingen

Hallo,

Ik moet een paar JST stekkers bestellen.
Is JST hetzelfde als BEC of zit er nog maatverschil in?
Ze zitten aan een paar lipo's van 850 en 1300mAh.
En is de draad dan 0.5 mm² doorsnee?

Groet Rolf (hij houdt nu even zijn BEC wel tot er antwoord is) :p

JST is een merknaam maar wordt ook courant gebruikt als typeaanduiding voor bepaalde connectors (zoals je die vaak vindt als balance aansluiting op meercellige LiPos). Meestal gaat het dan om de JST-XH variant met een rastermaat van 2.50mm.

BEC (Battery Eleminator Circuit) is iets heel anders, nl. een electronische spanningsregelaar waarmee je een aparte (ontvanger) accu kunt vermijden. Het stekkertje (naar de ontvanger) is gelijk aan een servostekkertje.

Laatst bewerkt:
Bedankt Alpha. Helaas werkt je link niet en google eens op bec stekkers in afbeeldingen dan krijg je alleen die rode JST stekkers te zien

Groet Rolf (hij ziet door de stekkers het stopkontakt niet meer :rolleyes: )

... Is JST hetzelfde als BEC of zit er nog maatverschil in? ...
BEC stekker gaat in ontvangeruitgang, zijn dus servo-stekkers.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Alpha. Helaas werkt je link niet

Link is gecorrigeerd - zie ook Micropuller. JST-XH stekkers zijn doorgaans wit.

Zou helpen als je ff toelicht welke stekker je zoekt (en waarom)? Een balancer kabeltje of een BEC?

Het schema van Ron is niet helemaal compleet - mis nog de balancer kabel van de LiPo.

Laatst bewerkt:
@Ron: dat bedoel ik niet, als je googled op bec stekkers krijg je dit te zien en dat zijn allemaal van die JST stekkers.

@Alpha: zoals gezegd in post 1 zijn het lipo kabels

@Remco: die bedoel ik, maar zijn we nu weer bij vraag 1. Zijn dit dus dezelfde die je in de link hierboven als bec stekker terug vindt?

Groet Rolf (hij kan het echt niet helpen dat Google eigenwijs is)

Beste Rolf,

Het zou toch echt helpen als je nu eens expliciet preciseerd welke type stekker / toepassing je zoekt??

Hoort ie bij een LiPo (zie foto 3 in jouw link)? Preciseer dan aub het LiPo type (merk, capaciteit).
* een Lipo heeft 2 aansluitingen:
* de voedingsaansluiting (power stekker). Hier zijn er heel veel verschillende stekkers, afhankelijk van de stroom
* een balanceraansluiting voor het correct laden van een meercellige LiPo. Dit is vaak idd een JST-XH (witte) stekker.
Hoort ie bij een electronische spanningsregelaar (BEC)?

Groet Johan (die nu afwacht op een duidelijke spec van Rolf - en dan zeker verder wil helpen)

Beste Alpha, het zijn de stroomstekkertjes van plaatje 3.
Op mijn rode stekkertje staat JST daar kan ik echt niets aan doen.
Het enige waar ik door in twijfel raakte is dat er dus ook bec stroomstekkers zijn zoals in dezelfde link staan, die er hetzelfde uitzien (en misschien ook zijn) maar die qua grootte eventueel anders zijn.

Resumé of j4e nu googled op JST of BEC stekkers, google laat dezelfde stroomstekkers zien maar niet de maten, dus: twijfel

Groet Rolf (hij weet echt niet hoe die nog duidelijker kan zijn)

Goede tip die catalogus.

Ik ben er uit heb inmiddels hier gevonden dat het inderdaad hetzelfde is. (op de fotostaat JST)

Groet Rolf (hij bedankt een ieder die hem heeft geholpen zijn onbenulligheid om te zetten in benulligheid :cool: )

Hehe, nu snap ik 'm (zal dus aan mij liggen): het rode stekkertje is de voedingsaansluiting die idd. op de motorregelaar aangesloten wordt (die laatste wordt vaak verkeerdelijk BEC genoemd).

Vermoedelijk gaat het om een JST-RCY type, maar dat zullen de meeste winkeliers zelf niet eens weten.

Hehe, nu snap ik 'm (zal dus aan mij liggen): het rode stekkertje is de voedingsaansluiting die idd. op de motorregelaar aangesloten wordt (die laatste wordt vaak verkeerdelijk BEC genoemd).

Vermoedelijk gaat het om een JST-RCY type, maar dat zullen de meeste winkeliers zelf niet eens weten.

Begrijp je mijn twijfels nu :p
Deze stekkers staan bij veel leveranciers als BEC stekkers te koop.

Groet Rolf (hij denkt dan: eind jaar goed, al goed)

Ik begrijp uw twijfels maar zoals u zelf reets ondekt heeft gaat het inderdaat om het stekkertje dat door veel leveransiers als bec srekker aangeduit word maar dus ook op ontvanger accu,s zitten en ook op sommige andere lipo,s voral 1en 2 s die niet erg veel stroom kunnen leveren

let bij het bestellen wel even op of het mannetjes af vrouwtjes stekkers zijn de maatvoering is verder gelijk

Back