stekker verbinding.

Zit er nog een volgorde in van stekker verbindingen?
Je hebt een mannetje en vrouwtjes stekkers.
Vanaf de batterij gezien.Dan eerst vrouwtje?
Of beginnen met het mannetje?
20230922_114311.jpg

Mvg Ronald

En de gedachte daarachter is dat de rechter stekker iets meer bescherming geeft tegen per ongeluk kortsluiten. Bij de linkerstekker zou een stukje metaal in het stekkertje kunnen geraken met vuurwerk tot gevolg.

Mijn vraag past wel in dit topic lijkt mij:
Heeft het qua gewicht nog voordeel om een deans T stekker toe te passen ipv xt 60?

Momenteel veel xt 60 stekkers waar in het verleden vaak tamiya zat maar bij huidige tijd zijn de goudconnectoren veel beter.
(heel vroeger wel eens een gesmolten tamiya stekker gehad)

Maar nu voor vliegtuigen zijn er ook accu's met JST stekker tot ca 20 amp maar dat lijkt me nogal krap qua contactoppervlak en verder past er geen goede kabel aan van >1 mm2,
De goudconnectoren zoals de deans hebben veel beter soldeeroppervlak.
Hangt het beetje af van gewicht en de verbindingsweerstand.

En nu alles weer aanpassen naar XT30 is ook nogal een klusje dan moeten er weer andere stekkertjes weg.

Daarbij komt dat mijn huishoud weegschaal niet goed onder 2 gram kan wegen en daarmee de meting niet betrouwbaar vind. JST komt wel als lichtste eruit.

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat het gewichtsverschil zo klein is dat het feitelijk geen bal uitmaakt welke je gebruikt. Ik kan me voorstellen dat er modellen zijn waarin elke gram telt maar voor de overgrote meerderheid van de modellen is die paar gram verschil geen enkel probleem.
Een andere ervaring is dat de XT30 connector beter contact maakt en meer stroom veilig kan verwerken dan die T connectoren. Maar dat is echt persoonlijk, er zullen best mensen kunnen zijn die het tegenovergestelde zeggen.

Wat rijdt/vliegt u dat het gewicht zo belangrijk is als ik vragen mag?
Deans wegen zo'n 5 gram per paar:
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?620509-How-much-do-Dean-s-Connectors-weigh
Xt30 zo'n 2 gram per paar en XT60 ongeveer 6 gram:
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2565440-XT30-connectors

Ik zou dan zelf naar de XT30 neigen over de Deans.
Of gewoon goudstekkertjes?
https://innov8tivedesigns.com/2-mm-bullet-connectors.html

Edit: Ernst was mij net voor
Deze gewichten zocht ik idd,
Het gaat om park flyer en indoor vliegtuig waarvan ik de accus ook door elkaar gebruik.

Deans stekker knipte ik altijd af maar nu zou het wel beter zijn dan de jst stekker ook om te solderen met dikkere draden.
Dat brengt totale weerstand wat naar beneden.

Helemaal met wvr eens. Simpele goede steek kontakten van Ø2mm of Ø3mm zijn lichter en kunnen veel stroom geleiden. De overgangsweerstand is ook nog eens een van de laagste wat connectors aan gaat.
Een voorbeeld zijn DEZE contacten maar er zijn er veel meer. Je soldeert ze heel makkelijk en schuift er een krimpkousje overheen, klaar is kees.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: wvr
En dan voor jezelf een vuistregeltje as 'bus aan de plus' van je accu (dan komt mannetje aan de min van je accu).

geen probleem met verkeerd om aansluiten... op je ESC

ja, klopt, theoretisch kan je dan de accu op zichzelf aansluiten = kortsluiting, maar met korte draadjes aan de accu is die kans nihil en goedkoper als een nieuwe ESC, ontvanger en servo;s

Vanwege die lage overgangsweerstand heb ik (bij de modellen waar het er echt op aan komt - F2B electro) korte 4 mm goudstekkers op de accu en 3,5 mm op de motor.
full

full

Ondertussen was ik even weerstand aan het meten met doorgeluste stekker jst en deans:

Het scheelt 0,4 ohm hiertussen.
6c15ccb7e89a7a91c8b07d4ebfa8710b.jpg
36ac69ef12c9246e29f6e7f318dd1a20.jpg

Met 150 watt en 8 volt is een motor ca 20 ampere.
Dat is dan 0,38 ohm (8:20)
Dat is net zoveel als het weerstandsverschil tussen 2 stekkertjes.

Tijd om alle jst connectoren te vervangen denk ik.

Laatst bewerkt:
Die extra paar gram gewicht weegt dan niet op tegen het extra vermogen door lagere weerstand :)

En de net nieuwe accu's toch maar aanpassen, had juist jst stekkers besteld .

879eb1aa38994339a6a6ced541349045.jpg

Resultaat is dat ik de deans stekkers die er nog lagen ga gebruiken tot ca 20 amp. Ipv de jst
Deze accu's geven toch ca 25 c x 0,85 = 20 amp

Laatst bewerkt:
stekkers is gewoon een persoonlijk dingetje.

ik heb ooit een dean zijn veerlipje af zien breken bij een collega piloot.
hij viel na de crash uit de stekker :D
sindsdien ben ik geen voorstander van stekkers die hun hele klemvermogen (in elkaar blijven zitten) van 1 veertje af laten hangen.

losse goudcontacten vind ik persoonlijk een te groot vlamgevaar, 1 keer een krimpkousje niet goed en je bent er al
die rode stekkers voor 4mm goudcontact kreeg ik nooit gesoldeerd en weer in elkaar gedrukt zonder iets te slopen

kies iets wat makkelijk is, wat je makkelijk kan laden
en een beetje multifunctioneel:D

Ondertussen was ik even weerstand aan het meten met doorgeluste stekker jst en deans:

Het scheelt 0,4 ohm hiertussen.
6c15ccb7e89a7a91c8b07d4ebfa8710b.jpg
36ac69ef12c9246e29f6e7f318dd1a20.jpg

Met 150 watt en 8 volt is een motor ca 20 ampere.
Dat is dan 0,38 ohm (8:20)
Dat is net zoveel als het weerstandsverschil tussen 2 stekkertjes.

Tijd om alle jst connectoren te vervangen denk ik.

Overgangs weerstanden worden in de regel niet met een ohm meter gemeten.
Ondanks dat het een redelijke indicatie is,
dient men de spanning te meten over de contacten (met een vooraf bekende constante stroom door de contacten) daaruit bereken je de overgangs weerstand.

Goed idee om een betere weerstandsmeting uit te voeren, voorlopig ben ik al wel even tevreden.
Blijkt wel dat de overgangsweerstand naar de meetpennen minder is als het straks aangedraaid is met kroonsteentje.

Goudcontacten zijn ook wel mooier maar kreeg ze net ook niet goed meer los gesoldeerd zo goed geleiden ze.

Met een gewone multimeter deze lage weerstanden meten is inderdaad niet echt de juiste manier. De weerstand van de meet pen naar de draad of het contacten zal al hoger zijn dan die van de contacten in elkaar. Als je harder op de meetpennen duwt zal de weerstand ook veranderen. Deze manier van meten is dus een heel grove indicatie maar meer niet. Persoonlijk zou ik nooit de conclusie durven trekken dat de ene weerstand lager of hoger zal zijn dan de andere.
..... Goudcontacten zijn ook wel mooier maar kreeg ze net ook niet goed meer los gesoldeerd zo goed geleiden ze.
Dan heb je een soldeerbout met een te gering vermogen/warmtecapaciteit. Met een goede soldeerbout is dit geen enkel probleem. Een goede soldeerbout is een éénmalige investering voor veruit de meeste hobbyisten. Daarbij hoeven ze niet eens goudgeld te kosten.

Overgangs weerstanden worden in de regel niet met een ohm meter gemeten.
Dat kan wel als je een 4 draads meting toepast, moet de universeel meter dat natuurlijk wel ondersteunen en kunnen meten in de lagere ohm bereiken.
Bij zo'n meting wordt de weerstand van de meetsnoeren en de contactovergangsweerstand gecompenseerd door parallel over de meetsnoeren de meetspanning vlak bij het te meten componenten te meten.
Ik kan me zo voorstellen dat niet elke modelbouwer dergelijke meetapparatuur beschikbaar heeft, dat kost vaak serieus wat knaken.

Wat ik meestal tel als overgangsweerstand is 0,003 Ohm per connector.
Dus een + en - is bij elkaar 2x0.003= 0.006 Ohm.

Wat je dan ook nog in de meting mee moet nemen, als aan de connectoren een draadje is gesoldeerd en de meting loopt via dat draadje, dan moet je berekende weerstand van die lengte en doorsnede daar ook nog bij optellen.

Dus in dit voorbeeld, laat ik eens wat getallen aannemen.
Totaal ader lengte 15cm dikte 1mm²
Resulteert in een draadweerstand van 0.0026Ohm.
Tel daar de connector contact overgangsweerstand bij, wordt het bij elkaar.
0.0086 Ohm.

Dat de universeel meter in het plaatje veel meer aan geeft.
In het meetbereik van 200 Ohm heeft deze meter een basis nauwkeurigheid van 0.8%
Meter is technisch helemaal niet in staat om die enorme lage net niet 0 ohm weerstands-waarden zichtbaar te maken.

Om als alternatief een goede meting te kunnen maken, met onnauwkeurige apparatuur, is het een must om een regelbare voeding met stroombegrenzing te gebruiken.
En in plaats van de ohm meter daar de regelbare voeding op aansluiten en een stroom van een paar ampère door de connector heen jagen.

B.v. 3A en dan de spanning bij de beginnende draadjes van de connector meten.
Als daar dan 25mV (0.025V) gemeten wordt, dan klopt mijn theoretisch aangenomen 0.003Ohm connector overgangsweerstand vrij aardig.

upload_2024-3-12_17-40-39.png

Zeg je nu eigenlijk dat de theoretische overgangsweerstand tussen de connectoren niet verschilt?
Dat is nogal een conclusie aangezien de dikte erg verschilt en de aandrukkracht van de deans connector ook veel hoger is.

Verder kan er geen 1,5 mm2 kabel in de jst stekker dus dat kabel verlies is in werkelijkheid ook aanwezig.
Vandaar dat ik obv de grove meting de jst connectoren heb verwijderd

Nb ik heb ook geen regelbare voeding van 20amp. Kan nog wel echte meting uitvoeren op de laatste jst stekker van 2s 460 mAh accu.

Back