Stekkerverbinding bij 3 delige vleugel

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
E

Eric R

Guest
Ik ben een een f3j achtige kist (Diva van Topmodel) aan het bouwen, waarbij de vleugel opbouw bestaat uit 3 delen (middendeel en 2 tipdelen).
Nu ben ik aan het peinzen over de stekkerverbinding tussen het middendeel en de tip (aileron servo zit in het tipdeel).

Omdat dit mijn eerste kist is met een vleugel uit 3 delen :oops: zit ik nog met een paar vraagjes.
- Kan de stekkerverbinding verlijmd worden, of moet je er speling op houden zodat wanneer de vleugel iets wijkt je nog servo bediening hebt.
- Welke stekkers worden over het algemeen gebruikt?
- ect...

Groet
Eric

Bij een andere F3J zwever op ons veld, zag ik de multiplexstekkertjes zitten, verlijmd.

Heb er even geen plaatje van, maar dat is dus een 6 polig stekkertje, meestal groen.

Voor de verbinding tussen vleugel en romp gebruikte die persoon eveneens verlijmde DB9 connectoren (de 'seriele verbinding' van een PC).

Die groene multiplex stekkers vind ik persoonlijk de beste.(soms ook in het rood) Deze kunnen hoge stromen aan per pin, en zijn standaard verguld. Daarnaast is deze 6-polige stekker voldoende voor 4 servo's, dus ook goed voor een verbinding tussen romp<-->vleugel.
Die sub-D connectoren,(gebruikt in oa. de computerwereld voor serieel en parallelle connectie) vind ik niet zo goed. Ze zijn niet altijd verguld, en kunnen dan dus gaan oxideren. Ook gaan ze vrij moeilijk los. Dus wordt er vaak aan de snoeren getrokken. Dat gaat goed totdat de soldeerverbindingen breken of bij kabelbreuk. (meestal precies langs de soldeerverbinding.)
Ook is de oppervlakte tussen stekker en bus niet zo groot. Hoeft geen probleem te zijn, maar bij die MPX stekkers is het wel beter.

Waar ik ook altijd bang voor ben... Zijn de verbindingen waarbij beide connectoren vastgelijmd zitten. Tijdens het vliegen gaat het allemaal werken, en dus misschien ook wringen. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het ook vaak goed heb zien gaan, maar ik zou toch minstens 1 stekker los laten, dan komt hier nooit kracht op te staan.

Deze vind ik dus het beste:
233564_LB_00_FB.EPS.gif

Ik heb ook van die Multiplex stekkers in gebruik. Eerst had ik ze verlijmd in vleugel en romp maar tegenwoordig heb ik ze los aan de vleugelzijde omdat het tamelijk moeilijk is ze goed te verlijmen. Het snoertje een paar centimeter te lang laten zodat je dat de vleugel in kunt duwen, dan gaat het prima.
Waar de draden aan de stekker gesoldeerd zitten doe ik tegenwoordig smeltlijm omheen (uit zo'n lijmpistool), dan gaan ze niet meer los.

Hurri_080201001.jpg

Hurri_080217003.jpg

080620ASW.jpg

Laatst bewerkt:
Dank jullie, voor de snelle reacties, maar ik mis nog steeds een degelijk antwoord.

De vleugel verbinding van vleugel naar romp is geen probleem, hiervoor gebruik ik een zo'n computer stekker (zoals Hezik; een DB9 connector).
Maar de tipdelen aansluiten op het middenpaneel is het probleem.
Het zijn schuimkern/abachi vleugels en ik heb dus geen (holle)ruimte om een gedeelte kabel in terug te stoppen, zoals bij een GFK vleugel.
De delen moeten uiteraad wel direct tegen elkaar komen bij montage.
Ook wil ik eigenlijk de stekkerverbinding niet verlijmd uitvoeren (om te voorkomen de stekker los komt).

Moet ik nu in de vleugel een holte maken waar ik mijn stekker(met stukje draad) kan leggen.:confused:
Of kan ik toch maar beter een verlijmde stekkerverbinding bouwen, die vlak ligt met de aansluitende ribben?

Eric

Als ik jou was, zou ik het verlijmen.

Ja dingen kunnen werken, maar stel je even voor wat er moet gebeuren, wil die stekker geen contact meer maken.

Als jouw vleugel tijdens het vliegen zo uit elkaar gaat schuiven, is je probleem veel groter dan een loszittend stekkertje ;)

De zwever die ik gezien heb is een 'echte F3J zwever', de man vliegt er wedstrijden mee, wint ze ook wel eens.. ik geloof een 'stork' zwever, als je dat iets zegt.

Enige reden om niet te verlijmen is niet het risico op een losgaande verbinding, maar wat PH_AHJ al zegt; je moet de stekkertjes wel precies goed verlijmen, je wil immers je vleugel wel netjes overal laten aansluiten.. en dat kan tricky zijn.

Als je dat niet als probleem ziet, en je ziet het als mogelijk om de door jou gekozen stekkers te verlijmen.. by all means, verlijm ze dan gewoon :)

@Arjan
Ik meen dat Corrien of Ernst of fbk (Frank) geschreven heeft dat het beter is om één van de servo's niet van een ferriet-kern te voorzien.

Eric, bij mijn fantasy heb ik ook de groene multiplex stekkers gebruikt. Ik heb ze aan beide zijden niet verlijmd. De snoeren zijn dus iets ruim bemeten, achter het gat waar ze in zakken heb ik wat piep weggepoerd waar de stekkers en overmatig snoer in kunnen zakken.

7133487e014a6485c.jpg

Mooi ding hoor, die diva. Zal een mooie formatie worden met de fantasy :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Precies zo heb ik het bij mijn ASW (ook schuim/abachi).
@Ron, weet je het zeker? De servo's zitten bijna 1,3m ver weg....ik heb op deze manier nooit iets bemerkt van storingen dus ik ga er vanuit dat het goed is zo. Ben toch wel benieuwd wat de achterliggende gedachte is.

Dank jullie, voor de snelle reacties, maar ik mis nog steeds een degelijk antwoord.

Mijn antwoord was dacht ik wel degelijk degelijk :-)

Hier een plaatje uit een ander draadje:

[58648] shadow-f3j-assemblage-verslagje-en-vliegervaringen

Bij mijn Stork F3J zit het precies zo.

Behalve dat bij mij de Simprop stekertjes níet verlijmd zitten. 2Fast4you lijmt ze wél vast in zijn Shadow.

Voor de verbinding vleugel-romp is de groene MPX in gebruik, omdat romp en vleugel daarvoor af fabriek al voorbereid zijn.

Succes verder

over die ferrietkernen, opgehelderd. Er staat: "Ferrietringen zijn soms aan te bevelen bij erg lange servokabels (vleugelservo's), ......De antennedraad moet een tegencapaciteit kunnen "zien", in de vorm van minimaal 1 servosnoer dus."

Zoals je ziet heb ik er twee, naar de vleugelservo's. En vier zonder. Dus dat zit wel goed :-)

Ik weet het fijne er niet van, maar van iemand die ik vertrouw qua kennisniveau op dat vlak, heb ik begrepen dat ferrietkernen bij onze hobby in praktisch alle gevallen vrij nutteloos zijn, omdat het veel te 'crude' bemeten is.. je moet al exact de juiste kern hebben, wil het helpen.

Als je twisted servosnoeren hebt, schijnt het ook niet nodig te zijn.

Let op.. ik weet dus niet wat waar is, maar deze persoon is niet iemand die niet weet waar het over gaat.. hij kan het ook uitleggen, hoe en waarom, maar dat had ie net daarvoor gedaan, dus ik heb maar even niet doorgevraagd toen.

Mogelijk dat Corrien hier zijn licht op kan laten schijnen?

ah, kennelijk heeft hij dat in andere topics al eens gedaan:
corrien zei:
Dat je op z'n minst 1 servo zonder ferrietkern moet houden heeft met de werking van de ontvangerantenne te maken. Deze heeft namelijk een massa-vlak nodig en daarvoor zorgen de mindraden van de servo's en van de accu. Elke snoer dat van een ferrietkern is voorzien wordt door de antennekring niet meer 'gezien'.

Het is overigens bij servosnoer-lengtes van meer dan 60 cm altijd raadzaam ontstoorfilters te gebruiken. Bij kortere snoeren heeft een ontstoorfilter geen zin en is het zelfs ongewenst vanwege bovenstaande reden.

Corrien zei:
Dat het twisten van bedrading hf-instraling tegengaat is inderdaad ook mijn ervaring (vooral met zenders). Ik heb eigenlijk nooit geweten, wat daarvan de reden is, maar wat Alex opgeeft klinkt zeer plausibel. Ik betwijfel echter wel of het twisten van servosnoeren afdoende helpt tegen lange-servokabel-problemen. Ik zie zelf dan ook liever, dat er ook nog ferrietkernen worden gebruikt bij kabels van meer dan 60 cm lengte. "Nog nooit last gehad" wil niet zeggen, dat dit altijd zo blijft. Morgen kan het opeens over zijn. Ik heb dit al heel wat keren van modelvliegers mogen vernemen. Jarenlang gaat het probleemloos en dan opeens gaat het mis en zijn ontstoorfilters noodzakelijk. Hoogfrequent instraling is namelijk een onvoorspelbaar verschijnsel, wat overigens ook altijd reikwijdte-vermindering oplevert.

Zal mijn bron eens vragen hoe en wat :)

Thanks,

Lees ik eerst het stukje van Hezik, waarbij ik het eens ben met de meeste antwoorden.
En dus redelijk ervan overtuigd te zijn om ze toch maar te verlijmen.

Komt daarna dat stukkie van Fotor met het grote zusje van de Diva.
Uuuuhh, weer een probleem :D.

Ik twijfel nog wel een beetje. Maar ik denk dat de losse stekkertjes zoals bij de Fantasy, de eenvoudigste oplossing is. En de mpx stekkertjes liggen al klaar.

@Fotor,
Het is zeker een mooie ranke kist en hij lijkt veel op de Fantasy/Elixir, maar is een stuk lichter gebouwd (1Kg). Maar om echt het verschil te kunnen bepalen moeten ze naast elkaar hangen:cool:.

Eric

Bij twijfel, fotor geloven. Ik heb zelf geen zwever. Ik kan alleen vertellen wat ik zelf bij een andere zwever bij ons op de club gezien heb. Die man had het verlijmd en daar geen problemen mee. Als Foto een zelfde iets heeft, en er wel problemen mee gehad heeft, dan blijkt daaruit dat de man die bijns zweeft, kennelijk geluk heeft.

Maar om echt het verschil te kunnen bepalen moeten ze naast elkaar hangen:cool:.
Er komt weer een heel hellingseizoen aan (hoewel ik deze zomer ook veel op het strand gevlogen heb). Ik hou het weer bijna dagelijks in de gaten, en als er goed weer aankomt ben jij de eerste die het hoort.
Ik vrees dat ik met een beetje wind in het voordeel ga zijn :D.

Kom op, beetje doorbouwen. Gaat best snel met die Topmodel kits.
Boven 5 Bft begint de fun pas ;)

Het is al een wat ouder draadje maar ik heb onlangs de Diva besteld (helaas 4 weken levertijd) en ben dus erg nieuwsgierig naar de vorderingen sinds oktober.
Ik vond dit draadje i.v.m. vragen over stekkeraansluitingen van de vleugel, dus meer dan 100% geslaagde zoekfunctie vandaag!!!

Back