Stekkerverbinding

brand_vlieg

verslagschrijvers
De stekers met goudcontacten kosten waarneembaar veel moeite om ze los te krijgen. Ik hoorde dat er alternatieven zijn. Wat zijn de mogelijkheden?

Hay ik had hetzelfde probleem een busje wd 40 kopen ,is bij iedere doe het zelf zaak of automaterialen wel tekoop .
wat op de stekkertjes spuiten niet teveel uiteraard,en ik denk dat dan je probleem over is. :lol:

WD40 is een soort kruipolie. Dit is beslist niet geschikt voor kontakten.

Wees blij, dat de stekkers moeilijk los gaan. Dit betekent, dat ze goed kontakt maken en dus weinig verlies kennen.

ik vind juist goudkontacten erg fijn. Nooit een slechte verbinding door corrosie ed.
Bij mij gaan de stekkers ook nog makkelijk los. Ik weet niet welk formaat je gebruikt, misschien ligt het daar nog aan. Ik gebruik zelf de 2mm en de 4mm. Als je de stekkers goed gesoldeerd hebt, kan je toch ook aan de draad trekken?

Olie is voor de verbinding weer niet zo goed. Volgens mij geleid olie niet zo goed.... Ik weet alleen niet of dit nog goed genoeg is.

Ik zou in iedergeval niet afstappen van goudkontacten. (altijd) weinig weerstand, dus minder spanningsverlies= meer vermogen voor je motor.

Je wil zo weinig mogelijk verlies in de stekkerverbinding. Nu gaat deze een beetje stroef hetgeen betekend dat je weinig verlies hebt en dan ga je er WD-40 (olie) inspuiten om te zorgen dat je de stekkers makkelijk uit elkaar kan trekken. Hierdoor loop je dus het risico dat je door die olie weer meer verlies krijgt. Goeie actie dan.

Beter een goed contact doordat het zwaar gaat dan een slecht contact omdat er olie en/of vuil tussen zit.

Ik heb me ooit eens laten vertellen dat goudcontactstekkers (in het algemeen, niet alleen modelbouw) gemaakt worden om eenmalig contact te maken. Na enkele keren de stekkers in en uit te steken is de goudlaag die voor de lage overgangsweerstand zorgt verdwenen. Dit waren overigens mensen uit de hifi wereld die me dit vertelden.
Maar al zou dat zo zijn, het zijn wel fijne stekkertjes.

Die stekkers in de geluidsindustrie zijn idd van een totaal andere kwaliteit dan welke wij in de modelbouw gebruiken. Welke dat beter zijn in het dagelijkse gebruik voor ons is mij helaas niet bekend.

Het zal dus best mogelijk zijn dat die geluidsstekkers de goudlaag op een geheel andere manier hebben opgedampt en dat deze veel sneller slijten dan de door ons gebruikte stekkers. Door de bot genomen zijn de meeste stekkers gewoon van nikkel of koper gemaakt en is daar een heel dunne laag goud opgedampt. Bij veel draaien en in elkaar schuiven gaat deze laag idd soms vrij snel kapot. Bij onze stekkers is tegen die tijd het veertje allang versleten en ben je toe aan nieuwe stekkers.

Bij mij gaan ze ook stroef. Als het echt niet los wil, gebruik ik twee fijne tangetjes om ze uit hun innige omhelsing te verlossen.

Inspuiten met contactspray heeft een weinig positief effect, zij het van korte duur.

60_100.JPG

Ik heb nog niet de moeite genomen om te meten of dit enig effect heeft op de verbindingsweerstand.

Dit is een uiterst interessant draadje op RCGroups over de weerstand van diverse typen connecters:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=251711&highlight=resistance+plugs+

maar als ik het goed heb geleid silver beter als goud.
ook in de hf techniek gebruiken ze alleen maar zilver.
zelfs de oxide van silver geleid nog goed [als het zwart word]
weet iemand waarom we dan toch overal goud zien .
behalve dan in prof toepassingen leger app en meet en regel app.

groeten wiebe

Tja ieder zijn eigen mening uiteraard,bij mijn heli,s en vliegtuigen niet teveel md 40 gebruiken uiteraard gewoon op het mannetje met een doekje wat doen,en geen olie film uiteraard. :lol:
Bij mij doet het wonderen ,maar ieder zijn mening uiteraard.
Groet Jan.

De steker van de accu doorsnijden (als je die rode bedoelt).
Dan kan je ze een voor een los trekken.

Back