Stenentrailer voor achter Scania R470

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Bakkers, 20 sep 2009.

  1. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik denk dat ik een combinatie maak voor de hydrauliek de pomp op het chassis en de stuurventielen op de onderwagen van de kraan. maar voorlopig zie het nog als een uitdaging omzelf de gehele hydrauliek te bouwen zowel de pomp stuurventielen als de cilinders.

    Maar eerst ga ik de kingpin besturing maken althans alvast het begin ervan, op dit printplaatje kan ik dan ook meteen de besturing maken van de luchtpomp voor de luchtvering met de stuurventielen.

    dat is inderdaad ook een mooi voorbeeld kan ik toch een aantal dingetje mooi van afkijken.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    De snelheid van de meeste autolaadkranen hangt af de grote van de kraan.
    Kleine kranen "draaien" veel sneller als hun grotere broers.
    Ook het type PTO, eigen aandrijfmotor, hydroliekpomp en het aantal (soms worden er wel twee pompen gebruikt) bepaald de snelheid van een kraan.
    Over het algemeen zijn de "stenentrailerkranen" toch van een wat kleiner type (tot 20-25TM), en zullen toch redelijk snel werken.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Ik ken deze kraan van die Duitser, dit gaat echt niet goed werken hoor !
    Hij gebruikt messing tandwieltjes met daarin schroefdraad en hij gebruikt messing schroefdraad, dit heel snel slijten en invreten, zeker als er kracht opkomt !!
    Messing op messing dat wil namelijk niet, zoals staal op staal niet wil, of aluminium op aluminium, dat wil ook niet !!
    Nou zal jij zeggen, hmmm en stalen tandwielen dan ??
    Maar goede stalen tandwielen zijn gehard, als dat niet zo is dan zullen deze ook heel snel inslijten.

    Als jij een kraan gaat maken met het schroefspindelsysteem, zou ik jou adviseren om brons te gebruiken voor de schroefspindel-blokjes en staal voor de schroefspindeltjes, dan loop je tenminste niet het risico van inslijten en invreten.
    Het beste is om trapezium schroefdraad te gebruiken !!

    En ja, optisch vind ik die kraan van die Duitser ook niet zo mooi !!

    Maar dat is mijn mening hé, dit hoeft niet ieders andere mening te zijn hé.

    Ook wil ik de kraan van de Duitser niet afkraken hoor, ik wil alleen jou maar een goed advies geven, want ik zou het jammer vinden, als je er heel veel werk van maakt en het blijkt achteraf niet goed te werken !
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    het prijskaartje van een hydrauliek oplossing tikt erg snel door:

    de ventilen zijn nog de grootte ook, je zult de kleine nodig hebben.

    0H110 Mini-Pumpe mit Rundtank 359.50 €0H503 Steuerventil 3-fach 182.00 €
     
  5. Chris Cross

    Chris Cross

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Anna Paulowna
    me oom rijd met oude stenentrailers in de bollen.

    die van voorttrans

    aan de kraan zit dan een pallethaak.

    als jullie er intresse in hebben wil ik wel eens van verschilende type kranen/opleggers foto's maken.

    hier alvas 2 voorbeelden

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  6. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Zo na een lange tijd van geen update's nu toch weer een update. Inmiddels heb ik het chassis voor een groot deel klaar. de 3 assen zijn nu af met de lucht veren. Ook is nu de servo voor de stuurassen gemonteerd en getest. Het lijkt erop dat het al heel aardig werkt. er moet wel nog het een en ander afgesteld worden.

    [​IMG]
    gemonteerde luchtveer.


    [​IMG]
    stuurservo stand neutraal.


    [​IMG]
    stuurservo stuurstand.


    Met de kerstdagen hopelijk tijd om aan de luchtleidingen te werken zodat deze niet in de knel komen bij het sturen van de assen.

    Als dit gereed is kan er begonnen worden aan de laadvloer van de trailer.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bob,


    Nou, dat ziet er mooi uit hoor, die luchtvering, ik ben benieuwd hoe het werkt en of het ook goed veert als je de stenentrailer gaat beladen !
     
  8. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    ik hoop van wel. nu rij ik nog rond zonder de veren op te pompen. en ze zakken nog niet in elkaar.
    Volgens mijn berekeningen moet ik ongeveer 2 kilo per balg kunnen dragen (2x6=12 Kg).

    Maar ik heb nog geen idee hoe zwaar de laad vloer en de kraan gaat worden.
     
  9. truckspotterdenny

    truckspotterdenny

    Lid geworden:
    31 dec 2009
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Haelen
    Mooi gedaan het onderstel.

    M.V.G
     
  10. stephen

    stephen

    Lid geworden:
    18 okt 2009
    Berichten:
    42
    Hallo,

    Netjes gedaan.

    Nog over die kraan,
    Je moet misschien even investeren maar het is wel een zeer mooie kraan
    Penz

    Mvg
     
  11. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Klopt heb je gelijk in ik heb dan meer naar de autolaadkraan van Leimbach gekeken zeer mooie kraan.
    Maar ik zie het als een echte uitdaging om de kraan en het hele hydrauliek systeem zelf te gaan maken.
    en ik weet al dat hier veel tijd in gaat zitten.

    Onder tussen ben ik ook nog druk bezig met de extra verlichting van de Scania in de zonneklep en lampenbeugel voor de gril.
     
  12. stephen

    stephen

    Lid geworden:
    18 okt 2009
    Berichten:
    42


    Hallo,

    Ik heb nog een paar vragen over de luchtvering:

    Hoe word dit geregeld ? Door middel van een compressortje, maar is dan niet zo je accu leeg ?

    En hoe kan je het maken dat de compressor afslaat als die op goede druk staat ?
    waar heb je de luchtbalgen vandaan ?

    Misschien nog een tip, als je toch je kraan helemaal zelf wil maken, heb je als eens gedacht om je kraan op lucht te laten gaan ?

    (Dat laatste is maar een idee heeft lego techniek ook werkt prima
    Foto's van de zuiger op aanvraag als hier animo voor is.)


    Mvg stephen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2010
  13. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ja ik heb een kleine luchtpomp die tot max. 1Bar kan pompen.
    op deze regeling heb ik een analoge druk meter zitten die werkt tot 1 Bar.
    dit alles wordt aan gestuurd via een microcontroller.

    als heet systeem op druk is wordt de pomp uitgeschakeld en blijven de balgen op druk.

    de balgen zijn gemaakt van een binnenband van een fiets die op 2 proppen gelijmd zijn.
     
  14. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    ESC met eindschakelaars

    Hallo Allemaal,

    Ik kom er even niet meer uit en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

    voor mijn stenentrailer ben ik bezig met de spindel aandrijving die er voor moet gaan zorgen dat de kraan over de laadvloer kan rijden. De snelheid waarmee dit gaat wil ik kunnen regelen met een ESC. Maar ik wil ook voorkomen dat de spindel moer op het einde vastloopt (mechanisch).

    Dus nu denk ik er aan om eindschakelaars te gaan gebruiken. die dan de beweging in die richting blokkeerd. de motor kan dan alleen stoppen met draaien, of als je de stick de andere kant op beweegt weer van de eindschakelaar af rijden.

    zie de schematische weergave van de spindel. wie heeft hier een goede oplossing voor.
    [​IMG]

    ik heb zelf nog geen oplossing voor een combinatie ESC met eindeschakelaars.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    met diodes kun je dit doen.

    de schakelaar verbreekt dan de directe verbinding van de regelaar naar de motor. en een sper diode komt in.

    hierdoor kan de stroom nog maar 1 kant op.
    [​IMG]

    *wel even testen voordat je het zo doet heb het even snel uit de duim gezogen om het zo maar te zeggen ;).
    de diodes en schakelaars moeten wel de stroom aan kunnen die je motor trekt.

    J2 onderbreekt rechtsom,
    J3 onderbreekt linksom
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2010
  16. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    mooi schema ;)

    maar ik zou wel een weerstand inbouwen voor de diodes, kwestie van ze niet door te branden :D
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ??? weerstand tegen doorbranden??? gewoon diodes nemen die de stroom van de motor aan kunnen... en anders een zekering.

    weerstand lijkt me niet gewenst?
     
  18. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er wel Interessant uit. Zal er binnenkort eens een test opstelling maken en kijken hoe het functioneerd. Als het werkt is het el lekker eenvoudig.

     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bob,

    Waarom drijf je de wieltjes van de verrijdbare kraan niet aan met een klein elektromotortje met vertraging van Lemo-Solar.
    Veel eenvoudiger dan met een schroefspindel en waarschijnlijk ook veel goedkoper !!
     
  20. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ik denk dat de wieltjes niet genoeg grip zouden hebben om de kraan goed te laten rijden. Scheelt dat de spindel niet zo duur is. Maar ik heb wel even naar de motortjes gekeken Piet. Ik heb ze nog niet eerder zo klein gevonden. deze kan ik mischien wel op andere plaatsen in de kraan gebruiken.
     

Deel Deze Pagina