Stenentrailer voor achter Scania R470

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Bakkers, 20 sep 2009.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    conrad verkoopt ook een klein motortje welke je volgens mij ook wel kwijt moet kunnen?
     
  2. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Belgiƫ, omgeving Mechelen en Antwerpen
    @ cheeta: je hebt inderdaad gelijk ;) bij diode dacht ik spontaan aan die van in ons labo op school ;) dat zijn maar kleine diodes die tegen max 0.5A kunnen ;) het is inderdaad niet gewenst, die weerstanden dus een goede keuze van de diode sluit dat uit ;) sorry voor de verwarring ;)
     
  3. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Beste forum leden na heel lang afwezig te zijn geweest op dit forum en dus ook niet met deze hobby bezig ben geweest. Heb ik besloten om deze mooie bezigheid weer op te pakken.

    na een kamertje te hebben ingericht als modelbouw ruimte ben ik weer ijverig begonnen.
    Ik heb besloten dat ik nog steeds mijn oude project wil gaan afronden.
    In de afgelopen 10 jaar is er veel gebeurd op technische gebied zo dus ook mijn ervaring met techniek.
    Hieronder wil ik jullie alvast een voor proefje laten zien en de huidige status.
    tegenwoordig kan je met behulp van een 3D printertje al hele mooie dingen maken.

    Ik ben heel benieuwd wat jullie van onder staande afbeelding vinden.

    [​IMG]
     
    Marker, Schots en Scheef, Vonk en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Smaakt naar meer!
     
  5. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ro-tje, trialrolf, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi kraan, maar je kunt de cilinder om de armen uit schuiven ook in de arm onder brengen. Zie de Palfinger kraan van de NVM ook 3D en zelfde schaal. 20190303_170023.jpg
     
  7. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Dit is ook een mooie kraan.
    Maar zijn van deze kraan ook alle cilinders elektrisch aangestuurd?
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Jazeker, allemaal van die minimotortjes van Alie, ik dacht allemaal 300 rpm.
    Dit is de test uitvoering, er zijn inmiddels een paar wijzigingen doorgevoerd.
     
  9. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Nog eventjes snel een kleine update.
    Ik kon het niet laten om toch even snel een paar ESC aan te sluiten en eventjes te testen hou de kraan gaat bewegen.
    Het is nog lang niet af maar het ziet er al niet slecht uit.

     
  10. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Erg mooi om te zien. Dat was voor mijn kraan op de stenentrailer nog een stapje te ver.

    En ik heb even aandachtig je foto's en filmpje bekeken. Ik zie dat je moet woekeren met de ruimte voor de motors en servo en voor praktische oplossingen heb gekozen.

    Klopt het dat je twee keer kunt uitschuiven? Worden deze 'cilinders' dan tegelijk aangestuurd?
    Ga je de draden doorvoeren met een sleepring?
     
  11. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Ja het valt niet mee om alles passend te krijgen. je moet veel concessies doen. Je wil alles laten functioneren maar daar heb je weer niet de ruimte voor. dus dat vergt wat aanpassingen.
    Maar ook wil je dat de proporties van de onderdelen en het model goed blijven. dus het blijft afwegen welke keuze je maakt.

    Ik heb wel nog aan een sleepring gedacht maar ik wil de kraan eigenlijk maar maximaal 360graden laten draaien. dan zouden de kabel gewoon door het hart kunnen. Ik heb hier nog geen beslissing in genomen.

    Eerst moeten er nog wat mechanische problemen opgelost worden. ik gebruik geen eindschakelaar dus de spindels kunnen mechanisch vast lopen. dat moet ik nog oplossen.
    de telescoop is inderdaad 2 traps en worden tegelijk aangestuurd.
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
  13. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Het doen van concessie is inderdaad belangrijk. Ik herken de afweging

    Zelf wil ik wel een sleepring gaan toepassen. Geen kans dat je per ongeluk de draden kapot trekt (tenzij je een mechanische rotatiestop toepast.
    HIer had ik wat maatvoering hier gevonden: http://www.sleepringen.nl/miniatuur.html. Helaas nog geen prijzen.

    Voor deze stenenkraan kun je natuurlijk ook buitenom de hoofdmast. Idem aan de hydrauliekslangen bij de 1-op-1.

    Het lijkt mij inderdaad handig om een eindaanslag/begrenzing te hebben voor de cilinder. Vooral voor dat geval dat je iets te enthousiast aan de stick zit.
     
  14. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb bij CTI een draaikrans besteld en kreeg daar een 12 aderige sleepring bij. Afmetingen etc waren zo terug te vinden op Alie E. Dus ook CTI shopt op het Internet.
     
    trialrolf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina