Step down zelf maken voor Gyro

Dacht dat dit betekent dat er weinig spanning over valt... Terwijl ze toch net gebruikt wordt om wat spanning weg te nemen...
...alles is natuurlijk relatief, maar < 1 Volt kan je natuurlijk zien als weinig.

@wrobijns: Ze heffen elkaar niet op en het heeft niets van doen met het eventuele spontaan omdraaien v/d polariteit.

Hij is op twee manieren aan te sluiten. Van zeg, A naar B loopt de stroom over diode 1 en aangesloten van B naar A loopt het over diode 2. (hij is dus ook omgekeerd te gebruiken; "two way")

Zie:
k10381a_2.jpg

en:
k10381a_3.jpg

Edit: Omdat ik de step down tussen de gyro en servo gebruik en alleen maar last had van die extra lengte heb ik de diode in de '+' van de S9257 servo gesoldeerd.

Laatst bewerkt:
Ik zie dit draadje zo even aan en kan even een conclusie plaatsen:

De schakeling met de 2 anti parallele diodes is juist zeer zinvol. Waarom ze een lowdrop versie genomen hebben weet ik niet, waarschijnlijk is 5,5 volt ook wel goed.
Ik heb het even niet opgezocht maar is de HER series diodes niet ook een snel type diode? Dat lijkt mij in ieder geval zinvol. De hoge aanstuurfrequenties van de servo maken dit m.i. zinvol.
Dan de 2e diode. Deze is wellicht geplaatst om "reverse" stromen goed op te vangen. Je zou ook een condensator na de diode kunnen plaatsen.
Ik neem eigenlijk aan dat de fabrikant er goed over nagedacht heeft en getest heeft. Een condensator zou voor de goede werking misschien weer zo groot moeten zijn ,dat je (te) forse inschakelstromen generereert.

Ik zou voor de anti parallelle schakeling gaan met de genoemde diodetypes.

Steven

Hoi Steven,

De HER diodes zijn inderdaad snelle types. Het zijn zogenaamde "gelijkricht-diodes".

Maar kijk nog eens goed naar het bericht en de foto's/schema's die Helihabit hierboven geplaatst heeft.

-Je kan het stepdown-kabeltje gebruiken om van je ontvanger of gyro naar je servo te gaan: het stekkertje steek je dus in de ontvanger en in de contrastekker plug je de servo. Eén van beide diodes is in doorlaat.

-Je steekt het kabeltje in de ontvanger maar aan de andere zijde sluit je een ESC of accu (5 cell nimh) aan die te hoge spanning levert voor je ontvanger/servo's.
De stroom loopt nu dus NIET van de ontvanger naar servos/gyro maar net andersom: van de spanningsbron naar de ontvanger... Nu is de andere diode in doorlaat.

Daarom dus dat er twee diodes in tegengestelde richting inzitten omdat de stroom afhankelijk van de toepassing in één ofwel in de andere richting kan vloeien.
Met slechts één diode zou de stroom in slechts één richting kunnen vloeien en zou je het kabeltje NIET kunnen gebruiken om de ontvanger te voeden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gelijk hebt Slomo. De 2 diodes zullen hiervoor zijn. Anders heeft de 2e diode echt geen zin.

Overigens, een gelijkrichter diode is doorgaans helemaal niet snel.
De Her503 diode is een 5A diode. Dat is dus voor vrijwel alle applicaties ruim voldoende.
Deze diode is niet een snelle schakeldiode, maar dat heb je ook niet nodig. dus dat is geen enkel probleem.
De spanningsdrop is ongeveer 0,6V-0,9V. Afhankelijk hoeveel stroom erdoor heen gaat.
Lijkt me een prima diode. Mocht je zoiets willen nabouwen pak dan een vergelijkbare diode.

Ha Michiel, je hebt gelijk zie ik nu ik de datasheet nog eens goed bekijk. M'n engels is niet zo best meer....:oops:

Maar gelukkig heeft Helihabit de werking van het "systeem" gevonden :
Hij is op twee manieren aan te sluiten. Van zeg, A naar B loopt de stroom over diode 1 en aangesloten van B naar A loopt het over diode 2. (hij is dus ook omgekeerd te gebruiken; "two way")

Laatst bewerkt:
Steven
Jij gaat er van uit dat er signaal op de lijn staat.
Dit is niet zo. Hij zit alleen in de voedingslijn. De signaal-lijn blijft ongemoeid.

Bas,
Michiel vliegt op 4,8V en heeft dus geen step-down nodig.

Ik ga dus voor de enkele diode versie.
Aangezien ik hem zelf maak weet ik wel hoe om ik hem aan sluit :p

Je hebt gelijk Walter, ik was afgeleid door het feit dat de stroomafname van de heckservo verschrikkelijk pulserend is en dat de electromotor EMK terug geeft maar het zal nooit tot reverse stromen komen.
Een enkele diode is okay.

steven

Als je nog waarde hecht aan mijn mening: Ja een diode is goed wordt zelfs door CSM verkocht als goede optie voor step down. Oh en dat je dan nog steeds 5,3Volt hebt dat maakt niet uit, want ik weet niet of je ooit je NiMH paketten van 4300 onder belasting hebt gemeten maar die geven ook als ze vol zijn wel 5,5Volt hoor iig dik boven de 5V. Dus maak je geen zorgen zolang je niet boven de 5,5 uit komt is het ok! (ik ga het in mijn elektro ook zo gebruiken met een Turnigy (die heb jij ook toch?) Gewoon een 5A diode nemen en dus een silicium variant. (die zijn meestal zwart, die germanium meestal van glas)

LET OP! Ik zag een keer voorbij komen 2 diodes, dat kan maar zet ze nooit parallel (je hebt bijvoorbeeld 2 voedingsdraden naar je gyro voor minder verlies, splits de draden dan pas na de diode en niet 2 diodes in iedere lijn, hierdoor halveert grofweg de spanningsval en houd je dus maar 0,3-0,35V spanningsval over) In serie kan wel als je nog meer spaning kwijt wil maar dat lijkt me niet. De door Walter geschetste situatie is eigenlijk het mooist stabiele 6V en dan Diode dan blijft het geheel mooi constant.

Diodes gebruiken om het geha\eel naar beneden te brengen is geen goed plan omdat dan nog steeds de uitgangsspanning zal varieren.

Let op met geschakelde BECs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Er zijn hele slechte die enorm veel stralen wat kan stooren op de ontvanger. De Turnigy 8-15A van Hobbycity is een hele schone en stabiele switching regulator. Deze is gemeten door (ik dacht) Robert Gieske (of zoiets) En deze regulator heeft een zeer bescheiden rimpel die absoluut veilig is te noemen. Als je het precies wil weten zoek eens wat elektro draadjes door, volgens mij in het draadje "90er elektro..."

Greetz,

Michiel.

................ De Turnigy 8-15A van Hobbycity is een hele schone en stabiele switching regulator. Deze is gemeten door (ik dacht) Robert Gieske (of zoiets) En deze regulator heeft een zeer bescheiden rimpel die absoluut veilig is te noemen. Als je het precies wil weten zoek eens wat elektro draadjes door, volgens mij in het draadje "90er elektro..."

Greetz,

Michiel.

Turnigy hier getest bij Gerd Giese : **** BEC + SBEC Mesungen

Als je nog waarde hecht aan mijn mening.

Turnigy (die heb jij ook toch?)

Ik waardeer jou altijd :cool:

En ja, die turnigy heb ik ook. En die ga ik ook voor mijn nieuwe gebruiken met de step-down truuk.

Maar eerst ga ik hem een paar keer vliegen met 4,8V
Ik ben gewoon benieuwd OF het wel iets uit maakt om met 6V te vliegen.
Ik denk het eigenlijk niet namelijk.
We zullen zien.

Back