Stephens Hauling Tupelo MS

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 3 mei 2017.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Echt?
    Of mooi vertaald Nederlands..

    volgens een beroemde uitspraak van een even beroemde voetbal trainer Louis van Gaal:
    "That's another cook..... ehhhh biscuit".....
     
    trialrolf en luchard vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    @ Cor, ja zoiets....

    @ Pieter, het ging niet om de breedte maar de ruimte tussen de achterbumper onder het chassis en de achterwielen dan. Daar past het met goed fatsoen allemaal niet maar we hebben er het volgende op gevonden....

    [​IMG]

    De Casadia methode zeg maar. Zoals nog steeds in de US of A vaak gezien de lichten in het chassis. Dit kun je dan een beetje aankleden met spulletjes uit het restenbakje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zijn even de ledjes voor het grijpen die er nu inzitten maar definitief komen ze er met houdertje in.

    De voorbumper was ook nog een dingetje. Hij was een beetje beschadigd maar ook was de positie niet meer goed.

    [​IMG]

    Ik heb namelijk de body iets hoger gezet. Ik vind het origineel net te laag.

    [​IMG]

    Even kijken of er wat anders mogelijk was. In de rommelbakjes gekeken maar kon niets bruikbaars vinden. De plaatselijke Enorm bracht uitkomst.

    [​IMG]

    2 alu strips van 30mm breed. 1x 2mm dik en 1x 3mm dik. Eens kijken of ik daar wat van kan bakken....buigen zeg maar.

    [​IMG]

    Dit is dan mijn zetbanktafeldingesklemgedoe... of hoe heet zoiets?

    Maar daar kwam eerst dit uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat hoekig exemplaar zoals die massief alu dingen van Lesu. Dit was de 2mm dikke strip. De eerste poging met 3mm ging niet goed. Dat is toch iets te dik voor handbewerking. Zeker als je dan nog 2 gelijkende hoeken wilt maken.

    De 2e was een wat ronder exemplaar. 2 gelijke rondere hoeken maken is met mijn methode best wel een dingetje maar.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vind het goed gelukt eigenlijk. Hier nog vast met 2 zijdig plakband. Ook kun je goed de verhoging van de cabine zien. Ik vind het zo iets stoerder smoelen.

    Dan de definitieve bevestiging. Blinde bevestiging kon ik niet zo bedenken met 2mm dik alu. Deze boutjes had ik net binnen voor de trilexvelgen dus....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vind het wel smoelen en het is anders dan standaard en dat is waar ik naar toe wil. Ik denk dat ik hem zo strak laat en geen lampjes etc erin ga maken. Nog even goed oppoetsen en klaar. Alleen nummerbord met er nog op.


    See Ya
     
    John Vogelaar, arm1948, Marker en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Utrecht
    Mooie stoere US truck
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  4. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Nou, nou Rolf dat ziet er netjes uit en dat dan met “ simpele” middelen
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Het is me nu duidelijk !

    Je hebt de verlichting nu tussen de chassisbalken gemonteerd.
    Je zou ook nog losse achterlichten op de metalen spatlapsteunen kunnen monteren, op het platte gedeelte, waar de spatlappen tussen zijn geklemd.
    Dit zie ook regelmatig in de VS dat de losse achterlichten op het metalen spatlapsteunen van de spatlappen zijn gemonteerd.

    Het is maar een tip hé, het is jouw truck, jij moet de truck bouwen, zoals je de truck wil hebben.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie wel!

    @ Pieter, dan zou ik hele units moeten ontwerpen. Bovendien zit je dan weer met de hoogte. Ik vind dit eigenlijk wel een passende oplossing vooralsnog.
    Past ook bij de stijl die ik probeer te creëren.

    [​IMG]

    De velgen beginnen er ook op te lijken. Voor dus de geheel geprinte versie. Ik heb nu zeskant boutjes genomen. Deze velgen zijn dus echt 2 delig en worden door de boutjes bij elkaar gehouden. Even kijken hoe de banden zich houden en of ze er niet af gaan lopen. Anders moeten ze worden gelijmd maar als dat niet hoeft dan liever niet natuurlijk!

    [​IMG]

    De achtervelgen zijn dus de originele Tamiya's met de geprinte inserts zoals op de lowboy trailer maar dan ook met de zeskant boutjes voor de sier..

    [​IMG]

    Ik vind het wel wijs zo. Eerst wilde ik de boutjes op de hub en in de velg zelf nog zwart aanstippen maar ik denk dat ik het zo laat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het draagt weer bij aan de look die ik voor ogen heb. Working Class Hero!

    See Ya
     
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals je al wel weet haat ik die trilex, maar voor een realistische look op een Ami, is het geweldig!
    En als je nog eens een zwaardere "Prime mover" gaat maken, dan nog eens eindreducties in de naaf, dat maakt het dan helemaal af.
     
    trialrolf en arm1948 vinden dit leuk.
  8. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Rolf,

    Wat is dat een mooie Amerikaan aan het worden .

    mvrgrob
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie heren, voorlopig is dit wel weer de laatste amerikaan Cor. Dus misschien in de toekomst nog een keer een ombouw.....of toch een Daycab?
    Eerst maar eens hier mee verder.
     
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Utrecht
    Mooie truck Rolf....jouw Gobe Liner is echt een stoere jongen
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Nijmegen
    Prachtig ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Gr. Charlotte.:bye:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook hier weer een paar kleine dingen. Nog niet alle boutjes zaten in de velgen....Nu wel.

    Ook de op-en-in-stap-treden of hoe die dingen ook heten waren mij een doorn in het oog. Heb veel foto's bekeken en bouwverslagen. De oplossingen die ik vond reikten van weglaten tot zelfgemaakte. Vaak waren ze zelfgemaakt in combi met een inkorting van de cabine. Weglaten vond ik geen optie. Je krijgt dan een kaal gat waar je iets mee moet. De cabine inkorten en/of aanpassen is (nu nog) niet aan de orde. Mogelijk komt er een hele nieuwe cabine in de toekomst maar eerst moet deze voldoen zonder spuitwerk.

    Dus dan even subtiel aanpassen. Eerst eraf halen en dan stukje eraf halen....

    [​IMG]

    Dan links met rechts verwisselen en aan de binnenzijde van de cabine monteren en niet aan de buiten kant. Ter vergelijking de laatste foto.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De boutjes worden nog geverfd. Dit pas bij de eindmontage. Ik weet nog niet of de trapjes nu ook nog een kleurtje moeten krijgen. Daar ben ik nog niet uit.

    Weer een detailtje verder. Nu maar wachten op Post.NL en Ali......Er zijn nog wat dingetjes voor deze truck onderweg maar het duurt allemaal wel langer tegenwoordig!

    See Ya
     
    luchard, Mark300, raoul00123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    En nog een klein dingetje om te kijken of ik een idee ga uitvoeren en hoe....

    De originele achterbumper.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zagen en lijmen.....

    See ya
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik zit een beetje in de maag met het budget voor deze truck. Om hem helemaal af te bouwen heb ik eigenlijk een Beier USM RC2 of een SFR-1 nodig. Ik wil nu met al mijn Beier ervaring niet voor Ali oid gaan had ik al eerder besloten en aangegeven. Op dit moment is dat budget er gewoon niet.

    Een 1e optie is om deze Globe Liner rijdend te maken en zonder licht en geluid te rijden tot het budget er wel is. Een 2e optie is om hem stil te zetten op de kast en pas verder te gaan als er budget is. De 3e optie is de Beier installatie uit mijn MAN te slopen........ En dat is hem geworden. Dat ga ik doen.

    Een korte verklaring; Als ik de Globe Liner af heb is de MAN de oudste truck van mij. Een hele nieuwe truck bouwen is voorlopig nog geen optie. Toch wil ik naast het Bruder en baanaankleding gedoe ook met trucks bezig blijven. Voor de Goldhofer aanhanger heb ik al wat ideeën en voor de MAN ook wel. 3D printer opent perspectieven zeg maar.

    De MAN verbouwing zal ook enige tijd in beslag nemen. Samen met de Goldhofer zal dat wel komende winter worden. Tegen die tijd hoop ik ook weer wat gespaard te hebben zodat ik de MAN kan voorzien van een SFR-1.

    Op deze manier heb ik dadelijk naast de bouwput Goldhofer/MAN wel 3 volledig rijdende trucks met passende trailers/toebehoren.

    Dus verder met de Globe Liner/Kenworth.

    Ik wacht nog op enige onderdelen die in bestelling zijn. Wie niet die op dit moment aan het bouwen is??? Ik begin met het chassis verder aan te passen en op te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurinrichting nu. Altijd een puntje van aandacht en gezien de beginnende bouwer er vaak vragen over heeft toch nog maar eens met foto's geïllustreerd.

    [​IMG]

    Deze onderdelen gaan we aanpakken voor een grotere stuuruitslag. Bij Amerikanen op krappe parcoursen belangrijk!

    [​IMG]

    De steun van de schokbreker vallen we aan met een vijl/dremel en maken hem wat kleiner.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierdoor maak je meer ruimte voor de rod-end van de stuurstang. Deze kun je ook nog bewerken evenals de stuurstang. Ik denk dat niet nodig te hebben. De bladveren blijven ook gewoon op hun plaats. Ik wacht nog op de motor. Omdat ik de plaats niet precies weet wacht ik nog even met de definitieve plaatsing/aanpassing en test met wielen. Maar hier begint het dus mee.

    Om dan voor de fusees ruimte te maken vijl/dremel je de as ook nog even voor wat meer ruimte. De foto's zijn wat minder.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik dacht dat ik de foto's had gemaakt en dus had ik de boel al weer aangestipt.

    [​IMG]

    Hier nog een foto van mijn Cascadia waarop het wat beter te zien is.

    [​IMG]

    De servo vast naar het midden geplaatst en het stickertje eraf.

    [​IMG]

    De spatborden hebben een lip aan de bovenzijde. Deze is in het echt van rubber.....dus bij mij nu ook. Omdat alles al gespoten is moet ik wat omzichtiger te werk gaan. Ik heb wel een lakstift maar toch.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met stanleymes de neplappen eraf gesneden.

    [​IMG]

    Hebben jullie ook zo'n bak? Van alles en nog wat dus ook wel wat rubber....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorzichtig de verf op het lijmvlak verwijderd en de lapjes zitten erop. Nog even niet op het chassis gezet. Dat komt nog.


    Dus nu langzaam systematisch het chassis opbouwen. Het wachten is met name nog op de motor. Ook ga ik nu dus de MAN strippen.

    See Ya
     
    luchard, Marker, Mark300 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Rolf ziet er weer netjes uit.
    Ik ben zelf ook aan het sparen voor een beier.
    Maar ja, Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd
     
    John Vogelaar, trialrolf en arm1948 vinden dit leuk.
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook hier even verder updaten!

    We gaan weer even verder met de vooras.

    [​IMG]

    De standaard aanwezige speling kun je verder reduceren door de asstompen in de fusee te lijmen met wat sekondenlijm en een shim of stukje plastic of desnoods karton. Let wel op dat de pin er nog door heen kan. Dus eerst proberen voor je lijm gebruikt.

    Een heel klein beetje speling vanuit velg/lager en andere toleranties zal er altijd wel zijn is mijn ervaring. Deze is echter niet meer van invloed op rijgedrag of rijbeeld.

    Dan de stuurstang tussen fusee en servo. Deze moet zo recht mogelijk staan parallel aan de as. Bij mij zou ik eigenlijk een iets hoger kogeltje moeten hebben maar dit valt allemaal best binnen de toleranties. Probeer zo dicht mogelijk bij deze stand te komen....klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterkant maar eens bekijken. In de voorraaddoos nog wat gevonden!

    [​IMG]

    Dat is mooi om al dat rood even te doorbreken.

    [​IMG]

    En ook al zie je er bijna niets van.....smoelt ook beter!

    [​IMG]

    Dan gaan we naar de schotel. De bouwer had dat ding, zoals het complete chassis, gespoten. Ik vind de kleur erg mooi maar zo ook iets te veel van het goede. Mijn schotel moet zwart zijn!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op Ali had ik voor een schappelijk bedrag Alu exemplaren gevonden. Ondanks al mijn bouwervaring zag ik nu pas eigenlijk dat er 2 verschillende types zijn.
    Ook de techniek onder de schotel is anders...... goh, zo leer je wat. Mijn Cascadia heeft wel de platte kant en mijn MAN net zo'n ronde als de Globe Liner.

    [​IMG]

    Dus maar even in mijn voorraden kijken en een zwarte ronde schotel gevonden. Wel plastic. Dus daar moet nog een keer een Alu voor komen. Vind ik mooier en je ziet dan ook de boutjes niet. Heb hem al op Ali gespot. Bij een volgende bestelgolf maar eens bestellen. Kan ik altijd achteraf aanpassen. Ook heb ik vast het gat voor de Beier sensor geboord.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo ook gemonteerd. Deze trekt via een staaldraad nu de schotel open net als bij mijn Cascadia. Hierdoor valt die stang weg. Weer wat smoother dus.
    Het gat in de schotelplaat met een reststukje aluminium traanplaat afgesloten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben er zelf weer tevreden mee. Kan ermee verder tot de alu plaat een keer binnenkomt.
     
    Herman Herrebout, luchard, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Nu nog even de timing van die cardanas goed zetten Rolf :koud:

    [​IMG]
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Goed opgemerkt Cor. Staat een tandje verkeerd inderdaad. Moet eerlijk toegeven totaal niet naar gekeken....... Bedankt voor de opmerking.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    En speciaal even voor Cor ...... ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Had er totaal niet op gelet. Je merkt nu zelfs met de hand draaiend het verschil dus inderdaad een terecht punt van aandacht. Bedankt Cor!
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Drenthe
    Fijn dat het gewaardeerd wordt! Dit is een belangrijk punt waarmee ik ook beroepshalve regelmatig mee te maken heb gehad; dus het is voor mij een automatisme om hiernaar te kijken.
    En hoe groter de hoek in de as, hoe erger het effect.
    Overigens, die hoek is bij voorkeur niet groter dan 7*, afhankelijk van de rotatiesnelheid, maar dat is in de modelbouw van wat minder belang.
    Als je daarover wat meer wilt weten, zoek op Gelenkwellenbau, nu onderdeel van GKN.
     
    Catwoman en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina