Sterkte roerservo

Beste kenners,

Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met het bouwen van een zeiljacht. Nu ben ik aangekomen bij het inbouwen van servo's.

Het gaat om de servo bij mijn roer. Door ruimtegebrek leek het mij namelijk het handigst mijn roer direct (zonder servo-armen e.d.) aan te sluiten op mijn servo. Ik vroeg me daarbij af of :

a. men daar ervaring in heeft en kan aangeven of dat mogelijk is (zo ja, hoe!?).
b.wat het koppel (Ncm) moet zijn voor die servo. Het gaat om een roerblad van ongeveer 4 bij 15 cm. Voor een boot van 80 cm lang en 30 cm breed. Met een gewicht van ongeveer 2 en een halve kilo.

toelichting bij b. : het meest ideaal zou een micro/mini servo zijn. Mijn oog viel op een met een een koppel van 15Ncm. Is deze goed te gebruiken?

Vriendelijke groet,

Simon Schaap

Ik denk dat 15Ncm een beetje aan de lichte kant zal zijn. Een "standaard" servo is normaal wel voldoende, maar dan spreek je wel over 30-35 Ncm

Ter vergelijking: bij de Micro Magic wordt wel vaker een micro servo rond de 15Ncm gebruikt, maar dan spreek je over een bootje van 900 gram.

Nu er zijn genoeg micro servo's te vinden die zonder probleem ook 30-35Ncm kunnen leveren.

De enige manier om een servo rechtstreeks op het roer te zetten (dus zonder servo arm, roer arm en hevel) is door de uitgaande as van de servo in rechte lijn te zetten met de as van het roer, en een koppelbusje tussen beide assen monteren

Hallo Simon,

De meeste reacties krijg je, als je een paar foto's van je boot erbij zet, 't liefst (ook) met opnamen van het 'probleemgebied', dat 'praat wat gemakkelijker'.

Groeten, Jan.

Beste heren,

Bedankt voor de tip! Ik kijk nog even wat rond en wat betreft de aansluiting roer-servo moet dat op die manier ook lukken!

Ik ben nog bezig met een aanpassing op het achtersteven, maar zodra dat (waarschijnlijk dit weekend) klaar is zal ik eens wat foto's op deze discussie zetten en kunnen jullie zien & oordelen!

Maar tot dusver bedankt!

Groetjes,

Simon

Hoi simon,

Het gewicht van de boot doet er niet toe het gaat er om of je een belans roer hebt gemaakt.

Mijn boot wecht 23 kg en er zit een standaart servo in gaat heel goed.

gr Jorik

hoi, even op internet voor je ge-google-d kijk hier eens dit zijn 1 meter zeil boten
Rudder Servos

Ik vaar met een digitale roerservo heerlijk te regelen de slag,
totaal slag en stelweg lings of rechts meer of minder.

Ik kan niet in je portomonee kijken maar, duur is hier wel besteed omdat je er soms moeilijk bij kan komen en mocht er water in je boot komen is waterdicht ook erg goed.

1 meter zeilboot 4 kilo totaal

Ook ik kan niet iemands portefeuille kijken, maar...
Voor een 1-meterboot is een "standaardservo" (zeg maar het goedkoopste type van een willekeurig merk) voldoende.
Yamaha WOR, Seawind, beide 1-meter boten.
Yamaha heeft 5 jaren onder 'mijn' vlag gevaren, de Seawind ondertussen al 6 jaar. Nog nooit een roerservo hoeven te vervangen. En waterdicht? Een kwestie van de onderzijde van de servo afplakken met ducktape.
Instellingen kan ik doen via de zender: een Futaba FC-16.

Ook de Smaragd ga ik uitrusten met een standaard roerservo. Lijkt me geen enkel probleem, mits je de overbrengingsverhoudingen tussen servo en roer in de gaten houdt.

En stél dat er een servo vroegtijdig overlijdt: Voor iets meer dan een tientje heb je een andere...:D Over het algemeen gaan zeilschepen niet zó hard dat er vreselijke schade optreedt na een stuurfoutje...

Back