Stick packs demoneteren ?????

  • Topicstarter Topicstarter FASTER->you
  • Startdatum Startdatum
F

FASTER->you

Guest
Hey ik heb het advies gekregen m`n stick packs om te soldere naar side by side .. ik heb er een topic over lopen in het electro auto`s forum

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35718

maar nu heb ik ook 2 stick packs die dus aan elkaar zijn gesoldeerd en dus niet gepuntlast zijn ....


iemand een tip ??? hoe dit te demonteren zonder nog meer te slopen ???

 
FASTER->you zei:
maar nu heb ik ook 2 stick packs die dus aan elkaar zijn gesoldeerd en dus niet gepuntlast zijn ....

iemand een tip ??? hoe dit te demonteren zonder nog meer te slopen ???

Dit zijn de beste verbindingen om accus kop en kont aan elkaar te zetten.
Als ze niet helemaal strak op elkaar zitten, dan kun je ze.
Zij het voorzichtig, los wrikken.
Er zit maar een heel dun laagje tin tussen de verbindingen. Op een gegeven moment breekt die.
 
In die diepvries ermee, daarna op rand van tafel leggen en met snelle stevig tik van de hand/vuist van elkaar scheiden. Maar waarom? Kop aan kont geeft laagste weerstand en minste gewicht.
 
ja maar ik heb dus wat stick packs die zijn ge puntlast en met een 12 of 9 turns motor op een korte baan ... de hele boel smelt !!! nu wil ik over naar side by side omdat

- ik dan beter kan ontladen om zo alle cellen weer gelijk te krijgen en aan de cellen per stuk kan meten
- ik dan een lager zwaarte punt in m`n auto krijg dat ook nog eens dichter bij het midden licht
- mijn auto een stuk lichter word omdat ik de side by side packs er in tape in plaats van een enorme constructie in de auto te hebben om de accu te bevestigen
-om dat mijn accu nu altijd een beetje kan schuiven tijdens het rijden en dan niet meer
-en omdat die gepuntlaste packs dus echt volkomen K*@# zijn ...

en zo zijn er nog een paar kleine dingentjes ....

maar zeer bedankt voor de invriez tip !!! kan ik dat het beste met lege of met volle cellen doen ??? of maakt dat geen donder uit ??
 
ik denk niet dat dat veel zal uitmaken.
Let er wel op dat die ingevroren accu eerst weer rustig op temperatuur moet komen, voordat je eraan gaat solderen/laden/ontladen.
Anders is de kans erg groot dat je de cellen intern beschadigd.
 
yep, dat was ik ook wel van plan !! ik ga het waarschijnlijk zaterdag proberen eerst morgen naar m`n lhs van die lipjes halen en een rekje om de boel side by side te solderen ...

hoop er meteen een ontlaadtray`tje bij te kopen !!

dan kan ik hiermee blijven trainen als ze het overleven en dan kan ik mijn nieuwe IB 4200`ss gaan gebruiken voor wedstrijden ...
 
Accu's in de diepvries? Weest er zeer voorzichtig mee!!! De cellen mogen binnenin NIET bevriezen. Als het water in het elektroliet bevriest ontstaan er ijskristallen. Water, en ook ijs, zet uit als het kouder wordt de ijskristallen zullen intern de cellen kapot drukken en de seperator kapot kunnen maken. Het resultaat zal zijn dat de er cellen kapot zullen zijn als je de accu weer ontdooit hebt.
Je mag de cellen wel flink koelen maar je moet er voor zorgen dat de zaak in de cellen NOOIT bevriest. In de praktijk betekend het dat je de cellen niet kouder moet laten worden dan -10°C tot -12°C.
 
myshadow zei:
Volgens de datasheet bij Sanyo mag je tot -20°C gaan bij een RC-3300HV
Dat zal heel goed kunnen maar ik hou liever een aantal graden "speling". Als je van -10°C tot -12°C uitgaat en je schiet een paar graden door dan is er nog niets aan de hand. Ga je van die -20°C uit en je schiet een paar graden door dan heb je mogelijk een probleem.
 
goede info !!! hier kan ik wat mee !! ik dacht er al aan de vrieser lekker hoog t ezetten en de thermometer erbij te gooien maar nu weet ik tenminste ook wat voor waardes ik moet/wil lezen !!

de vrieser op -15 met een goede thermometer en dan lekker lang er in laten liggen ...

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de resultaten !!!

Ps. myshadow --> heb je ook een link naar die datasheet ???
 
Ik weet eigenlijk niet of deze cellen net zo reageren, maar bij een loodaccu heeft het electroliet in ontladen toestand een lager s.g. Het is dan meer "waterig". Dat betekent dat een loodaccu eerder bevriest in ontladen toestand. Dus bevriezen in geladen toestand is in ieder geval bij loodaccu's veiliger.
 
hey mensen ... BEDANKT het losbreken van de cellen is aardig geluk ,, bij sommige was de beker van de cel wel een ietsje bol komen te staan , die heb ik dan weer voorzichtig ongeveer vlak geklopt ..

of ze het nog doen ga ik morgen zien als het goed is ga ik er dan mee trainen in wervershoof ..

ben benieuwd !!
 
hey, is het al gelukt?
Ik heb ook 2 stickpacks die ik mogelijk wil omtoveren naar side by side dus ben benieuwd hoe het jou is afgegaan.
 
Ik heb er vandaag mee gereden en het leek zelfs wel of ze een hoger voltage leverden !!!

 
ik heb ook 2 packs (gp3300) omgesoldeerd naar side by side, ik ga nog een of twee packs ombouwen binnenkort.
zorg voor een soldeerbout van 100W , en niet met 25W of 60W enzo gaat het niet lukken, zeker het verhitten van de - pool, daar gaat erg veel energie aan warmte in om tesolderen.
ik heb de packs losgebroken (easy) en goed in een lijn side by side gelegd, vast getaped, in de werk bank tussen 2 planken geklemd, en de bruggen gesoldeerd.
 
Back
Top