stick taster fx30 8317

Zou met een drukknop op de zenderknuppel de flaps en bijvoorbeeld ook het intrekbaar landingsonderstel willen bedienen.
Bovenvermelde drukknop blijft in de geprogrammeerde stand zolang je die ingedrukt houd, laat je hem los dan gaat die terug naar de 'gewone ' stand ( zou in de geprogrammeerde stand moeten blijven tot nog eens op de knop gedrukt wordt ). Ergens op een duitstalig forum van futaba heb ik gelezen dat dit zou kunnen, maar met hun uitleg lukt het niet, zou ook kunnen omdat ik nog de eerste software heb ? Bij de nieuwe software kun je al wel een dual rate met deze stick taster bedienen.

Dank bij voorbaat,

Koen
 
stuur je vraag naar Corrien hij weet 99% van deFutaba mogelijkheden..
 
De handleiding van de FX-30 heb ik er nog even op nageslagen, maar kan er niets over vinden. Van schakelaars kan wel de aan/uit positie worden gewisseld, maar dat is niet wat je zoekt.

Vraag me wel op of wat je wilt handig is. Een druktoets kan gemakkelijk per ongeluk worden ingedrukt.

Wat wel kan, is een schakelaar die volgens het "balpen" principe werkt. Indrukken is aan, knop blijft op diepe positie staan, nog een keer indrukken en het contact is uit en de knop staat in de bovenpostie. Dit is alleen geen standaard Robbe/Futaba inbouw.

Bij het Futaba forum Futaba Forum - CMS-Startseite heb ik daar wel eens iets over gelezen. Zal nog even zoeken.

Aanvulling: Kan er niets over vinden. Toch ligt me bij dat er een soort memory-functie voor de schakelaars geprogrammeerd kan worden.

Gevonden! Staat in de handleiding. Het kan met een drukschakelaar (terugverende scakelaar). Uit de Nederladstalige handleiding:

• In het onderste deel van het displayvenster wordt de soort
van schakelaar vastgelegd. ‘NORMAL’ is een schakelaar
die blijft staan in de laatste stand na het schakelen. Memory
is een schakelaar die terugveert na gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost,

Kan dit doen met de offset en schakelaar alternerend programmeren.
Per ongeluk indrukken ? Knuppels zijn lang genoeg, ik druk er nooit bovenop. Kan me nu concentreren op het vliegtuig en niet meer op die schakelaars.

Dank voor de reakties,

Koen
 
Van 'memory' vind ik niets terug, enkel die 'alternate', bovendien zitten er nog rare dingen in die zender zoals bv zit er een soort mix in die als ik gas geef, ook het richtingsroer uitslaat. Heb dit wel met een mixer tegengemixt. Is al wel twee jaar geleden dat ik hem gekocht heb. Misschien moet de software geupdate worden. Vandaar mijn vraag : is er een Robbe technieker in België of Nederland waar ik die zender rechtstreeks naartoe kan sturen en die nieuwe sticks laten monteren + software updaten ?

grtjs

Koen
 
Dat meebewegen van richting als je gas geeft is een hardwareprobeem in de zender dat wel vaker voorkomt. Heb dit met mijn zender ook gehad. Om dit te herstellen moet de zender terug naar de servicedienst. Heeft niets met een update van software te maken. Ook de sticks vervangen is niet nodig.

Controleer voor alle zekerheid even of het verschijnsel zich ook voordoet met een nieuw aangemaakt modelgeheugen. Dan weet je zeker dat er geen mixers actief zijn. Doet het zich dan ook voor, controleren in servomonitor, dan is er een hardwarefoutje aanwezig.

Neem voor herstel contact op met forumlid Corrien (Jan). Hij verzorgt de service voor onder meer Robbe. Zijn adres en telefoonnummer staan ook achterin je handlleiding.

Misschien is het een goed idee dan meteen de stickschakelaar te laten inbouwen. Dat moet n.l. ook bij de Robbe service worden uitgevoerd.

De Memory functie staat echt in de handleiding.

In de meegeleverde duitse handleiding vindt je dat in hoofdstuk 16 blz. 71. De linker kolom, tweede plaatje. Aan de onderzijde van dit plaatje staat MEMORY NORMAL. Dit kan je voor de geselecteerde schakelaar wijzigen om de memory-functie te activeren.

Het spreekt voor zich dat je een extra (druk) schakelaar nodig hebt. Deze moet eerst via het schakelaar toewijzings menu bekend worden gemaakt. Zie hiervoor blz. 26 van de handleiding.
 
Laatst bewerkt:
Nu is de fx30 + schakelaars opgestuurd naar Jan van Mouwerik.

Het volgende is bij mij opgekomen :

- om te voorkomen dat de wielen worden ingetrokken per ongeluk ( je kan immers niet zien in welke stand die tastschakelaar staat) zou ik deze willen blokkeren met de schakelaar die ik nu gebruik. Deze zou ik dan aanzetten vlak voor het opstijgen. Ik veronderstel dat ik dit kan door gebruik te maken van de logische funktie 'and'

- met de flaps zou ik het volgende willen doen : bedienen met de tastschakelaar, maar ik zou tevens willen kiezen met behulp van een tweede gewone schakelaar met keuzestand tussen 45° uitslag en 60° uitslag, misschien met een dual rate en de logische funktie 'and' ?? In totaal zijn er dus drie standen nodig : 0 °, 45°,60°

grtjs


koen
 
Graag nog even hulp van een specialist,

Heb heel mijn zender binnenste buiten gekeerd, maar vind nergens het menu van de logische funktie, in de handleiding blz 71 rechts onderaan staat het omschreven, maar in mijn zender :confused::onweer: niet te vinden .

mvg

Koen
 
Nu is de fx30 + schakelaars opgestuurd naar Jan van Mouwerik.

Het volgende is bij mij opgekomen :

- om te voorkomen dat de wielen worden ingetrokken per ongeluk ( je kan immers niet zien in welke stand die tastschakelaar staat) zou ik deze willen blokkeren met de schakelaar die ik nu gebruik. Deze zou ik dan aanzetten vlak voor het opstijgen. Ik veronderstel dat ik dit kan door gebruik te maken van de logische funktie 'and'

- met de flaps zou ik het volgende willen doen : bedienen met de tastschakelaar, maar ik zou tevens willen kiezen met behulp van een tweede gewone schakelaar met keuzestand tussen 45° uitslag en 60° uitslag, misschien met een dual rate en de logische funktie 'and' ?? In totaal zijn er dus drie standen nodig : 0 °, 45°,60°

grtjs


koen
Hoi Koen

Waarom zet je het landingsgestel en ook de flaps niet gewoon op een vliegconditie landingsgestel kun je dan gear in noemen. als de wielen dan in zijn staat er rechts bovenin je zender gear in.Als je nu je flaps op een volgende conditie zet en die bv flap 1 noemt voor de 45graden en de volgende conditie neemt voor flap 2 die je dan op 60 graden kunt zetten. Dan zie je op je zender waar hij op staat plus je zender geeft een waarschuwing na het aanzetten als je een vliegcoditie aan hebt staan.Bijkoment voordeel is dat je bij die flaps als je die op een vliegconditie hebt zitten je ze op single kunt zetten. Waardoor je dan met je normale aileron trim kunt trimmen als de conditie flap 1 of 2 aanstaat zonder dat dit invloed heeft op de normale aileron trim als je de conditie weer uit zet.
 
Graag nog even hulp van een specialist,

Heb heel mijn zender binnenste buiten gekeerd, maar vind nergens het menu van de logische funktie, in de handleiding blz 71 rechts onderaan staat het omschreven, maar in mijn zender :confused::onweer: niet te vinden .

mvg

Koen

Welke software versie heb je?
 
Ondertussen heb ik mijn doel kunnen bereiken betreffende de flaps door gebruik te maken van twee offset mixers bediend door: de tastschakelaar + een tweestandenschakelaar.
De tastschakelaar voor de intrekbare wielen bedient nu ook mijn timer, zo kan ik altijd zien of deze (per ongeluk) ingeduwd is geweest of niet.
Ik heb de oude softwareversie, ik vermoed dat aan de digitale kanalen bij de nieuwe versie logische funkties kunnen toegevoegd worden ? Vandaar de vraag Van Br@m vermoed ik ?

grtjs

Koen
 
Ik heb de oude softwareversie, ik vermoed dat aan de digitale kanalen bij de nieuwe versie logische funkties kunnen toegevoegd worden ? Vandaar de vraag Van Br@m vermoed ik ?

Inderdaad.

In de nieuwe software heb je op DG1 en DG2 logic switches.

Verder heb je logic switches bij de keuze van flight condities.
 
kan er iemand mij vertellen hoe dat werkt met die vliegcondities, staat in de handleiding nog minder dan sumier omschreven. Zou met de sticktaster een dual rate willen omschakelen :confused:

met dank

koen
 
Back
Top