Stickindeling modelheli

Is het gebruikelijk om pitch en roll ( de tuimelschijfbewegingen zeg maar) op 1 stick te hebben bij rc heli's?

Voor mij voelt pitch en yaw op een stick (en roll en throttle op de andere stick) natuurlijker aan, maar ik vlieg dan wel meer dan 20 jaar vliegtuigen.

Heb een Blade 120 SR in bestelling en afgelopen week wat geprobeerd op sim. Gecoordineerde bochten (pitch, roll en yaw) lukken me beter wanneer pitch en yaw op 1 stick zitten.

De pitch (i.c.m. de throttle wanneer je in normal vliegt) staan op de linker stick. En de rudder (yaw) staat ook op de linker stick. De aileron en de elevator staan rechts.

Bij jouw 120SR maak je geen gebruik van pitch, omdat dit een fixed pitch heli is.

Dus in jouw geval: Throttle en rudder op de linker stick. En aileron en elevator op de rechter. (= naar voren en naar achter bewegen van de heli.)

grtz Erik

HansL, wat jij beschrijft is mode 1. De meeste heli piloten vliegen mode 2, wat Seaquest beschrijft. (Dat lijkt ook het meest op het besturen van een echte heli.)

In totaal zijn er 4 modes. Mode 3 en 4 zijn het spiegelbeeld van mode 1 en 2.

Als je al 20 jaar met mode 1 vliegt doordat je met vliegtuigen vloog moet je zeker niet gaan verwisselen van mode voor het helivliegen, gaat je hoe dan ook veel schade opleveren in een reflex.

Gewoon mode 1 (gas en rol links, hoogte en rudder rechts) heli gaan vliegen, zo heb ik het ook gedaan.

Mode 2 is het meest praktisch als je begint met (model)helivliegen, maar als je zoals je zegt al 20 jaar met mode 1 vliegtuigen vliegt, zou ik lekker mode 1 blijven vliegen..

Ik zou na 20 jaar ook niet meer veranderen, als je rondvliegt gaat mode 2 voor jou heel onnatuurlijk aanvoelen en er zijn genoeg (top)piloten die mode 1 vliegen, als beginner zou ik wel altijd in mode 2 starten, sommige 3D figuren lijken mij zoveel logischer in mode 2, prophangen met een vliegtuig in mode 1 lijkt dan weer een beetje op een heli besturen in mode 2, je houdt het ding als het ware recht met één stick.

Cheers

mode 1 voor vliegtuigen, en dan mode 3 voor heli, das hoe ik het doe..
Maar gewoon dat doen wat voor jouw het beste is!

Vlieg al meer dan 10 jaar mode 1 met vliegtuigen en de heli net zo. Geen enkel probleem en je elimineerd de kans dat je in een reflex verkeerd stuurd wanneer je de heli in een andere mode vliegt.. In rondvlucht vlieg je een heli feitelijk net als een vliegtuig dus weinig verschil.

Doen wat het beste bij jou past.

Komt nog eens bij dat ik throttle op de rechtse stick vlieg :-)

Dit vliegt voor mij dus het prettigst:
links: tilt en yaw
rechts: throttle en roll

waarschijnijk omdat ik bij het vliegen met vliegtuigen al jaren
links: elevator en rudder
rechts: throttle en aileron
heb

@speedo: voor een mode kiezen omdat die het best lijkt op het besturen van een echte heli zou ik nooit als criterium gebruiken omdat de meeste van ons nog een echte heli bestuurd hebben. Ook in de vliegtuig vliegerij vliegen heel wat piloten in tegenstelling met 1:1 - net als ik - elevator en roll op een andere stick. Op die manier vlieg je de 2 'belangrijkste' functies op een afzonderlijke stick. Heel wat gamers (flightsims) vliegen daarentegen elevator en roll op dezelfde stick.

ik hou het bij het bovenstaande :-)

bedank voor jullie input. Nu maar afwachten en nog wat verder simmen!

Een feestelijk 2012 zonder crashes!

De pitch (i.c.m. de throttle wanneer je in normal vliegt) staan op de linker stick. En de rudder (yaw) staat ook op de linker stick. De aileron en de elevator staan rechts.

Bij jouw 120SR maak je geen gebruik van pitch, omdat dit een fixed pitch heli is.

Dus in jouw geval: Throttle en rudder op de linker stick. En aileron en elevator op de rechter. (= naar voren en naar achter bewegen van de heli.)

grtz Erik

Pitchen is ook om je dwarsas bewegen. Eigelijk is het duidelijker om te zeggen dat je thrust op je linkerstick hebt bij Mode 2. De verwarring is er omdat je bij het thrust geven, je pitch van je bladen samen omhoog/omlaag beweest.

Ik heb me laten overtuigen om eerst met de Blade SR120 te starten.

Nu merk ik wel tijdens het simmen dat een FP heli eerder het gevoel geeft dat je wat rond dobbert, terwijl een CP heli toch directer stuurt.

Wat is nu eigenlijk een goeie CP opvolger na een FP heli?

Een cp...

Zoek een leuke op, er zijn er zo ontzettend veel
Enige begrenzing is je eigen bankrekening/opbergruimte..

Pitchen is ook om je dwarsas bewegen. Eigelijk is het duidelijker om te zeggen dat je thrust op je linkerstick hebt bij Mode 2. De verwarring is er omdat je bij het thrust geven, je pitch van je bladen samen omhoog/omlaag beweest.

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb thrust wel door echte vliegtuigpiloten horen zeggen. Maar dan heeft dat te maken met de voorwaartse beweging. Bij modelheli's heb ik het nog niemand thrust horen noemen. Dus hou ik de bekende benamingen maar aan. Het is net hoe je het ziet. Met de linkerstick verander je de pitch. En pitchen voor de dwars as? Ik dacht dat dat de cyclic is?

Maar nu dwalen we ver af van het onderwerp.

@HansL:

Veel plezier met de blade 120SR!

grtz Erik

Laatst bewerkt:
Een cp...

Zoek een leuke op, er zijn er zo ontzettend veel
Enige begrenzing is je eigen bankrekening/opbergruimte..

Ik wil het voorlopig indoor houden (gymzaal).

Eerstvolgende size is 250 als ik het goed begrepen heb, en dan zie ik vooral de Align T-Rex 250 verschijnen. Maar dat lijkt me dan weer een te grote stap in een keer, aangezien dit - vermoed ik - een 3D machine is. En als ik één ding geleerd heb na 20 modelvliegen, dan is het wel dat je jezelf zeker niet moet overschatten :-) Bestaan er nog andere 250s?

Is het doenbaar om voor een beginner (eentje met een technische achtergrond) zo'n 3D machine iets rustiger te maken (uitslagen verkleinen, pitch curve aanpassen?)

Een E-sky Honey Bee zie ik ook wel regelmatig verschijnen, maar geen idee wat voor size dit is (450?). Een Blade 450 zit in dezelfde reeks maar dat is dan weer een 3D machine als ik goed gelezen heb.

Ik kijk alvast uit naar jullie meningen en ervaringen!

Van ELKE helicopter kan je een 3d machine maken, het hangt alleen af van de piloot ;) Met andere woorden je kan elke helicopter rustig of wel agressief afstellen. MAAR de 250 sizes zijn allemaal al tamelijk onrustig op zichzelf en daarom kan je beter voor een 450size direct gaan ipv de 250size.

Ik wil het voorlopig indoor houden (gymzaal).

Eerstvolgende size is 250 als ik het goed begrepen heb, en dan zie ik vooral de Align T-Rex 250 verschijnen. Maar dat lijkt me dan weer een te grote stap in een keer, aangezien dit - vermoed ik - een 3D machine is. En als ik één ding geleerd heb na 20 modelvliegen, dan is het wel dat je jezelf zeker niet moet overschatten :-) Bestaan er nog andere 250s?

Is het doenbaar om voor een beginner (eentje met een technische achtergrond) zo'n 3D machine iets rustiger te maken (uitslagen verkleinen, pitch curve aanpassen?)

Een E-sky Honey Bee zie ik ook wel regelmatig verschijnen, maar geen idee wat voor size dit is (450?). Een Blade 450 zit in dezelfde reeks maar dat is dan weer een 3D machine als ik goed gelezen heb.

Ik kijk alvast uit naar jullie meningen en ervaringen!

Juist een 250 is geen machine om het mee te leren. Veel te onstabiel tov een 450(voor nagenoeg dezelfde prijs) en buiten met wind krijg je er een stuk meer moeilijkheid bij dan een 450. Je kan het natuurlijk ook omdraaien, als je een 250 kan vliegen kan je elke heli vliegen.... Maar doorgaans ga je het met een 450 stukken makkelijker leren dan met een 250. kwa risico's van de grotere blades maakt het niks uit want ik heb mensen gezien die een 250 probeerden te vangen en die fileerden hun vingers.

Elke CP heli is een 3D heli, en het hangt dus ook van af hoe je m instelt hoe die zal vliegen. Verschil tussen een 3dmonster of een hoverheli zit m juist in de afstelling, maximale uitslagen, toerental, pitch etc.
Wil je een leuke tussenstap, ga dan voor de MCPX. leuke heli, en icm met bijv een DX6i of DX7 heb je gelijk je zender voor de volgende heli. en ook voor de MCPX geld dat je hem zowel langzaam als snel kunt afstellen. voordeel ervan is echter dat je 10 keer crasht, waarvan je 9 keer gewoon de heli oppakt, ff opnieuw aanzet en je weer verder kan vliegen.

Elke CP heli is een 3D heli, en het hangt dus ook van af hoe je m instelt hoe die zal vliegen. Verschil tussen een 3dmonster of een hoverheli zit m juist in de afstelling, maximale uitslagen, toerental, pitch etc.

Daar ben ik ondertussen na wat research op het net ook al achter gekomen.

understanding your heli

Het zit hem - naast de maximale uitslagen - in de pitch/throttle curve.
Wat rustiger afstellen betekent dan wel dat je een toestelletje (pitch gauge) moet hebben waarmee je de instelhoek van de rotorbladen kan opmeten?

Wil je een leuke tussenstap, ga dan voor de MCPX. leuke heli, en icm met bijv een DX6i of DX7 heb je gelijk je zender voor de volgende heli.

Een DX6i heb ik voor m'n vliegtuigen.

Wat met een Blade SR? Blijkbaar een CP heli die wat rustiger afgesteld is en wordt voorgesteld als de iedeal stap na een FP of coaxiale heli.
Nadeel eraan is dat ie enkel in een setje met zender zit. Betaal ik liever wat extra voor een accu ipv voor een zendertje dat ik nooit zal gebruiken...

Wat rustiger afstellen betekent dan wel dat je een toestelletje (pitch gauge) moet hebben waarmee je de instelhoek van de rotorbladen kan opmeten?

Nee, deze moet je zowiezo hebben. Aan de hand daarvan kan je besluiten hoe fel of rustig je hem afstelt.

Back