Stickmode 1 makkelijker dan stickmode 2?

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 4 jan 2009.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Haha, je bent zeker van Djoppenbeek ?? :smile:
     
  2. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Joawe!!:D
     
  3. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik vlieg vliegtuigen in mode 1 en heli in mode 3, nu ik er goed over nadenk is dat best wel raar:confused:
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    We hebben geluk dat bij auto's alles universeel zit ( ofwel stuur links als rechts is het enige verschil in de besturing )
     
  5. rappy

    rappy

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Belgie Tessenderlo
    Hey Dirk,

    mode 4, logisch toch, werd vroeger in de multi en F3A wedstrijden het meest gevlogen, allé, in de goeie oude tijd toch

    Groetjes

    Chris
     
  6. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Knife edge; ja ik zei dat ... blijkbaar zit ik goed fout. In mijn regionen is er echt bijna niemand te vinden.

    @Hezik; Dat trukje is dan toch helmaal geen goed om het te leren... :)
    Voor de beginner zal jouw truckje al veel te moeilijk zijn.
    Als je rolling harriers wil leren, is het beste om te beginnen met slow rolls, je doet ook wat 4punts rolls en 8 punts rolls, of je stopt in je slow rolls op die punten en doet weer verder. Zo leer je echt kijken naar je model en weet je hoe je in elke positie moet sturen.

    Als je direct maar wat de aileron stick in de hoek slaat weet de gemiddelde beginner niet meer wat hij aan het doen is.

    Als je dat slow rollen etc onder de knie hebt... ga je de rollrate alsmaar opdrijven en de snelheid naar beneden halen... Voor je het weet doe je rolling harriers.
    Best leer je eerst cirkels dit blijkt veel gemakkelijker omdat timing fouten er niet zo erg opvallen. Daarna leer je het rechtuit.

    Ik zou ook iedereen aanraden om vanaf het begin al links en rechts te trainen, achteraf is het heel stom om nog tijd te steken in het leren van de andere kant en wil je er geen tijd insteken.

    Ochja ... weer over de stickmodes dan maar.
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    OK hier de link naar de vader van de Mode 1 - Mode 4 theorie: Ivan Kristensen.

    Hier een link naar zijn blog.

    Welcome to my Blog.: Transmitter Stick Mode!

    Let op: hij heeft het over Mode 3 maar bedoelt daarmee hetzelfde als wij hier in deze draad met Mode 4.

    Het moet niet gekker worden :-D
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2009
  8. hezik

    hezik Guest

     
  9. Oei oei:D
    Kheb dat plannetje eens bekeken en ik vlieg blijkbaar op Mode 4:D
    ipv op mode 2. Dus als jullie(Mode 2'ers) bij je linkerstick omhoog duwen is dat uiteraard meer gas. Maar als jullie links duwen is dat het richtingsroer en niet de rolroeren?

    Grt
    Jan
     
  10. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    @Jantje :

    Nee hoor, je vliegt wel degelijk op mode 2(denk ik) maar voor beginners draaien ze de aileron en de rudder om. Eerst leer je sturen met rudder(op de rechter), daarna als je een rolroertrainer hebt word het rudder weer op de linker gestoken. Dit maakt dat je al gewoon bent om met de rechterstick(rolroeren) de richting te bepalen.

    grts

    niels
     
  11. Hmm.. maar kben nog niet op de club langsgeweest eh..
    Toen ik mijn MX-12 nog had eh, toen zat de aileron gewoon automatisch op links..
    Maarja, maakt niet echt uit hoor...
    Toch bedankt niels

    Jan
     
  12. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    heb je al zelf gevlogen? en stuur je intussen al automatisch?
    -zo nee en zo nee... dan zou ik het veranderen in de instellingen van de zender
    -zo ja en zo nee... dan zou ik het ook veranderen in de instellingen van de zender
    -zo ja en zo ja... dan zou ik het gewoon zo laten (want opnieuw anders aanleren is dan lastig en reflexen blijven in de vorige mode)

    ->dit geld natuurlijk niet voor het verhaal zoals niels al had geschreven<-
     
  13. @Wingman,

    Ik heb er al wel op gesimt maar gevlogen? niet echt nee;
    VOlgens mij lukt het nog wel hoor...
    Veel maakt dat niet uit..

    Grtz
    Jan
     
  14. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Waarom is ´up´ stick omlaag?

    Ik vlieg mode 1. Puur omdat de clubleden en instructeur dat zo deden.
    Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom ´up´ nu stick omlaag is. Dat gaat nu prima, alleen bij het trimmen gaat het nog steeds verkeerd. Als ik iets up moet trimmen trim ik dus eerst letterlijk omhoog ... juist, de verkeerde kant op. Mijn hoofd blijft het dus vreemd vinden. Hebben meer hier last van?

    Mijn vraag: waarom is ´up´ naar beneden? Welke logica is dat?

    (En kom niet aan het het argument dat het in het echt ook zo is :-S
    Er zijn vele zaken immers anders in de besturingvan een echt vliegtuig.)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Grappig.. ik heb mijn vriendin onlangs kort wat laten simmen en die zei direct hetzelfde.. wat ontzettend onlogisch. Terwijl het voor mij volstrekt logisch is.

    Ik denk dat het komt door de beweging die het toestel maakt. Stel dat jij in een vliegtuig zit en dat die 'up' gaat.. dan wordt jezelf achterover geduwd als het ware.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja precies, heel logies imo.
    Je verdraait je stick net als je je vliegtuig verdraait... ik zou andersom volstrekt onlogisch vinden.

    Wat je wel ziet is dat sommige hun gas andersom hebben, trekken is meer, hun geven het (rare) argument dat het in een echt toestel ook zo is...
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Dan hebben ze het wel fout, als je in een boeing aan de 'gasknuppel' trekt, valt ie toch echt uit de lucht :p
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    ...........
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het gaat hier over échte vliegtuigen zoals Piper Cherokees en Cessna 172 's enzo....niet over vliegende sigarenkokers :)
    In de kleintjes trek je aan het gas om harder te gaan.
     
  20. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Okay, dus niet zo onlogisch als ik dacht voor een beginner. En voor gevorderden, Nando, nee, is niet logisch. Is alleen logisch omdat je ermee hebt leren vliegen. Als je het vanaf het begin andersom had gedaan was je dat gewend geweest. Onlogisch blijft het feitelijk.
    Er is toch nog steeds niemand die mij werkelijk kan vertellen waarom dit zo is.
     

Deel Deze Pagina