Stickmode 2; toewijzing functies?

Rob

Forum veteraan
Ik ben me wat aan het verdiepen in (micro) helivliegen en heb hier al het nodige aan informatie gevonden. Ik ga eerst maar eens wat simmen om te kijken of het me wat lijkt dus de Gamebird omgebouwd naar mode 2 (m'n zender is mode 1 en die gebruik ik nog voor de plankjes) en aangesloten op AFPD en een T-Rex 450 X geselecteerd.

Ik wil uiteraard gaan simmen met de meest voor de hand liggende instellingen voor een echte heli, hoewel ik vlieg in mode 1 heb ik gekozen om voor de heli mode 2 aan te leren. Eerst zeiden een aantal heli kreten me nog niet zoveel maar nu ik eea op de sim uitprobeer heb ik toch wel een aantal vragen;

1. Collective pitch trekken of duwen? Ik kan niets vinden over de argumentatie wat te kiezen. Ik vlieg in mode 1 met 'duwen' maar ik heb de indruk dat voor heli 'getrokken' meer gebruikelijk is.
2. Vliegen 'op de kop' of 'op de staart'? M.a.w. wel of geen reverse op de heckrotor. Wat is hier het meest gebruikelijk?
3. Hoeveel expo? In de sim reageert alles zeer direct, met expo van 50% op alle functies wordt het een stuk rustiger. Zijn er richtwaarden en zitten er nog nadelen aan oefenen met veel expo?

Alvast bedankt voor jullie input!

Laatst bewerkt:
Getrokken pitch wordt juist heel weinig gebruikt. Ik zou gebruiken: knuppel omhoog = heli omhoog (meer gas en meer pitch).
Heli altijd 'op de kop' sturen. Linker knuppel linksaf = heli linksom (van boven gezien), dus neus naar links.
Expo: wat jij lekker vindt, is geen standaard in.

in een echte heli wordt de collective omhoog getrokken, dus van de vloer naar boven (heup, ribben) toe.
Het is dan logisch om de pitch-stick ook naar je toe te trekken.

Daar komt bij dat je een vliegtuig ook up (elevator) trekt, dus waarom zou je het dan in een heli niet doen?

stickmode

.......... als je van plan bent bij een vliegclub te gaan, dan kun je het beste die stickmode gebruiken, die daar het meest wordt toegepast voor het helivliegen.
Op die manier kun je de meeste hulp krijgen bij bv invliegen of afstellen of wat dan ook.

vrgr

Joyce

Dit is ook weer zo'n onderwerp waar de meningen over zullen verschillen.
Ik vind het logischer om met de linkerstick omhoog, daarmee ook de heli omhoog te laten gaan(dus pitch up), stick naar beneden dan ook de heli naar beneden.

Vlieg nu alleen nog sim hoor! Maar bij een vliegtuig trek ik aan de rechterstick om hem omhoog te sturen(eigenlijk trek je met die beweging de achterkant van het vliegtuig naar beneden ;) )

Maar uiteindelijk gaat het erom wat je zelf het makkelijkst vindt vliegen, mits je dus niet bij een club gaat die anders vliegt en je je "echte" heli op dezelfde manier gaat vliegen...

Bedankt voor jullie reacties. Ik zou denken; elevator vliegtuig is equivalent aan nick heli.

Het klinkt inderdaad logisch; CP stick up = heli omhoog, CP stick down = heli omlaag. Maar ik lees hier toch in posts van een aantal 'ervaren' heli vliegers dat ze met getrokken CP vliegen dus vandaar mijn vraag. Eén van die vliegers vliegt bij de voor mij dichtsbijzijnde heliclub.

Maar ik wil de keuze niet laten afhangen van de vliegmode van één vlieger dus leg ik de vraag hier nog eens neer. Bij alle topics over mode 1 of 2 wordt dit aspect niet meegenomen.

Ik wacht de reacties nog wat af...

Ik weet niet wat je aspiraties zijn, maar voor 3D vind ik het logischer dat de pitchknuppel van je af omhoog is, en pitchknuppel omlaag negatief pitch is. Ook als ik op meetings en wedstrijden kijk zie ik dat dit de meest gebruikte methode is.

Tsja, ik vlieg met getrokken gas....

Volgens velen de "echte" manier, volgens anderen niet....

Tja, heb niks toe te voegen maar gebruik zelf ook linker stick van je af voor heli omhoog.
Dus bladen positief.
Dat is dan ook Mode 2 waar iedereen het over heeft. Als je je stick andersom gebruikt is het eigenlijk geen Mode 2......... ;)

Ken maar 1 persoon die "" andersom vliegt. Voor de rest sluit ik mij aan bij Fotor.
Begin met een kleine heli met een klein beetje expo. Zelf heb ik eigenlijk op na mijn Eco8 vrijwel geen expo meer gebruikt. Het is veel sneller te zien dat je verkeerd stuurt zonder expo overigens.... Gewoon BLIJVEN simmen, ook als je al kan hoveren .... Scheelt je veeeeeeeel geld.

Ik begrijp dat het uiteindelijk je eigen keuze is maar ik wil graag een hele bewuste keuze maken voor de pitch stick geduwd of getrokken dus jullie commentaren worden zeer gewaardeerd. Ik hoef nu nog niets 'af te leren' , dat zou alleen maar tijdverspilling zijn.

Voor mijn gevoel ligt geduwde pitch toch iets dichter bij het equivalent 'elevator' in mode 1. 'vliegtuig Up' en 'heli Pos.pitch' geven het model toch een iets meer vergelijkbare beweging.

Maar je kunt ook redeneren dat wanneer je met 2 verschillende modes vliegt (mode1 voor vliegtuig en mode2 voor heli) het misschien juist wel beter is om de 2 modes meer in functies te laten verschillen zodat je je minder gauw 'vergist'.

Wat zijn hierin de ervaringen van mensen die vliegtuigen vliegen in mode 1 en heli in mode 2?

Ik vind het twee totaal verschillende zaken.
Op een vliegtuig heb je geen bestuurbare vertikale as.
stijgen of dalen is dan een combinatie van elevator en gas (toerental van de prop).
Bij een heli ga ik altijd uit van een vast toerental, dus gas valt voor mij in principe weg, ik heb een pitch stick.
Om voorwaards te gaan moet je elevator en pitch gebruiken.
Persoonlijk vind ik het erg logisch als je je heli voorover kantelt dat je je stick vooruit duwt om meer pitch te geven, zodat de helie ook vooruit gaat.
Ik vind de verschillen te groot om vergelijkingen te zoeken tussen heli's en vliegtuigen.
Het zijn voor mij eigenlijk totaal andere belevingen.
Je kan dan net zo goed gaan vergelijken met het besturen van een RC auto m.i ..

Eric

En juist daarom zul je geen problemen ondervinden als je heli in mode 2 vliegt, en plankjes in mode 1.
Pitch duwen of trekken ? als het je niets uitmaakt zou ik het duwend aanleren, dat doen de meesten namelijk.

Een nadeel is, dat je dus 2 zenders gaat gebruiken.

Op de rechterstick ???
de meeste mensen zullen pitch/gas op links hebben lijkt mij.

het meest gebruikt is mode 2 met duw gas/pitch

linkse stick:
voor, heli omhoog achter heli zakken
links/rechts, rudder je stuurt de neus (achter heli staan links rudder is neus naar links)

rechtse stick:
voor,achter heli voorover of achterover
links,rechts heli links of rechts hangen

je gas mix je met je pitch op de linker stick.
expo zou ik een 15% negatief doen (dus afzwakken van het midden) op alleen cyclic en rudder functies. (voor de bibberduimen ;))

Ben ik dan de enigste die zo vliegt ? :

Linker stick :
Neus links/rechts
voorover/achterover

Rechterstick
Heli zakken/omhoog
Heli rechts/links laten hangen

LOL....als je op een gegeven moment hardcore 3D vliegt zal niemand nog kijken welke stickmode je vliegt.

Zolang je zelf ermee overweg kunt is het toch goed ?

3D figuren vliegen (als je die ambitie hebt uiteraard) is zowiezo al erg moeilijk aan te leren welke mode je ook kiest.
Maar mode 2 maakt het voor veel figuren die "populair" zijn wel een stuk makkelijker denk ik (qua stickbewegingen/combinaties dan).
Nogmaals, niet iedereen WIL en kan zomaar 3D vliegen.
Ik heb best wel ambitie... maar of m'n 40 jaar oude grijze massa nog verder wil leren is maar de vraag :lol:.

LOL....respect Ouwe !!
Ik wil graag 3d vliegen, maar ik denk dat mijn beperkte orientatievermogen dat niet toelaat ;)

Gewoon stickmode twee gebruiken, dat is het meest gebruikt. En getrokken of geduwd gas kun je vrij makkelijk switchen in je zender. Mocht iemand ooit iets willen voorvliegen kun je dat binnen een minuutje wel omswitchen.

Ben ik dan de enigste die zo vliegt ? :

Linker stick :
Neus links/rechts
voorover/achterover

Rechterstick
Heli zakken/omhoog
Heli rechts/links laten hangen

Ik heb recent een complete set besteld waarbij de settings van de robbe (mode 1) zender standaard zoals bovenstaand ingesteldt stonden. Ik ben een beginner en heb gelijk dit omgedraaid.

Ik vlieg graag mode 1 omdat ik links ben en in mijn linker hand (=duim) meer fijncontrole heb dan in mijn rechter. ik doe dus bijna alles met de cyclick en corrigeer alleen de rudder met rechts. En natuurlijk de CP.

NU is mijn vliegen momenteel niet zo erg spannend, dus ik weet niet of ik mezelf richting de toekomst beperk in "vlieg-ontwikkeling" door zo te vliegen?

Back